برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

انتقاد شدید ترزا می از بوریس جانسون

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتقاد شدید ترزا می از بوریس جانسون

ايسنا/ ترزا مي، نخست وزير سابق انگليس در صريح‌ترين حمله‌اي که تاکنون به بوريس جانسون داشته، اين نخست وزير جانشين خود را به تسليم کردن "رهبري اخلاقي جهاني" انگليس متهم کرد.

به نقل از روزنامه ديلي تلگراف، ترزا مي، نخست وزير سابق انگليس همچنين گفت که بوريس جانسون با تهديد به شکستن قوانين بين المللي در مذاکرات بريگزيت و معلق ساختن تعهدات مربوط به هزينه‌هاي کمک‌هاي خارجي در پايبندي به "ارزشهاي ما" شکست خورده است.

پيشتر نيز ترزا مي از دولت جانسون در جريان مناظرات در مجلس عوام انتقاد کرده بود اما او در مقاله‌اي به مناسبت مراسم تحليف جو بايدن به عنوان رئيس جمهور جديد آمريکا دست به حمله‌اي بسيار شخصي‌تر زد.

ترزا مي در اين مطلبش در روزنامه ديلي ميل، گفت تصميمات بوريس جانسون "اعتبار ما را در چشم جهان بالا نبردند".

اين مقاله احتمالا به عنوان يک تسويه حساب از سوي ترزا مي که در زمان نخست وزيري خود روابطي بد با جانسون داشت، نگريسته مي‌شود.

جانسون نقشي کليدي در سقوط ترزا مي زماني که در ژوئيه 2018 از سمت وزير خارجه بعد از اعلام ناتواني‌اش در عدم حمايت از توافق بريگزيت پيشنهادي از سوي اين نخست وزير سابق، استعفا کرد داشت. ترزا مي تا يک سال بعد از آن نخست وزير بود اما در ژوئيه 2019 بعد از شکستهاي مکرر در راي گيري هاي پارلماني مربوط به بريگزيت کناره گيري کرد.

ترزا مي در مقاله خود انتخاب شدن بايدن را يک "فرصت طلايي" براي انگليس به منظور کمک به امن تر ساختن جهان توصيف کرد اما گفت، جانسون تا زماني وجود داشتن "يک تغيير در سياستهاي جهان" و رفتار متفاوت رهبران شامل خود جانسون، نخواهد توانست از آن بهره بگيرد.

او عنوان کرد: ما درحال لغزش به سمت مطلق گرايي در امور بين‌المللي بوده‌ايم: اگر شما صد درصد با من نيستيد، شما بايد صد درصد عليه من باشيد. مصالحه به عنوان يک کلمه کثيف نگريسته مي‌شود.

او ادامه داد: ما بايد براي رهبري کردن به ارزشهايمان پايبند باشيم. جانسون در مذاکرات مربوط به بريگزيت يا در ارتباط با کمکهاي خارجي اين گونه عمل نکرد زيرا تهديد به شکستن قوانين بين الملل با پشت کردن به يک معاهده (با اتحاديه اروپا) که ما امضايش کرديم و رها کردن جايگاهمان در زمينه رهبري اخلاقي جهاني به عنوان تنها اقتصاد عمده صرف کننده دو درصد توليد ناخالص داخلي براي بودجه نظامي و عمل کننده هدف 0.7 درصدي کمکهاي بين المللي، اقداماتي نيستند که منجر به افزايش اعتبار ما در چشم جهان شوند.

او خاطر نشان کرد: ديگر کشورها به حرفهاي ما گوش ميدهند نه صرفا به خاطر کسي که ما هستيم بلکه به خاطر آنچه که ما انجام مي‌دهيم. جهان به ما يک جايگاه برجسته در صحنه خود بدهکار نيست. هر لفاظي که ما به کار بگيريم اين کارهاي ما است که به حساب مي آيد بنا براين ما نبايد کاري که پيام عقب نشيني ما از تعهدات جهاني ما را بفرستد انجام دهيم.

به گفته ترزا مي "رهبري قدرتمند" مي‌داند چه زماني مصالحه کند.

ترزا مي که روابطش با دونالد ترامپ هم درزمانهايي سخت بود، اين رئيس جمهور آمريکا را از بابت حمله "تهييج شده" اوباش به ساختمان کنگره در اوايل ماه جاري ميلادي محکوم کرد.

او همچنين اظهار کرد: با دونالد ترامپ من هرگز ندانستيم انتظار چه چيزي را داشته باشم – از دراز کردن دست دوستي گاهي به شکل عيني تا شنيدن اين که او انگاره هاي محوري ائتلاف ترانس آتلانتيک را زير سوال مي‌برد.

او گفت: بايدن دستور کار خودش را در پيگيري منفعت آمريکا خواهد داشت اما او شريکي قابل پيش بيني تر و قابل اعتماد تر براي يک انگليس جهاني است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره