نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

تاریخچه‌ای از تحولات میان کشور‌های عربی و تل‌آویو

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
تاریخچه‌ای از تحولات میان کشور‌های عربی و تل‌آویو

باشگاه خبرنگاران/ خبرگزاري فرانسه در مطلبي به روابط و تحولات ميان کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي از زمان تاسيس اين رژيم جعلي پرداخت.
 
خبرگزاري فرانسه در مطلبي نوشت: اسرائيل که قرار است روز سه‌شنبه در واشنگتن قرارداد عادي‌سازي روابط با امارات و بحرين را امضا کند همواره روابط پر سر و صدايي با جهان عرب داشته است و به طور رسمي از سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۶ شمسي) هشت جنگ با آنان داشت.

پيش از اين، مصر و اردن هم به ترتيب در سال‌هاي ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) و ۱۹۹۴ (۱۳۷۲) به طور رسمي با اسرائيل ارتباط برقرار کردند.

۱۴ مه سال ۱۹۴۸ (۱۴ ارديبهشت ۱۳۲۷)، سه سال پس از جنگ جهاني دوم، ديويد بن گورين، تأسيس اسرائيل در بخشي از فلسطين را اعلام کرد. يک روز بعد، ارتش‌هاي کشور‌هاي عربي عليه اسرائيل وارد جنگ شدند که پيروزي قاطعي کسب کردند. بيش از ۷۶۰ هزار فلسطيني ناچار به مهاجرت يا از خانه‌هاي خود رانده شدند.

در اکتبر سال ۱۹۵۶ (مهر ۱۳۵۵)، سه ماه پس از ملي شدن کانال سوئز از سوي مصر، اسرائيل يگان‌هاي زرهي و هوايي خود را وارد صحراي سينا کرد و به کانال سوئز رسيد. تحت فشار اتحاديه اروپا، آمريکا و سپس اتحاد جماهير شوروي، اسرائيل سرانجام عقب نشيني کرد.

در ژوئن سال ۱۹۶۷ (خرداد ۱۳۴۶)، اسرائيل جنگي را موسوم به جنگ شش روزه عليه مصر، سوريه و اردن آغاز کرد و شرق قدس، کرانه باختري، نوار غزه، بلندي‌هاي جولان سوريه و سيناي مصر را اشغال کرد.

ششم اکتبر سال ۱۹۷۳ (مهر ۱۳۵۲) مصر و سوريه در صحراي سينا و جولان به اسرائيل حمله کردند. ارتش اسرائيل در ازاي تلفات سنگيني پيروز شد.

در نوامبر سال (آبان ۱۳۵۸)، مناخيم بگين، نخست وزير اسرائيل، و رئيس جمهور مصر در واشنگتن نخستين پيمان صلح اسرائيل-عرب را امضا کردند.

ششم ژوئن سال ۱۹۸۲ (۱۶ خرداد ۱۳۶۱)، نيرو‌هاي اسرائيلي لبنان را اشغال و بيروت را محاصره کردند. سازمان آزادي‌بخش فلسطين به رهبري ياسر عرفات بايد اين کشور را ترک مي‌کرد. نيرو‌هاي اسرائيل تا سال دو هزار جنوب لبنان را در اشغال داشتند.

پس از ربوده شدن سربازان اسرائيلي از سوي حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ (۱۳۵۸)، اسرائيل عمليات مخربي را در لبنان آغاز کرد. در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۹۴ (آبان ۱۳۷۳) اسحاق رابين، نخست وزير اسرائيل، و عبدالسلام مجالي، نخست وزير اردن، توافق صلحي امضا کردند که امنيت اسرائيل در مرز‌هاي مشترک طولاني را تضمين مي‌کرد.

در اواخر سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶) فلسطيني‌هاي کرانه باختري و غزه «جنگ سنگها» را که نخستين انتفاضيه عليه اشغالگري اسرائيل بود را آغاز کردند. ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۳ (۲۲ شهريور ۱۳۷۲)، پس از مذاکرات محرمانه اسلو، اسرائيل و سازمان آزادي‌بخش فلسطين در واشنگتن توافقنامه‌هايي در مورد استقلال فلسطين امضا کردند که با دست دادن تاريخي اسحاق رابين و ياسر عرفات رسمي شد. ياسر عرفات به سرزمين‌هاي اشغالي بازگشت و تشکيلات خودگردان فلسطين را بنا نهاد.

در نوامبر سال ۱۹۹۵ (۲۲ آبان ۱۳۷۴)، اسحاق رابين ترور شد.

در سپتامبر سال ۲۰۰۰ (شهريور ۷۹)، بازديد آريل شارون، رهبر راست‌گرايان اسرائيل، از شبستان مساجد در شرق قدس آغاز انتفاضه دوم را به دنبال داشت. ارتش اسرائيل شماري از شهر‌هاي کرانه باختري را اشغال کرد و در مارس ۲۰۰۲ (اسفند ۱۳۸۰) گسترده‌ترين عمليات خود از سال ۱۹۶۷ را آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۳)، اسرائيل از نوار غزه عقب نشيني کرد، اما پس از آنکه در سال ۲۰۰۷، حماس کنترل منطقه را به دست گرفت اين منطقه را تحريم و محاصره کرد.


نوار غزه از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۶)، صحنه سه عمليات نظامي اسرائيل بود.

۶ دسامبر سال ۲۰۱۷ (۱۵ آذر ۱۳۹۶)، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخت و خشم مردم فلسطين را برانگيخت. فلسطيني‌ها اميدوار بودند شرق قدس پايتخت کشوري باشد که آن‌ها در آرزوي آن بودند. اين اقدام از سوي جامعه بين‌المللي هم تاييد نشد. ۱۴ مه سال ۲۰۱۸ (۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷)، آمريکا سفارت خود را به قدس منتقل کرد.

در مارس سال ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷)، دونالد ترامپ با امضاي حکمي، حاکميت اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان را هم به رسميت شناخت. در ۲۸ ژانويه سال ۲۰۲۰، ترامپ از طرحي جنجالي براي خاورميانه رونمايي کرد که در آن الحاق کرانه باختري اشغالي از سوي اسرائيل پيش‌بيني شده بود.

۱۳ اوت (۲۳ مرداد) امارات و اسرائيل در چارجوب توافقي که دونالد ترامپ اعلام کرد به عادي سازي روابط خود تصميم گرفتند. بنابر اعلام ابوظبي در اين توافق لغو الحاق کرانه باختري از سوي از سوي در نظر گرفته شده است. اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اعلام کرد اين تنها لغو موقت اين طرح است.

۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور)، دونالد ترامپ اعلام کرد بحرين و اسرائيل هم به دنبال عادي‌سازي روابط خود هستند. مقامات فلسطين اين توافقنامه‌هاي عادي‌سازي را ضربه خنجر به پشت خود دانستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره