نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پیش‌بینی شاخص بورس برای فردا؛ وضعیت عادی نیست

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
پیش‌بینی شاخص بورس برای فردا؛ وضعیت عادی نیست

خبرآنلاين/ شاخص بورس امروز روندي نزولي داشت و بيش از ۴۳ هزار واحد کاهش يافت.


 معاملات امروز بازار سرمايه در حالي به پايان رسيد که شاخص کل بورس با۴۳ هزارو ۳۸۳ واحد کاهش رقم يک ميليون و ۵۷۲ هزار واحد را ثبت کرد.

شاخص کل با معيار هم وزن نيز با ۴۷۳۶ واحد کاهش در رقم ۴۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد ايستاد.

معامله گران اين بازار ۵۱۹ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۸۹۸ ميليارد ريال انجام دادند.

صنايع پتروشيمي خليج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، سرمايه گذاري غدير، معدني وصنعتي گل گهر، پالايش نفت بندرعباس و پالايش نفت تهران نسبت به ساير نمادها بيشترين تاثير منفي را روي بورس گذاشتند و پالايش نفت اصفهان، ايران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران ، بانک ملت، تامين سرمايه امين، و بانک تجارت نمادهاي پر ببيننده اين بازار بودند.

در آن سوي بازار سرمايه شاخص کل فرابورس نيز با ۲۵۱ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۹۵۰ هزار واحد رسيدو معامله گران اين بازار ۳۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۲۸ هزار و ۸۲۷ ميليارد ريال ارزش داشت.

بورس اما فردا به کدام سمت مي‌رود؟ 

محمدرضا آرام بنيار در گفتگو با خبرگزاري خبرآنلاين در تحليل وضعيت شاخص گفت:دليل ريزش شاخص اين است که بسياري از افراد هنوز به اين اعتقاد نرسيدند که بازار توسط دولت در حال حمايت است . 

وي تاکيد کرد: بالاخره در طول چند ماه بورس با روندي افزايشي روبرو بوده است و بسياري انتظار اين را دارند که آن رونق با همان شدت و حدت قبلي تداوم داشته باشد. دراين شرايط به تدريج که افراد خسته ميشوند چرا که بيشتر از اين توانايي ريسک و زيان را ندارند و در نتيجه تلاش مي‌کنند از بازارخارج شوند و همين تلاش باعث ميشود کف‌هاي قيمتي جديد در سهم رقم بخورد.

اين  کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: اين چنين است که در عين با ارزش بودن سهام قيمت ها در وضعيت کاهشي قرار گيرند.

او ادامه داد: واقعيت اين است که هم در شرايط افزايش و هم در شرايط کاهش، پتانسيل  اقتصاد ما اين نيست که اجازه رشد 5 درصدي يا کاهش 5 درصدي مداوم را بدهد. به نظرم لازم است هم حجم معاملات و هم حجم مبنا را افزايش بدهيم و در کنار اين تصميم  دامنه نوسان را نيز کاهش دهيم.

او در توضيح اين مطلب ادامه داد: اين که يک سهمي پنج روز منفي باشد و تقريبا با تعداد کمي معامله ارزشش بيش از 30 درصد کاهش پيدا کند، انگيزه‌اي براي خروج هر چه زودتر و بيشتر افراد مي‌شود.  

وي گفت: افزايش حجم مبنا سبب مي‌شود افراد شتاب زده و هيجان زده اقدام به فروش نکنند.. حجم مبنا بايد حداقل دو تا سه برابر بشود و دامنه نوسان به حدود نهايتا دو درصد همان برگردد.

اين کارشناس گفت: در شرايط کنوني عنصرهاي هيجاني و رواني بازار را تحت تاثير قرار داده است و بهترين اقدام براي برون رفت از اين شرايط  ايجاد محدوديت و استفاده از ابزارهاي حمايتي است.

وي در پاسخ به اين سئوال به فردا بورس چه مي‌شود؟ گفت: بهتر است بگوييم فرداها بورس چه خواهد بود. يک جوابش اين است که شاخص با فراز و نشيب روبروست. واقعيت اين است که اگر  بورس ممتد مثبت باشد يا ممتد منفي باشد از لحاظ طبيعي دچار نقصان است. الان که بيش از يک ماه است که شاخص منفي است يعني دچار مشکل است. بورس بايد در روزهايي مثبت باشد و در روزهايي منفي.

وي گفت:به نظر ميرسد که انتشار گزارش‌هاي شرکت‌هاي روشن مي‌کند که افراد چه دارايي را با چه قيمتي به فروش مي‌رسانند.

وي در جواب اين پرسش که لغو ممنوعيت سرمايه گزاري بانک ها در بورس در نهايت چه تاثيري بر اين بازار ميگذارد؟نيز گفت: اين تصميم بسيار درستي بوده است. الان ديگر در دنيا چنين ممنوعيتي نيست. همين الان بانک‌ها مالک  شرکت‌هاي سهامدار خيلي بزرگ هستند و ميتوانند خودشان هم چه در نقش سرمايه گذار و البته در نقش بازارگردان فعال باشند. اگر بانک ها با ورود مناسبشان به بازار و بازارگرداني از سهام و دارايي هايشان حمايت نکنند، عملا بخش عمده اي از درآمدها و بخش عمده‌اي از سرمايه هاشان را از دست ميدهند.

او تاکيد کرد: از اين رو اينکه بعضا ميگويند که اگر بانک ها به بازار سرمايه ورود پيدا کنند ،قدرت وام دهي کاهش پيدا ميکند، درست نيست. ورود بانک ها به بازار سرمايه باعث ميشود نقدشوندگي بازار افزايش پيدا کند چون بخشي از درايي‌هاي بورسي متعلق به بانک‌هاست .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره