برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

توطئه بن‌سلمان برای حذف ولی‌عهد سابق عربستان

منبع
فارس
بروزرسانی
توطئه بن‌سلمان برای حذف ولی‌عهد سابق عربستان

فارس/ وکلاي ولي‌عهد و وزير کشور سابق عربستان که در حبس خانگي به سر مي‌برد، مي‌گويند کمپيني که ظاهراً طرفداران «بن‌سلمان» در شبکه‌هاي اجتماعي به راه انداخته‌اند، زندگي موکل آنها را در معرض خطر قرار داده است.

وکلاي «محمد بن نايف» ولي‌عهد و وزير کشور سابق عربستان که از اواسط اسفند ۹۸ به دستور «محمد بن سلمان» وليهد عربستان در بازداشت خانگي به سرمي‌برد، اعلام کردند که کمپين دروغين از سوي طرفداران بن سلمان عليه موکل آنها در فضاي مجازي به راه افتاده است که زندگي بن نايف و خانواده وي را در معرض خطر قرار داده است.
روزنامه انگليسي «گاردين» در گزارشي اختصاصي به اين موضوع پرداخت و نوشت، وکلاي بن نايف در نامه‌اي از شبکه «يوتيوب» درخواست کرده‌اند ويدئويي را از اين شبکه حذف کند که حاوي محتوياتي است که مدعي مي‌شود بن نايف بخشي از توطئه‌اي براي برکناري بن سلمان از قدرت بوده است.
با اينحال، يوتيوب تاکنون اقدامي براي حذف اين ويدئو صورت نداده است.
از طرف ديگر، تحقيقاتي از سوي تيم تحقيق و بررسي توييتر انجام گرفته است که نشان مي‌دهد، گروهي از ربات‌هايي که توسط طرفداران بن سلمان اداره مي‌شوند، در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا با موجي از پيام‌هاي جعلي، بن نايف را هدف حملات خود قرار دادند و مدعي شدند که محمد بن نايف بخشي از توطئه دموکرات‌هاي آمريکا براي بي‌ثبات کردن خاندان آل سعود بوده است.

گاردين با اشاره به اين موارد نوشت که رخدادهاي اخير در داخل عربستان نشان مي‌دهد که زندگي بن نايف ۶۰ ساله در معرض خطر قرار گرفته است.
طبق اين گزارش، بن نايف در سال ۲۰۱۷ از سمت وليعهدي عربستان برکنار شد و اواسط اسفند ۹۷ بازداشت شد و از آن زمان در حبس خانگي به سر مي‌برد.
وکلاي بن نايف طي نامه‌اي به مديريت يوتيوب با تأکيد بر جعلي بودن ادعاهاي منتشر شده، تصريح کردند: «موضع حقيقي اين است که موکل ما برخلاف خواست و بدون اتهام از مارس ۲۰۲۰ بازداشت شده و تا امروز نيز در حبس بوده است. موکل ما دسترسي محدودي به خانواده يا وکلاي خود دارد و از دسترسي به پزشک شخصي خود که سالها مسئول درمان وي بوده است، محروم است».
وکلاي بن نايف در خصوص وضعيت نه چندان مناسب جسماني موکل خود توضيح دادند: «بدون شک، ارتباطات موکل ما تحت کنترل است و موکل ما و خانواده وي نگران امنيت خود هستند حتي معلوم نيست که زندگي موکل ما و خانواده‌اش در معرض خطر نباشد».
در نامه مذکور، بر وفاداري بن نايف به بن سلمان و خاندان سعودي تأکيد شده و آمده است: «وفاداري وي به بن سلمان هرگز دچار تزلزل نشده است و وي همچنان به حمايت از سلطنت پابرجا ادامه مي‌دهد».
بر اساس گزارش گاردين، در کمپيني که عليه بن نايف در توييتر داخل عربستان به راه افتاده، کاربراني که ظاهراً ربات‌هايي از سوي طرفداران بن سلمان هستند، مدعي شده‌اند بن نايف بخشي از توطئه عليه محمد بن سلمان بوده و وليعهد عربستان پس از پي بردن به اين موضوع، بن نايف را برکنار و بازداشت کرده است.
بر اساس اين گزارش، اين کارزار توييتري عليه بن نايف دو روز پس از آن آغاز شد که، ترامپ در هفته‌‌هاي پاياني رقابت‌هاي انتخاباتي خود، خواستار انتشار ايميل‌هاي بيشتري از «هيلاري کلينتون» وزير خارجه سابق آمريکا و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا، شد که در بخشي از اين توييت ها آمده که دولت اوباما به دنبال تضعيف خاندان سلطنتي عربستان سعودي بوده است.
گاردين ادامه دادف با اينحال، تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که دست‌کم ۴۰ درصد از توييت‌هايي که مدعي توطئه بن نايف و همدستي وي با دموکرات‌هاي آمريکا عليه رژيم سعودي هستند، توسط «رفتارهاي ربات‌گونه» توليد شده است.
اين تحقيقات نشان مي‌دهد که اين ربات‌ها به دنبال اشاعه اين نقل قول‌هاي ساختگي در فضاي مجازي بودند تا اين مسئله را به موضوع اول و مهم روز در عربستان (ترند) تبديل کنند تا رسانه‌هاي خبري متقاعد شوند به اين موضوع بپردازند.
طبق اين گزارش، توييت‌هاي فوق با هشتگ #HillaryEmails  (ايميل‌هاي هيلاري) مدعي شدند که بن نايف با «جان برنان» رئيس سابق سيا و «هيلاري کلينتون» وزير خارجه سابق آمريکا به دنبال اقدام عليه دولت عربستان بودند.
اين توييت‌ها همچنين مدعي شدند که بن سلمان به اين توطئه پي برده است و همين امر به سقوط محمد بن نايف منجر شد.
بر اساس اين گزارش، اين ادعاها در ابتدا در حساب‌هاي توييتري کاربران عربي منتشر شد و در يک برهه از زمان به موضوع اول (ترند) توييتر عربستان تبديل شد و بيش از ۱۷۰ هزار توييت در اين زمينه منتشر شد و حتي رسانه‌هاي عرب زبان همچون اسکاي نيوز نيز به آن پرداختند.

طبق گزارش گاردين، اين کمپين توييتري عليه بن نايف پس از آن آغاز شد که ترامپ پس از آنکه در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي از بايدن عقب افتاده بود، خواستار انتشار ايميل‌هاي بيشتري از کلينتون شد.
در تاريخ ۱۳ اکتبر (۲۲ مهرماه) اسکاي نيوز عربي مقاله‌اي را با عنوان «اسرار کلينتون... چطور تلاش براي نفوذ به جامعه سعودي شکست خورد؟» منتشر کرد که در آن مدعي شده بود که کلينتون در دوران رياست خود در وزارت خارجه آمريکا با برخي در عربستان سعودي ارتباط داشته است.
گاردين در پايان گزارش خود نوشت که تاکنون دولت عربستان به طور رسمي دليل بازداشت محمد بن نايف را ارائه نداده است و در عوض ليست متغيري از انواع اتهامات از جمله تلاش براي کودتا، اعتياد، فساد، خيانت و همدستي و توطئه با دولت اوباما را براي او مورد استفاده قرار داده است.
گزارش گاردين در حالي منتشر شد است که اوايل آذرماه امسال «محمود رفعت» وکيل مطرح جهان عرب و مقيم در فرانسه در توئيتي به نقل از منابع موثق در داخل عربستان نوشت که «احمد بن عبدالعزيز» برادر شاه و «محمد بن نايف» ولي‌عهد سابق سعودي به زنداني در وسط بيابان منتقل شده‌اند.
محمود رفعت به نقل از اين منابع در ادامه نوشت که احتمال دارد اين اقدام به اين دليل باشد که «محمد بن سلمان» مي‌خواهد در يک اقدام پيش دستانه پيش از ورود جو بايدن به کاخ سفيد اين دو نفر را اعدام کند تا ديگر جايگزيني براي او نباشند.
و سپس افزود که انتقال اين دو شاهزاده به زنداني صحرايي با احاله پرونده «لجين الهذلول» فعال حقوق بشر عربستاني به دادگاه جرايم تروريستي همراه شده است.
در همين حال تعدادي از نمايندگان و وکلاي انگليسي تحقيقاتي براي اطلاع از شرايط بازداشت «احمد بن عبدالعزيز» ۷۸ ساله و «محمد بن نايف» ۶۱ ساله که از شش ماه پيش در زندان به سر مي‌برند، آغاز کرده‌اند اما تاکنون اطلاعاتي از مکان بازداشت آنها موجود نيست و کسي نيز اجازه ملاقات با آنها را ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره