نماد آخرین خبر

دلیل نگرانی پنتاگون از انتخابات آمریکا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دلیل نگرانی پنتاگون از انتخابات آمریکا

ايسنا/ مقام‌هاي وزارت دفاع آمريکا مي‌گويند، در صورتي که دونالد ترامپ پس از انتخابات دستور استقرار نظاميان در خيابان‌ها براي سرکوب اعتراضات مردمي را دهد، ژنرال‌هاي ارشد استعفا خواهند داد.

به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، مقام‌هاي ارشد پنتاگون مسائل زيادي براي نگراني دارند، افغانستان، روسيه، عراق، سوريه، چين، سومالي، شبه‌جزيره کره و ايران. اما اصلي‌ترين دغدغه آنها اين است که آيا فرمانده کل قواي آمريکا در جريان هرگونه هرج و مرج مربوط به انتخابات آتي دستوري براي استقرار نيروهاي آمريکايي صادر مي‌کند يا خير.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا چهارشنبه پيش بار ديگر از پذيرش انتقال مسالمت‌آميز قدرت، جداي از اينکه پيروز انتخابات چه کسي باشد، امتناع کرد و اين سخنان مايه نگراني مقام‌ها شد. او پنجشنبه هم تاکيد کرد که اطميناني ندارد انتخابات "صادقانه" باشد.

طفره رفتن ترامپ، در کنار اينکه او ماه ژوئن براي استفاده از "قانون قيام" ۱۸۰۷ ابراز تمايل کرد تا نيروهايي به خيابان‌هاي آمريکا اعزام شده و اعتراضاتي در واکنش به مرگ جورج فلويد را سرکوب کنند، در ميان نظاميان ارشد و رهبران وزارت دفاع آمريکا که تاکيد مي‌کنند هر کاري لازم باشد انجام مي‌دهند تا نيروهاي مسلح را از انتخابات دور نگاه دارند، نگراني عميقي ايجاد کرده است.   

ماه گذشته ژنرال مارک ميلي، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در پاسخ به قانونگذاران مجلس نمايندگان آمريکا گفت: عميقا به اصل غير سياسي ماندن ارتش آمريکا باور دارم. در صورت مناقشه بر سر جنبه‌هايي از انتخابات، طبق قانون، دادگاه‌هاي آمريکا و کنگره آمريکا بايد هرگونه مناقشه را حل و فصل کنند نه ارتش آمريکا. من هيچ نقشي را براي نيروهاي مسلح آمريکا در اين فرايند متصور نيستم.

اما اين صحبت‌ها هم از شدت‌ گرفتن بحثي در ارتش بر سر اينکه اگر مناقشه در رابطه با انتخابات به ناآرامي مدني کشانده شد، نقش ارتش چيست، جلوگيري نکرده است.

در ۱۱ اوت، جان ناجل و پل يينگلينگ که هر دو از افسران بازنشسته ارش و کهنه‌سراز جنگ عراق هستند، در نامه‌اي به ژنرال ميلي هشدار دادند.

آنها نوشتند: ظرف کمتر از چند ماه شما بايد ميان سرپيچي از يک رئيس‌جمهوري بي قانون يا خيانت به سوگندتان طبق قانون اساسي آمريکا يکي را انتخاب کنيد. چنانچه دونالد ترامپ پس از انقضاي مدت رياست جمهوري‌اش طبق قانون اساسي از خروج خودداري کند، ايالات متحده بايد به زور او را بيرون کند و شما بايد اين فرمان را بدهيد.

مقام‌هاي پنتاگون به سرعت چنين امري را نامعقول دانستند. آنها گفتند تحت هيچ شرايطي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا از نظامي‌ها براي بيرون انداختن ترامپ از کاخ سفيد استفاده نمي‌کند. مقام‌هاي وزارت دفاع آمريکا گفتند، چنانچه چنين عملي ضروري باشد، اين وظيفه سرويس مخفي يا مارشال‌هاست. به گفته اين مقام‌ها، طبق قانون ارتش به قانون اساسي سوگند خورده است نه رئيس‌جمهوري و اين بدين معناست که فرمانده کل قواي ارتش هر شخصي است که تا ساعت ۱۲ روز سوگند قسم ياد کند.

اما رهبران ارشد در پنتاگون که خواستند نامشان فاش نشود، اذعان کردند که در ميان خودشان درباره اين صحبت مي‌کنند که اگر ترامپ به قانون قيام متوسل شود و براي اعزام نيروها به خيابان‌ها تلاش کند، همانطور که قبلا تهديد به انجام اين کار کرده است، چه اقدامي بايد صورت دهند.

چندين مقام پنتاگون گفته‌اند، اگر در صورت بروز ناآرامي پس از انتخابات به نيروها دستور اعزام داده شود، بسياري از ژنرال‌هاي ارشد ترامپ از جمله ژنرال ميلي استعفا خواهند داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره