نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

واکنش سیاستمداران لبنانی به انصراف «ادیب»

منبع
ايرنا
بروزرسانی
واکنش سیاستمداران لبنانی به انصراف «ادیب»

ايرنا/ انصراف مصطفي اديب نخست‌وزير مکلف لبنان از تشکيل کابينه با واکنش بسياري از سوي شخصيت‌ها و سياستمداران لبناني همراه شده و همگي ضمن ابراز تاسف از اين اتفاق، بر لزوم پايبندي به ابتکارعمل فراسه براي برون‌رفت از بحران کنوني کشور تاکيد کردند.

مصطفي اديب نخست وزير مکلف لبنان که به تازگي و بعد از انفجار مهيب بندر بيروت، مامور تشکيل دولت در لبنان شده بود، ساعتي پيش از تشکيل دولت انصراف داد. اين اقدام واکنش‌هاي زيادي را داخل لبنان به همراه داشت.
وي با ميشل عون رييس جمهوري لبنان در کاخ بعبدا ديدار و رسما انصراف خود را اعلام کرد. عون نيز ضمن پذيرش انصراف وي اعلام کرد که مطابق با الزامات قانون اساسي، اقدامات مقتضي را انجام خواهد داد.
اديب بعد از ديدار با رئيس‌جمهوري لبنان گفت: براي من روشن شد توافقي که به خاطر آن، اين ماموريت ملي در لبنان را پذيرفتم وجود ندارد.
اديب از مردم لبنان عذرخواهي کرد و افزود: شرايط من از سوي جريان هاي سياسي محقق نشد.


عون: به ابتکارعمل فرانسه پايبندم

در بيانيه صادرشده از سوي دفتر رياست‌جمهوري لبنان نيز، عون تاکيد کرد: ابتکارعمل امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه همچنان ادامه دارد ومن از اين ابتکارعمل به طور کامل حمايت مي‌کنم.
به گزارش خبرگزاري رويترز،‌ يک منبع نزديک به مکرون نيز در واکنش به انصراف دياب از تشکيل دولت گفت: پاريس هرگز لبنان را تنها نخواهد گذاشت.
به گفته اين منبع، انصراف اديب به معناي «خيانت جمعي» احزاب سياسي لبنان است.
نبيه بري رئيس پارلمان لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: هيچ کسي به اندازه ما براي عملي شدن ابتکار عمل فرانسه متعهد و ملتزم نيست. اما برخي سعي دارند تا اين ابتکارعمل را برخلاف همه اصول ثابت شده، نابود کند.
وي افزود: روح و جوهر ابتکارعمل فرانسه،‌ اصلاحات است و دولت وسيله‌اي است که بايد اين اصلاحات را پس از تصويب اجرا کند. من معتقدم که همه فراکسيون‌ها موافق اصلاحات هستند.

الحريري: برخي‌ با از دست رفتن اين فرصت،‌ پشيمان خواهند شد

سعد الحريري نخست‌وزير پيشين لبنان ضمن ابراز تأسف از اين اتفاق گفت:‌ بار ديگر سياستمداران لبناني نمونه‌اي از شکست آشکار خود را در اداره کشور و برتري منافع ملي به دوستانمان در خارج نشان دادند.

وي افزود: کساني که امروز شکست ابتکارعمل فرانسه براي سوق دادن رهبران لبنان به سمت تشکيل دولت جديد را جشن مي‌گيرند به دليل از دست دادن اين فرصت پشيمان خواهند شد.
در همين راستا، رويترز مدعي شد اختلافاتي که منجر به استعفاي اديب ختم شد، درخواست حزب امل و حزب الله براي مشخص کردن شماري از وزرا بوده است.
اديب در حالي استعفاي خود را اعلام کرده که فرانسه از حدود يک ماه تلاش‌هاي خود را بر رهبران لبنان به منظور خارج کردن اين کشور از بحران حاضر آغاز کرده بود.

جريان ملي آزاد لبنان: به ابتکار عمل فرانسه پايبنديم

جريان ملي آزاد لبنان به رهبري جبران باسيل نيز ضمن پايبندي به ابتکارعمل فرانسه، در اين بيانيه از مکرون خواست که اين ابتکارعمل را بر پايه اصول اساسي آن، جهت تشکيل دولتي که قادر به انجام اصلاحات باشد، ادامه دهد.
جريان ملي آزاد در ادامه از تلاش اديب براي تشکيل دولت لبنان تشکر و تاکيد کرد که اين جريان، ماموريت وي را تسهيل کرد و براي سنگ‌اندازي در مسير نخست‌وزير هيچ شرطي را مقابل وي قرار نداد.
در اين بيانيه آمده است: امروز زمان تسهيل روند تشکيل دولت است نه تحميل شروط غير قانوني جديد. ما اکنون نيازمند گفت‌وگو با سعه صدر هستيم که در آن هيچ طرفي براي ديگران شروطي را تعيين نکند.


مفتي شيعيان لبنان: انصراف اديب از تشکيل دولت فاجعه آميز است

شيخ احمد قبلان مفتي شيعيان لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي به اقدام نخست‌وزير مکلف لبنان واکنش نشان داد و گفت: انصراف اديب از تشکيل دولت در حالي که لبنان به لحاظ اقتصادي در حال فروپاشي است،‌ فاجعه‌آميز و به معناي نابودي واقعي ابتکارعمل فرانسه است. اصرار و لجاجت براي عدم تشکيل دولت ضربه مهلکي به کشور به شمار مي رود.
وي از همه گروه‌هاي ملي خواست که به صلح داخلي و همزيستي مشترک پايبند باشند و به مسئوليت تاريخي و ملي خود در اين باره عمل کنند و قبل از اينکه دير شود، راه را به روي کشورهايي که به دنبال ايجاد فتنه و آشوب داخلي هستند، ببندند.

ابراز تأسف نخست‌وزيران پيشين لبنان از انصراف اديب

نجيب ميقاتي،‌ فواد سنيوره و تمام سلام نخست‌وزيران پيشين لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي از انصراف اديب براي تشکيل دولت،‌ ابراز تاسف کردند.
آن‌ها ضمن حمايت اعلام حمايت از انصراف اديب براي ادامه کارش، ابراز اميدواري کردند که همگان بتوانند خطر ايجاد شکاف و فروپاشي در کشور بدون تشکيل دولتي مقتدر و تاثيرگذار و غيرحزبي را درک کنند.
در اين بيانيه آمده است: با مامور شدن مصطفي اديب براي تشکيل دولت،‌ فرصتي براي نجات لبنان با تشکيل يک دولت ايجاد ش. تا دوباره با بازسازي اعتماد، به فروپاشي اقتصادي و مالي کشور پايان داده شود. اما تاسف‌بار است که اين فرصت از دست رفت و همه تلاش‌ها ناکام ماند.
بعداز انفجار مهيب عصر ۱۴ مرداد ماه بندر بيروت، حسان دياب نخست وزير لبنان تحت فشارهاي داخلي و خارجي مجبور شد استعفاي دولت خود را اعلام کند و به درخواست ژنرال عون دولت او تحت عنوان دولت پيشبرد امور تا تشکيل دولت جديد به کار خود ادامه مي دهد.
اديب که از سال ۲۰۱۳ تاکنون به عنوان سفير لبنان در آلمان فعال است داراي مدرک دکترا در رشته حقوق و علوم سياسي است.
وي که متاهل و داراي ۵ فرزند است، زندگي حرفه اي خود را به عنوان مدرس در رشته هاي حقوق بين الملل، جغرافياي سياسي و روابط بين الملل در دانشگاه هاي لبنان و فرانسه آغاز کرده است.
اديب از سال ۲۰۰۰ ميلادي تا ۲۰۱۳ به عنوان مشاور نجيب ميقاتي نخست وزير وقت لبنان فعاليت کرده و در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به عنوان نماينده نخست وزير وقت در کميته ويژه تدوين قانون جديد انتخابات لبنان حضور داشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar