نماد آخرین خبر

خانه کمک خلبان متهم به ساقط کردن هواپیما از سوی پلیس آلمان بازرسی شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
خانه کمک خلبان متهم به ساقط کردن هواپیما از سوی پلیس آلمان بازرسی شد
ايرنا/ پليس آلمان خانه کمک خلباني که متهم به ساقط کردن عمدي هواپيماي «جرمن وينگز» در کوه هاي آلپ فرانسه است را تفتيش کرده است. به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي خبري، «آندرئاس لوبيتس» کمک خلبان 28 ساله اين هواپيما بود که بنا به گفته دادستاني فرانسه، با قفل کردن در کابين و اجازه ورود ندادن به خلبان هواپيما که براي دستشويي به بيرون از کابين رفته بود، هواپيما را عمدا ساقط کرده و مجموعا 150 نفر را به کشتن داده است. شواهد به دست آمده از مکالمات ضبط شده در کابين خلبان پرواز خط هوايي «جرمن وينگز» که روز سه شنبه در فرانسه سقوط کرد نشان مي دهد يکي از دو خلبان، دقايقي پيش از سقوط کابين را ترک کرده و پس از آن به دليل بسته بودن در نتوانسته به کابين بازگردد. دادستاني فرانسه مي گويد هيچ شکي باقي نمانده که لوبيتس کنترل هواپيما را در دست داشته و آن را ساقط کرده است. هنوز هيچ انگيزه اي براي اين کار کمک خلبان هواپيما که از بارسلون اسپانيا راهي دوسلدورف آلمان بود، گزارش نشده است. در اين ميان خبرگزاري رويترز روز پنج شنبه از قول دادستاني آلمان گزارش داد که پليس اين کشور خانه کمک خلبان در شهر دوسلدورف را تفتيش کرده است. با اين حال دادستان هاي فرانسه و آلمان مي گويند که هيچ شاهدي دال بر اينکه ساقط شدن هواپيما در روز سه شنبه يک حمله تروريستي بوده، وجود ندارد. بر اساس اين گزارش، آشنايان لوبيتس مي گويند که هيچ نشانه اي از تمايل وي به آزار رساني سراغ نداشته اند. دادستاني شهر مارسي فرانسه نيز گفته است که انگيزه کمک خلبان فعلا براي ما درک نکردني است اما به نظر مي رسد که وي قصد منهدم کردن هواپيما را داشته است. «او دادطلبانه اجازه داده است که ارتفاع پرواز پايين بيايد، هيچ دليلي براي اين موضوع نيست، او دليلي نداشت که از بازگشت خلبان به کابين ممانعت کند، او هيچ دليلي نداشت که به هشدار کنترل هواپيما درباره کم شدن ارتفاع پرواز پاسخ ندهد». وي گفت که از اطلاعات به دست آمده از جعبه سياه هواپيما واضح است که خلبان تلاش کرده است که با زور وارد کابين شود، شما مي توانيد ضربات محکم وي براي باز کردن در را بشنويد. او همچنين گفت که بسياري از سرنشينان هواپيما تا لحظه سقوط از ماجرا بي خبر بوده اند. «کارستن اسپور» مدير اجرايي شرکت هواپيمايي لوفت هانزا که مالکيت اين هواپيما را داشته است نيز مي گويد که وي خدمه هاي هواپيما را با دقت انتخاب مي کند و از لحاظ رواني آن ها را مورد بررسي قرار مي دهد. به گفته وي، موضوع رعايت قوانين امنيتي و سخت گيري ها نيست، استانداردهاي اين شرکت فوق العاده بالا است. رويترز مي نويسد که هم اکنون تمرکز بر روي انگيزه کمک خلبان است که دو سال قبل وارد اين شغل شده و تجربه 630 ساعت پرواز داشته است، در حالي که خلبان هواپيما تجربه 6 هزار ساعت پرواز داشته است. دادستاني مارسي مي گويد که سوءقصد نمي تواند نام مناسبي بر اين اقدام کمک خلبان باشد، چون زماني که شما مسووليت مرگ صد نفر يا بيشتر را در اختيار داريد، اين کلمه به چنين اقدامي اطلاق نمي شود. وي گفت که خانواده کمک خلبان وارد فرانسه شده اند تا به کشته شدگان اداي احترام کنند، اما آن ها از ديگر افراد جدا نگه داشته شده اند. يکي از آشنايان همکار کمک خلبان گفته است که وي واقعا حرفي براي توضيح اين حادثه پيدا نمي کند، «وي آدمي شوخ و در بسياري از مواقع ساکت بود». آخرين عکسي که از لوبيتس در صفحه فيس بوکش گذاشته شده است نيز وي را نشان مي دهد که لبخند زنان در کنار پل دروازه طلايي سان سانفرانسيسکو ايستاده است. دادستاني مارسي همچنين گفت که مکالمات کمک خلبان با خلبان، قبل از اينکه خلبان هواپيما از کابين خارج شود نيز طبيعي بوده است با اين حال هنوز جستجو ها براي پيدا کردن دومين جعبه سياه هواپيما ادامه دارد. پس از وقايع 11 سپتامبر 2001 ، در کابين خلبان ها در همه هواپيما ها فقط از داخل قفل مي شود و از بيرون تنها مي توان با يک کد ديجيتالي در را باز کرد اما همين کد را هم مي توان از داخل کابين از کار انداخت. کار شناسان تحقيق تصادفات هوايي فرانسه مي گويند آن ها نوار مکالمات و صداهاي کابين خلبان را تا پيش از سقوط هواپيما استخراج کرده اند. بر اساس اين نوار، صداي نفس هاي منظم کمک خلبان که در را به روي خلبان باز نمي کند تا آخرين لحظه پيش از سقوط هواپيما شنيده مي شود. در ميان 148 سرنشينان اين هواپيما که در اين حادثه هوايي در جنوب فرانسه جان باختند، دو خبرنگار ورزشي نويس ايراني به نام هاي حسين جوادي و ميلاد حجت الاسلامي نيز حضور داشتند. آنها که براي پوشش رسانه اي بازي تيم هاي بارسلونا و رئال مادريد به اسپانيا رفته بودند، با اين هواپيماي شرکت آلماني از بارسلون به دوسلدورف باز مي گشتند تا از آلمان راهي اتريش شده و مسابقه تيم ملي ايران مقابل شيلي که پنجشنبه شب برگزار شد را پوشش دهند.