برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

تلاش آزادی خواهان برای تبری از خیانت «بن زاید»

منبع
مهر
بروزرسانی
تلاش آزادی خواهان برای تبری از خیانت «بن زاید»

مهر/ با وجود ذوق زدگي حاکمان عرب در برابر عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي، شاهد موجي از اعتراضات عليه اين روند در ميان اقشار مختلف ملت هاي عربي هستيم.

درست است که طي سالهاي اخير، حاکمان و رژيم‌هاي سرسپرده در کشورهاي عربي، همواره ذوق زدگي خود را از دوستي با رژيم صهيونيستي و حرکت به سمت علني کردن روابط پشت پرده خود با تل آويو، نشان داده اند اما هرگز نمي‌توان منکر اين قضيه شد که اين موضع گيري رژيم‌هاي عربي بيانگر خواست و اراده مردم آنها نبوده و نخواهد بود.

اينکه چرا امارات، آمريکا و رژيم صهيونيستي در شرايط کنوني دست به چنين اقدامي زده اند و چه وعده و وعيدهايي در پشت پرده به امارات داده شده اما عملاً هيچکدام از آنها محقق نشده، بحث مورد نظر ما نيست زيرا بحران‌هايي که ابوظبي و مشخصاً محمد بن زائد ولي عهد ابوظبي در قبال سياست خارجه خود در منطقه با آن دست و پنجه نرم مي‌کند بر کسي پوشيده نيست و علني کردن عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي به زعم حاکمان امارات از يک سو امنيت اين کشور را در برابر قدرت بزرگ منطقه‌اي يعني ايران تضمين مي‌کند و از سوي ديگر از امارات به اصطلاح يک منجي براي نجات فلسطين مي‌سازد.

البته بماند که تل آويو بر ادعاهاي امارات در خصوص توقف روند الحاق بخشهايي از کرانه باختري به اراضي اشغالي صحه نگذاشته است.

اگر در بررسي مسأله عادي سازي روابط ميان کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي همواره از موضع گيري رسمي اين کشورها سخن گفته و اشاره‌اي به خواست و اراده ملت‌هاي آنها نکنيم، در حق آزادي خواهان و جنبش‌ها و جريان‌هاي مدني و سياسي در اين کشورها جفا کرده ايم.

نکته جالب آنکه در خودِ امارات نيز، معارضان سياسي اماراتي با تأسيس نخستين انجمن مخالف عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي تأکيد کرده اند که توافق بين ابوظبي و تل‌آويو «خيانت به امت» استروزي نيست که از زمان علني شدن رسمي روابط ميان امارات و رژيم صهيونيستي، يک جنبش، يا حزب يا تجمع سياسي عليه اين عادي سازي روابط، بيانيه صادر نکند. صهيونيست‌ها که تصور مي‌کردند توانسته اند رژيم‌هاي عربي را به سمت خود کشانده و عملاً از در دوستي و آشتي سخن بگويند هرگز فکر نمي‌کردند که اين فرهنگ در ميان ملت‌هاي عربي جا نيافتاده و هنوز هم جريان‌هاي ضد عادي سازي روابط در ميان ملت‌هاي عربي زنده هستند.



نکته جالب آنکه در خودِ امارات نيز، معارضان سياسي اماراتي با تأسيس نخستين انجمن مخالف عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي تأکيد کرده اند که توافق بين ابوظبي و تل‌آويو «خيانت به امت» است.

اين انجمن با نام «الرابطة الإماراتية لمقاومة التطبيع» تأسيس شده و معارضان سياسي برجسته امارات اعم از سعيد ناصر الطنيجي، سعيد خادم بن طوق المري، احمد الشيبه، حميد عبدالله النعيمي، حمد محمد الشامسي و ابراهيم محمود آل حرم اعلاميه تأسيس اين انجمن را امضا کرده‌اند.

اين انجمن، نهادي مدني است که به مخالفت با عادي‌سازي روابط با دشمن صهيونيستي در تمامي اشکال و زمينه‌هاي آن اعم از اقتصادي، ورزشي، امنيتي، سياسي و مردمي اهتمام دارد.

در بيانيه اين انجمن آمده است: «مسير دولت امارات طي روزهاي اخير شاهد انحراف ملي و اسلامي بود که در نتيجه اعلان توافق صلح بين امارات و رژيم اشغالگر را شاهد بوديم».

«احمد الشيبه» معارض اماراتي و يکي از مؤسسان اين انجمن تأکيد کرد که امضاي توافق صلح بين امارات و رژيم صهيونيستي به منزله دوري از اصول امارات مبني بر دفاع از آرمان فلسطين و حقوق ملت اين کشور در مقابله با اقدامات رژيم اشغالگر است.

فرهيختگان، پزشکان، مهندسان، وکلا، دانشجويان، نويسندگان، اساتيد دانشگاه و.... در بسياري از کشورهاي عربي از هر طريقي مانند صدور بيانيه‌هاي سنديکايي، انتشار پست‌هاي توئيتري، به راه اندختن کمپين‌هايي در فضاي مجازي، برگزاري راهپيمايي‌ها و تجمعات اعتراض آميز طي روزهاي گذشته تلاش کردند به جهانيان به ويژه رژيم صهيونيستي بفهمانند که همسو با موضع گيري هاي خفت بار حاکمان خود نيستند.

مخالفان عادي سازي روابط با انتشار دهها هزار پست توئيتري از تمام کشورهاي عربي و ترند کردن هشتگ «#عليه عادي سازي روابط» تلاش کردند حضور فعالي در فضاي مجازي عليه رژيم صهيونيستي و خيانت امارات داشته باشند.



موجي از مخالفت‌ها از کويت گرفته تا مصر، قطر، عمان، بحرين، عربستان، مراکش، الجزاير، سودان و حتي امارات در طيف‌هاي مختلف جامعه مدني و فعالان حقوقي و سياسي عليه خيانت ابوظبي به وجود آمده و همچنان ادامه داردگرچه عناصر مزدور و وابسته‌اي نيز در شبکه‌هاي مجازي پيدا مي‌شوند که خود را صداي ملت‌هاي عربي ناميده و ذوق زدگي برآمده از حاکمان خود را در فضاي مجازي به اسم ملت‌هاي عربي منعکس مي‌کنند. اين عده قليل قطعاً نمي‌تواند نماينده حتي قشر خاصي از ملت‌هاي عربي باشند.
اکثر ملت‌هاي عربي در جريان اعتراضات خود اذعان کرده اند که با حاکمان خائني سر و کار دارند که نه هويت عربي برايشان مانده و نه اهميتي به اسلام و حفظ آرمان فلسطين مي‌دهند. مسأله اي که در جريان تظاهرات ملت‌هاي عربي در سراسر جهان بسيار محسوس بود، به آتش کشيدن تصاوير محمد بن زائد ولي عهد ابوظبي به شمار مي‌رود چرا که حاکمان رسمي اين کشورها ممکن است اهميت خاصي به روابط خود با امارات بدهند اما ملت‌هاي عربي بدون هيچ ترسي تصاوير بن زائد را به آتش کشيدند و حتي در يک برنامه تلويزيوني زنده، يک خبرنگار تونسي تصوير بن زائد را پاره کرد.
در خصوص رويکرد و تفکر اکثر ساکنان کشورهاي عربي در قبال عادي سازي روابط، دکتر وليد عبدالحي استاد علوم سياسي اردن در سايت صوت الامه نوشت: نتايج دهها نظر سنجي صورت گرفته از ملت‌هاي عربي طي يک دهه گذشته از سوي يک مؤسسه آمريکايي و مرکز عربي پژوهش‌هاي سياسي دوحه و همچنين مؤسسه نظر سنجي گالوپ نشان مي‌دهد که اکثريت ملت‌هاي عربي با عادي سازي روابط به شدت مخالف هستند.
نتايج اين نظر سنجي ها نشان مي‌دهد که به طور ميانگين بيش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در آن از کشورهاي اردن، امارات، تونس، الجزاير، موريتاني، کويت، لبنان، سوريه، فلسطين، عمان، قطر، مراکش، ليبي، سودان، يمن… مخالف سرسخت عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي هستند.
تا زمانيکه ملت‌هاي عربي اين بيداري و آگاهي خود را در برابر نقشه‌هاي حاکمانشان براي عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي حفظ کرده و عرصه را براي جولان دادن خائنين به آرمان فلسطين خالي نکنند، نقشه تل آويو براي کنار گذاشتن مسأله فلسطين و نابود کردن حقوق ملت فلسطين عملي نخواهد شد.
البته حرف و حديث‌هايي در خصوص اينکه ديگر کشورهاي سرسپرده عربي به دنبال حرکت در مسير امارات و تکرار خيانت ابوظبي در حق فلسطين هستند مطرح شده است که ملت‌هاي عربي با افزايش فشارها عليه حاکمان خود مي‌توانند مانع تحقق اين مسأله شوند.

کاريکاتور جنجالي " تِف 35 "
هنرمند معروف اردني با کشيدن کاريکاتوري مخالفت رژيم صهيونستي با فروش جنگنده هاي اف ۳۵ به امارات را به سخره گرفت.
" عماد حجاج "کاريکاتوريست اردني پس از ترسيم اين کاريکاتور به اتهام توهين به بن زايد بازداشت شد
کاربران مجازي هشتگ آزادي عماد حجاج را به ترند اول عربي رساندند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar