نماد آخرین خبر

بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان

ايسنا/ عربستان سعودي و ترکيه سال‌هاست بر سر سياست خارجي و رويکرد در قبال گروه‌هاي سياسي اختلاف نظر دارند. قتل جمال خاشقجي، اين تنش‌ها را به شدت افزايش داد؛ تا جايي که مدير اتاق بازرگاني عربستان سعودي خواستار بايکوت کالاهاي ترکيه شد؛ اقدامي که ممکن است يک "بحران محدود" باشد يا منجر به وخيم‌تر شدن روابط ميان آنکارا و رياض در آينده منجر شود.

الخليج(فارس) آنلاين با انتشار يادداشتي به قلم "يوسف حمود" درباره کشيده شدن دعواي سياسي آنکارا و رياض به تجارت و ممنوعيت واردات کالاهاي ترکيه به عربستان نوشت، روابط عربستان سعودي و ترکيه با وجود رقابت‌هاي ژئوپليتيکي و درگيري‌هاي ايدئولوژيک در دهه گذشته ادامه داشته است و دولت ترکيه طي سال‌هاي گذشته لحن آرام و نرم خود را نسبت به کشورهاي عرب حوزه خليج فارس، به ويژه عربستان حفظ کرده است اما بحران شوراي همکاري خليج فارس، قتل جمال خاشقجي، روزنامه نگار منتقد سعودي و ساير بحران‌هاي منطقه باعث ايجاد تنش بين دو کشور شده است و اين تنش هر از چندگاهي بالا مي‌گيرد.

اين تنش تا جايي پيش رفته است که عربستان گامي جديد در جهت مقابله با اقتصاد ترکيه برداشته است و ممنوعيت واردات کالاهاي ترکيه به عربستان نشان مي‌دهد که تنش‌هاي سياسي بين قدرت‌هاي منطقه به طور فزاينده‌اي به سمت تجارت سوق پيدا مي‌کند.

جنگ تجاري
عجلان العجلان، رئيس اتاق بازرگاني عربستان سعودي با درخواست تحريم کالاهاي ترکيه، بمب بزرگي را منفجر کرد.

العجلان در توييتي نوشت: بايکوت هر موردي که به ترکيه مربوط مي‌شود اعم از واردات، سرمايه گذاري يا گردشگري، مسؤوليت هر بازرگان و مصرف‌کننده سعودي در واکنش به ادامه خصومت دولت ترکيه در قبال سران ما است.

وي دليل بايکوت کالاهاي ترکيه را خصومت ترکيه نسبت به رهبري، کشور و شهروندان سعودي اعلام کرد.

در همين راستا، بلومبرگ به نقل از يک مقام ترکيه مطلع نوشت: آنکارا مي‌تواند از عربستان به سازمان تجارت جهاني شکايت کند.

اين مقام ترکيه‌اي همچنين هشدار داد که بزرگترين خط کانتينر در جهان ممکن است درپي تنش در روابط عربستان و ترکيه مختل شود.

بحران محدود

فراس‌اوغلو، تحليلگر ترکيه‌اي در اين باره به الخليج (فارس) آنلاين گفت: همه منتظر تصميمات و پاسخ رسمي ترکيه هستند و اين اقدامات مخالف با قوانين تجارت آزاد است.

وي معتقد است که اگر عربستان اين روند را ادامه دهد اوضاع بدتر خواهد شد
اين تحليلگر ترکيه‌اي در ادامه تأکيد کرد: ترکيه بايد به دنبال يافتن راه حلي براي بحران روابط با عربستان باشد اما اگر اقدامات آنکارا بي‌ثمر بود، بايد درصدد گسترش تجارت با مناطق و کشورهاي ديگر باشد.

فراس‌اوغلو در ادامه درباره احتمال شکل گيري بحران سياسي ميان دو کشور به دليل اين اقدام عربستان افزود: من معتقدم که اين مساله صرفاً يک بحران محدود در چارچوب مشخص و معين است؛ چراکه عربستان توازنات و هم‌طرازهاي مهمي دارد که ازجمله آنها ترکيه است.

وي همچنين رسيدن شرايط ميان عربستان و ترکيه به مرحله قطعي روابط را بعيد دانست و گفت: آنچه رخ مي‌دهد در چارچوب اقتصاد و رسانه‌ها باقي خواهد ماند.

بحران تجاري و گردشگري
از سال ۲۰۱۵ به بعد واردات عربستان سعودي از ترکيه با تشديد تنش‌هاي سياسي ميان دو کشور به تدريج کاهش يافت و اين درحالي است که رياض در رده پانزدهم بزرگترين بازارهاي صادراتي ترکيه قرار دارد، طوري که آن در سال ۲۰۲۰، فروش فرش، منسوجات، مواد شيميايي، غلات، مبلمان و فولاد ترکيه به عربستان در هشت ماه نخست سال ۱.۹۱ ميليارد دلار بوده است.

اين نشان دهنده کاهش ۱۷ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۹ است که بخشي از آن به بيماري همه گير ويروس کرونا باز مي‌گردد که بر تجارت جهاني تأثير گذاشته است اما آمار عربستان نشان مي‌دهد که از سال ۲۰۱۵ تاکنون هر ساله ارزش واردات ترکيه کاهش يافته است.

پس از قتل جمال خاشقجي در سال ۲۰۱۸ روابط ميان دو کشور رو به وخامت گذاشته و به نقطه پاييني رسيده است.

عربستان سعودي همچنين به هشدار مداوم درباره سفر به ترکيه و تلاش براي مبارزه با گردشگري در ترکيه متوسل شد. اين جنبش جنبه ديپلماتيک رسمي نيز دارد، چراکه هيئت‌هاي ديپلماتيک رياض در ترکيه به شهروندان سعودي مقيم اين کشور در خاک ترکيه نسبت به موارد سرقت گذرنامه و خطرات آن و همچنين سرمايه گذاري در املاک و مستغلات و ساير جرايم کوچک هشدار دادند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره