گزارش تازه از سرقت قرن از لوور؛ ۸ قطعه جواهر، بیش از ۸ هزار الماس و یک امنیت فرسوده

شفقنا/ گزارشهای تازه از تحقیقات سرقت قرن در موزه لوور در ماه اکتبر، ابعاد تکاندهندهای از این عملیات برقآسا و ضعفهای امنیتی موزهای را فاش کرده که خانه «مونا لیزا» است.
در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۵، چهار سارق نقابدار با نقشهای دقیق و در روز روشن، عملیاتی را رقم زدند که تنها ۷ دقیقه طول کشید. سارقان با پوشیدن جلیقههای زرد و نارنجی، خود را به عنوان کارگر ساختمانی جا زدند و با استفاده از یک بالابر هیدرولیکی از پنجره وارد «گالری آپولو» شدند.
آنها با استفاده از ارهبرقی و دستگاههای برش دیسکی، ویترینهای ضدگلوله را در مقابل چشمان وحشتزده بازدیدکنندگان بریدند و پس از سرقت گنجینهای از جواهرات سلطنتی، با موتورسیکلت از صحنه گریختند و ابزارآلات تخصصی خود را در محل رها کردند.
بر اساس گزارش بیافامتیوی، ارزش جواهرات مسروقه حدود ۸۸ میلیون یورو (۹۶ میلیون دلار) برآورد شده است. سارقان ۸ قطعه از جواهرات سلطنتی فرانسه را بردند که شامل۸۴۸۲ قطعه الماس، ۳۵ زمرد، ۳۴ یاقوت کبود و ۲۱۲ مروارید میگردد. محققان معتقدند که سارقان به جای اهمیت هنری خود جواهرات، به دنبال ارزش خام سنگها بودهاند.
این گزارش همچنین از نتایج تحقیقات پلیس که از ضعفهای امنیتی باورنکردنی در پربازدیدترین موزه جهان وجود داشته پرده برداشته است.
دوربین امنیتی اصلی تالار آپولو در جهت اشتباهی تنظیم شده بود و پنجرهای که سارقان از آن وارد شدند را پوشش نمیداد.
مورد دیگر نیز نبود هماهنگی میان مأموران حاضر در اتاق کنترل و ایستگاه پلیس است که موجب شد پلیس پس از به صدا درآمدن آژیر خطر ابتدا به محلی اشتباه اعزام شود و سارقان تنها ۳۰ ثانیه قبل از رسیدن اولین واحد پلیس موفق به فرار شدند.
بازرسان با بررسی تصاویر دوربینهای مداربسته (CCTV) و سایر شواهد، موفق شدند مسیر حرکت مظنونان را قبل و بعد از سرقت بازسازی کنند. مقامات معتقدند بخش زیادی از مراحل آمادهسازی و فرار، از یکی از مناطق حومهای در شمال پاریس هماهنگ شده است؛ جایی که چندین خودرو در یک توالی دقیق و برنامهریزیشده در حال خروج و بازگشت دیده شدهاند. همچنین یک ون که گمان میرود برای جابهجایی جواهرات مسروقه استفاده شده، هنوز پیدا نشده است.
دو مظنون در این رابطه بازداشت شده و بخشی از اتهامات خود را پذیرفتهاند. یکی از این افراد، یک تبعه ۳۴ ساله الجزایری است که به بازرسان گفته به عنوان راننده پیک کار میکرده است. مظنون دوم نیز در شغل مشابهی مشغول به کار بوده است.
موزه لوور، خانه تابلوی مونا لیزا، مدتهاست که به دلیل تاخیر در مدرنسازی و مشکلات امنیتی مورد انتقاد قرار دارد. پیش از این، یک حسابرسی دولتی سیستمهای امنیتی آن را «قدیمی و ناکافی» توصیف کرده بود. همچنین پیر روزنبرگ، مدیر سابق موزه، دههها پیش هشدار داده بود که امنیت این مکان بسیار «شکننده» است اما این اطلاعات به سمع و نظر مدیر فعلی لوور، لورانس دِ کار، نرسیده است که عدم هماهنگی بین مدیران را نشان میدهد.


















