نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ادعای سخنگوی کاخ سفید: موافقت اسرائیل با تشکیل دولت فلسطینی را گرفتیم

منبع
فارس
بروزرسانی
ادعای سخنگوی کاخ سفید: موافقت اسرائیل با تشکیل دولت فلسطینی را گرفتیم

فارس/ سخنگوي کاخ سفيد با سرزنش کردن سران تشکيلات خودگردان و ديگر نهادهاي فلسطيني به دليل بي‌دولت ماندن آنها تا کنون، مدعي شد که واشنگتن موافقت تل‌آويو با نقشه مکاني تشکيل دولت مستقل فلسطين را گرفته است.

  در حالي که مسئولان مختلف رژيم صهيونيستي از نخست‌وزير گرفته تا نمايندگان کنست جملگي مخالفت خود با تشکيل دولت فلسطيني مستقل ذيل طرح موسوم به «معامله قرن» را اعلام کرده‌اند اما «مورگان اورتگاس» سخنگوي کاخ سفيد مدعي است که آمريکا موافقت تل‌آويو در اين زمينه را کسب کرده است.

اورتگاس شامگاه پنجشنبه طي سخنراني در همايش ساليانه روزنامه «جروزالم‌پست»، با بيان اينکه برقراري روابط بين رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي قوياََ به نفع آمريکا است، گفت: «صلح براي اسرائيل به عنوان يکي از قوي‌ترين متحدان ما در جهان، براي امنيت ملي آمريکا بسيار مهم است... ما شراکت نزديکي با امارات و بحرين داريم، ما در آنجا نيرو و پايگاه نظامي، روابط اقتصادي و ديپلماتيک طولاني مدتي داريم».

بر اين اساس، وي ديدگاه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا به کشورهاي عربي را مانند يک بنگاه‌دار توصيف کرده و اظهار داشت: «بخشي از فلسفه دولت ترامپ براي برقراري صلح، اين است که شما فقط از طريق قدرت مي‌توانيد صلح را به دست بياوريد. شما نمي‌توانيد از طريق مسامحه با دشمنان به صلح برسيد».

به نوشته وبگاه جروزالم‌پست، اين مقام آمريکايي با ادعاي اينکه سازش بين ابوظبي و منامه با تل‌آويو عصر جديدي را در منطقه غرب آسيا آغاز کرده، افزود: «ديدگاه ترامپ براي صلح شامل تشکيل دولت فلسطين نيز هست».

اورتگاس مدعي شد: «ما براي اولين بار توانستيم موافقت اسرائيل با [نقشه مکاني] يک دولت فلسطيني را دريافت کنيم. تنها کساني که [تشکيل] يک دولت فلسطيني را به ميز مذاکره آوردند، آمريکايي‌ها بودند».

وي سپس سران نهادهاي فلسطيني را مقصر عدم پيشرفت در موضوع تشکيل دولت مستقل براي آنها معرفي کرده و گفت: «فلسطيني‌ها نبايد از اماراتي‌ها يا بحريني‌ها يا اسرائيلي عصباني باشند، بلکه بايد از سران خود [خشميگن باشند]... خاورميانه در حال تغيير است و سران فلسطيني بايد براي مردم خود اقدام کنند».

پيش از اين، «هند مانع العتيبه» مدير ارتباطات استراتژيک وزارت خارجه امارات با ادعاي اينکه ابوظبي هنوز به تشکيل دولت فلسطيني مستقل متعهد است، لازمه آن را اما همزيستي مسالمت‌آميز با صهيونيست‌ها دانست.

اين در حالي است که «يولي ادلستاين» وزير بهداشت رژيم صهيونيستي ضمن مخالفت علني با تأسيس دولت فلسطيني مستقل ذيل هرگونه توافق سازش، مدعي شد که هنوز از طرح اشغال کرانه باختري دست نکشيده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره