نماد آخرین خبر

هشدار عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس درباره واکسن کرونا

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هشدار عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس درباره واکسن کرونا

ايرنا/  به‌رغم افزايش اميدواري‌ها در خصوص کشف واکسن کرونا توسط محققان انگليسي، عالي‌ترين مقام پزشکي اين کشور هشدار داد که احتمال دست‌يابي به يک نمونه موثر و ايمن اين دارو تا زمستان سال آينده بعيد است.

«کريس ويتي» روز يکشنبه در گفت‌وگويي درباره مشکلات جدي ناشي از همه‌گيري بيماري کوويد-۱۹ در ماه‌هاي آينده هشدار داد و افزود که نبايد انتظار داشت امسال به واکسن کرونا دست پيدا کنيم.

وي افزود: به طور طبيعي از اينکه واکسن کرونا سريع‌تر در دسترس قرار گيرد خرسند خواهم شد اما بعيد مي‌دانم تا قبل از زمستان به نمونه موثري براي استفاده انبوه دسترسي داشته باشيم.  

اين مقام انگليسي افزود؛ شايد اشتباه کنم، چون افراد زيادي در تلاش هستند واکسن کرونا را با سرعت قابل توجهي توليد کنند اما بايد اطمينان حاصل کنيم که آنها ايمن هستند و همين مساله زمان‌بر است.  

اين مقام انگليسي با بيان اينکه شانس دسترسي به يک واکسن موثر در يک سال آينده بيشتر از شش ماه ديگر است افزود: بايد به‌گونه‌اي برنامه ريزي کنيم که واکنسي در اختيار نداريم و اگر خلاف آن رخ داد، در آن صورت در موقعيت بهتري قرار خواهيم داشت.

وي در حالي اين اظهارات را مطرح کرد که به تازگي، تيمي از دانشمندان انگليسي در موسسه موسوم به «جنر» دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد گام جديدي را به سمت کشف يک واکسن ايمن، مؤثر و در دسترس در برابر کرونا برداشته اند.

نتايج آزمايش مراحل اول و دوم که در مجله علمي "لانست" منتشر شده، نشان مي‌دهد که نگراني در مورد ايمني واکسن کشف شده توسط دانشگاه آکسفورد عليه ويروس کرونا وجود ندارد و اين واکسن باعث پاسخ‌هاي قدرتمند در هر دو بخش سيستم ايمني بدن مي‌شود.

اين واکسن ظرف ۱۴ روز از انجام واکسيناسيون باعث بروز پاسخ توسط سلول هاي تي شد – گلبول هاي سفيدي که مي توانند به سلول هاي آلوده به «سارس کويد۲(۲-SARS-COV) حمله کنند.   

اين واکسن همچنين مي تواند طي ۲۸ روز پادتن توليد کند. پادتن ها مي توانند ويروس را خنثي کنند به طوري که در همان ابتداي ابتلا اين ويروس نمي تواند سلول ها را آلوده کند.

براساس آخرين گزارش‌ها، آمار ابتلا به کرونا در هفته‌هاي اخير در اروپا به سرعت رو به افزايش است.  تاکنون ۲۳ ميليون و ۳۸۳ هزار و ۴۷۲ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از اين ميزان ۸۰۸ هزار و ۷۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کشورهاي آمريکا، برزيل، هند، روسيه، آفريقاي جنوبي، پرو، مکزيک، کلمبيا و اسپانيا بيشترين شمار مبتلايان به کرونا در جهان را دارند.

«تدروس آدهانوم»، مديرکل سازمان جهاني بهداشت هشدار داده که پيامدهاي ويروس کرونا تا چند دهه باقي خواهد ماند و اثرات آن احساس خواهد شد.

بيماري جديد کرونا موسوم به کوويد-۱۹ از ماه دسامبر سال گذشته ميلادي (دي ماه ۹۸) در استان هوبئي در چين و شهر "ووهان" اين استان شيوع يافت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره