نماد آخرین خبر

اروپا خواستار خروج کشتی ترکیه‌ای از آب‌های قبرس شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اروپا خواستار خروج کشتی ترکیه‌ای از آب‌های قبرس شد

باشگاه خبرنگاران/ اتحاديه اروپا خواستار خروج يک کشتي ديگر ترکيه که به دليل عمليات اکتشاف و استخراج نفت و گاز در مديترانه حضور دارد، از حوزه دريايي قبرس شد.
 
سخنگوي جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه خواستار آن است تا کشتي کاوشگر ياووز ترکيه که به دليل عمليات اکتشاف و استخراج منابع انرژي در درياي مديترانه حضور دارد، از حوزه دريايي قبرس خارج شود.

سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود ادامه حضور کشتي ياووز، تنش‌ها و ناپايداري در مديترانه شرقي افزايش خواهد داد.

تنش‌ها در مديترانه شرقي از ماه‌ها پيش با جستجوي ترکيه براي اکتشاف نفت و گاز در آب‌هايي که قبرس و يونان ادعا مي‌کنند مناطق اقتصادي انحصاري آنهاست، آغاز شده است. اين تنش‌ها پس از آنکه آنکارا در ماه اوت با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد کشتي «اوروک ريس» را براي حفاري به منطقه‌اي که يونان آن را فلات قاره خود مي‌داند اعزام مي‌کند، تشديد شد و آتن نيرو‌هاي نظامي خود را به حالت آماده باش درآورد.

در اوايل هفته جاري نيز نيروي دريايي ترکيه يک اطلاعيه ديگري منتشر کرد مبني بر اينکه عمليات حفاري در سواحل قبرس تا ۱۲ اکتبر تمديد مي‌شود.

جزيره قبرس چندين دهه است که به دو قسمت قبرس يوناني در جنوب و قبرس ترکيه‌اي در شمال که تنها از سوي آنکارا به رسميت شناخته مي‌شود، تقسيم شده است. با پيدا شدن منابع هيدروکربني در ساحل جزيره قبرس در سال ۲۰۱۱ اختلافات يونان و ترکيه بر سر اين جزيره عميق‌تر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره