برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

افزایش اختلافات میان ریاض و اسلام‌آباد؛ در پاکستان کودتا می‌شود؟

منبع
فارس
بروزرسانی
افزایش اختلافات میان ریاض و اسلام‌آباد؛ در پاکستان کودتا می‌شود؟

فارس/ يک روزنامه هندي با بيان افزايش اختلافات ميان رياض و اسلام‌آباد، نوشت که دولت سعودي تلاش دارد فرماندهان ارتش پاکستان را براي کودتا عليه «عمران خان» مجاب کند.

يک روزنامه هندي به نقل از منابع خود نوشت که کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به سرکردگي دولت سعودي در فکر انجام کودتاي نظامي عليه دولت «عمران خان» نخست‌وزير پاکستان هستند.

به نوشته روزنامه تي في پست، پاکستان در آستانه يک کودتاي نظامي به رهبري ژنرال «قمر جاويد» رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور است که از سوي رياض و برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس حمايت مي‌شود. همچنين قرار است پس از برکناري عمران خان، ژنرال «رحيل شريف» رئيس سابق ستاد مشترک ارتش رهبري کشور را در دست بگيرد.

به نوشته اين روزنامه، دولت سعودي تلاش‌هايي براي اقناع «رحيل شريف» جهت ورود به عرصه سياست در پاکستان و پذيرش مسئوليت آغاز کرده است و هم اکنون اختلافاتي ميان اسلام‌آباد و تعدادي از کشورهاي عربي خليج فارس بر سر برخي مسائل از جمله مسأله «کشمير» وجود دارد و پاکستان از بي توجهي دولت سعودي به درخواست‌هاي مکرر خود مبني بر تشکيل جلسه در سازمان کنفرانس اسلامي، براي بررسي مسأله کشمير ناراحت است.

از اين رو بود که «شاه محمود قريشي» وزير خارجه پاکستان به صورت علني دولت سعودي را تهديد کرد که کشورش در ماجراي «کشمير» به سوي ياري ديگر کشورهاي اسلامي که تفکر مشابه اسلام‌آباد دارند، متمايل خواهد شد.

در تاريخ پنجم آگوست نيز او از دولت سعودي خواست تا موضع خود را در قبال ماجراي تسلط هند بر منطقه کشمير به وضوح اعلام کند و نشست سازمان همکاري اسلامي که رهبري‌اش را در دست دارد، برگزار کند. اما تا کنون رياض توجهي به درخواست اسلام‌آباد نشان نداده است.

وزير خارجه پاکستان دليل عدم اقدام رياض براي تشکيل جلسه سازمان همکاري اسلامي را اينگونه دانسته است که دولت سعودي مجبور است از کشورهايي چون مالزي، اندونزي و ايران نيز براي حضور در چنين نشستي دعوت کند، کشورهايي که موضع يکساني با اسلام‌آباد دارند.

اينگونه مواضع مقامات پاکستاني موجب شد تا در جريان سفر اخير فرمانده کل ارتش پاکستان به همراه رئيس سازمان اطلاعات اين کشور به رياض، مقامات سعودي به شدت به آن‌ها بي احترامي کنند و محمد بن سلمان نيز حاضر به ديدار با آن دو نشد. از سوي ديگر رياض کمک‌هاي اقتصادي خود به پاکستان از جمله کمک‌هاي نفتي را متوقف کرده و خواستار بازپرداخت سريع بدهي خويش شده است که اين امر موجب شد تا «عمران خان» به سرعت وزير خارجه خود را به چين بفرستد تا در خصوص روابط دو جانبه با پکن بحث و گفت‌و‌گو کند.

حجم بدهي مالي پاکستان به عربستان سعودي که در قالب وام است، يک ميليارد دلار است. دولت رياض در نوامبر ۲۰۱۸ قول پرداخت وام سه ميليارد دلاري به اسلام‌آباد داد و يک ميليارد دلار آن را تا کنون پرداخت کرده است.

اين روزنامه هندي در بخش پاياني نوشت که پاکستان در اين شرايط به سوي کشورهاي ديگر اسلامي از جمله، ايران، قطر، ترکيه، مالزي و اندونزي خواهد رفت، رخدادي که اين سؤال را باعث مي‌شود که آيا رياض به دولت پاکستان اجازه چنين کاري را خواهد داد؟ به خصوص اينکه در جريان اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹ که با حضور سران ايران، ترکيه و قطر برگزار شد، دولت سعودي تمام تلاش خود را براي ممانعت از سفر «عمران خان» به اين اجلاس به کار گرفت و در نهايت نيز موفق شد.

در همين راستا «عائشه صديقه» کارشناس امنيتي پاکستاني به وبسايت «گاندرا» گفت که اسلام‌آباد تصميم گرفته است با رويگرداني از دولت سعودي به سوي ايران متمايل شود که به احتمال زياد به پروژه مشترک سه جانبه ايران، چين و پاکستان به نام «کمربند و جاده» (BRI) نيز مربوط است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره