نماد آخرین خبر

شکاف‌های بزرگ در قلب دفاع ناتو

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شکاف‌های بزرگ در قلب دفاع ناتو

ایسنا/زیرساخت‌های ناکارآمد، اختلاف استانداردهای ریلی، موانع اداری و ضعف جاده‌ای باعث شده است انتقال ارتش‌های اروپایی به خط مقدم ناتو تا ۴۵ روز طول بکشد؛ زمانی که به‌گفته مقام‌های نظامی می‌تواند کل بازدارندگی قاره سبز را بی‌اثر کند.

 رسانه انگلیسی در مقاله‌ای به بررسی دقیق نارسایی‌های تدارکاتی و زیرساختی اروپا در صورت نیاز به بسیج گسترده نظامی به‌سوی مرزهای شرقی این قاره پرداخته و تاکید کرده است که دفاع از اروپا تنها به خرید سلاح یا افزایش شمار نیروها محدود نمی‌شود، بلکه توانایی انتقال سریع و مطمئن نیرو، تجهیزات و مهمات در سراسر قاره از اهمیت حیاتی برخوردار است.

روزنامه «فایننشال تایمز» این مقاله را با روایت حادثه‌ای مربوط به ۱۰ سال قبل آغاز کرده است که توسط «بن هاجز» ژنرال بازنشستۀ آمریکایی شرح داده شده است؛ حادثه‌ای که طی آن چندین خودرو زرهی «بردلی» هنگام عبور از یک ایستگاه راه‌آهن در لهستان به سقف سکو برخورد کرده و آسیب دیدند. این حادثه نشان‌دهنده مشکلات مزمن زیرساختی اروپاست؛ از پل‌ها و تونل‌ها گرفته تا ایستگاه‌ها و خطوط ریلی که برای تجهیزات سنگین مدرن طراحی نشده‌اند.

فایننشال‌تایمز توضیح می‌دهد که این موانع پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ آشکارتر شد. به‌عنوان مثال، تانک‌های فرانسه که باید به رومانی ارسال می‌شدند، نتوانستند از کوتاه‌ترین مسیر زمینی از آلمان عبور کنند و ناچار شدند از مسیر دریایی منتقل شوند. بنا بر برآورد مقام‌های اتحادیه اروپا، انتقال یک ارتش از غرب اروپا به مرزهای شرقی ناتو حدود ۴۵ روز زمان می‌برد، درحالی‌که هدف، کاهش این زمان به حدود سه تا پنج روز است.

آمادگی لجستیکی بخشی از بازدارندگی

در ادامه از «الکساندر زولفرانک» ژنرال آلمانی نقل شده که می‌گوید تمام اجزای سیستم جابه‌جایی باید «مثل یک ساعت سوئیسی» کار کنند. این گزارش تأکید می‌کند که آمادگی لجستیکی بخشی کلیدی از بازدارندگی در برابر روسیه است. با این حال، مقاله اشاره دارد که نخستین چالش، ایجاد اجماع سیاسی برای شناسایی بحران و اتخاذ تصمیمات سریع خواهد بود؛ از جمله نیاز به توافق رهبران اروپایی و رئیس‌جمهور آمریکا بر سر ماهیت تهدید و نوع واکنش ناتو.

فایننشال‌تایمز به تخمین‌هایی غیررسمی اشاره می‌کند که بر اساس آن، حدود ۲۰۰ هزار سرباز، ۱۵۰۰ تانک و بیش از ۲۵۰۰ خودروی زرهی باید از آمریکا، بریتانیا و کانادا از طریق خاک اروپا به شرق اعزام شوند. یک مقام ناتو نیز تأکید کرده است که تحرک‌پذیری نظامی برای «رساندن نیروهای مناسب به مکان مناسب در زمان مناسب» ضروری است.

با این حال مقاله به مجموعه‌ای از موانع فنی اشاره می‌کند: استاندارد عرض قطارها در اروپا برای حمل تجهیزات سنگین نظامی باریک است؛ شیب خطوط ممکن است موجب سقوط بار شود و عرض ریل‌ها در کشورهای بالتیک، اسپانیا و پرتغال تفاوت دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، زیرساخت جاده‌ای نیز ناکافی توصیف شده است. نمونه آن فرو ریختن پل «کارولا» در درسدن است که به نماد مشکلات لجستیکی قاره سبز تبدیل شده است. این گزارش یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۲۲، عبور تانک‌های «لکرک» فرانسه از جاده‌های آلمان به‌دلیل وزن زیاد متوقف شد و محموله ناچار شد از مسیر دریایی منتقل شود.

۲۸۰۰ نقطه بحرانی

بر اساس این مقاله، کشورهای اتحادیه اروپا بیش از ۲۸۰۰ نقطۀ بحرانی زیرساختی شناسایی کرده‌اند که ۵۰۰ مورد آن در اولویت ارتقا قرار گرفته است. همچنین اعضای ناتو- به‌جز اسپانیا - تعهد داده‌اند تا سال ۲۰۳۵ هزینه‌های دفاعی را افزایش دهند که بخشی از آن به زیرساخت اختصاص می‌یابد.

موانع اداری و بروکراتیک نیز مشکل بزرگی محسوب می‌شوند. حتی در شرایط بحران، ارتش‌ها باید هنگام حرکت میان کشورها از قوانین گمرکی و مقررات کار آنان پیروی کنند. طرح «شنگن نظامی» برای تسهیل این روند در دست بررسی است.

در پایان، فایننشال‌تایمز به تلاش اروپا برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مدیریت مقیاس عظیم منابع مورد نیاز اشاره کرده و از قول «الکساندر زولفرانک» ژنرال آلمانی می‌گوید که اروپا باید غیرممکن را ممکن سازد تا به یک قدرت بازدارندگی معنادار دست پیدا کند.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره