برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

۲۰ ژانویه؛ آغاز روزهای سخت بایدن

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۲۰ ژانویه؛ آغاز روزهای سخت بایدن

ايرنا/ جو بايدن امروز (چهارشنبه) به عنوان چهل و ششمين رئيس‌جمهوري آمريکا در شرايطي سوگند ياد مي‌کند، که با بحران هاي متعدد داخلي و خارجي روبروست و چالش ها و فشارهاي زيادي را احساس مي‌کند.

به گزارش رويترز، بايدن در جريان مبارزات انتخاباتي وعده داد براي روح آمريکا بجنگد.
وي اکنون وظيفه سنگين ترميم روح مايوس و ضربه ديده يک ملت را برعهده دارد.
کمتر رئيس جمهوري در آمريکا قدرت را در شرايطي اين چنيني که اين کشور با همه گيري کرونا، تهديد مستمر شورش مسلحانه و يک رئيس جمهوري سرکش سابق دست به گريبان است، برعهده گرفته است. 
بايدن دموکرات رياست راي دهندگان دوقطبي شده را برعهده مي گيرد، به طوري که هنوز ميليون ها نفر به ادعاي تقلب انتخاباتي مطرح شده از سوي دونالد ترامپ اعتقاد دارند.

در چنين شرايطي، بايدن به شدت تحت فشار است تا تعهدات خود در زمينه به نتيجه رساندن سريع وحدت و شايستگي در کشور را به سرانجام رساند.
«جو تريپي» يک استراتژيست کهنه کار دموکرات گفت: بايدن بايد در زمينه توزيع واکسن و حل اين مشکل، متمرکز بماند. وي افزود: شکست و از دست دادن تمرکز، گزينه نيست.
بايدن خواستار اقدام سريع کنگره است. تيم وي معتقد است موثرترين راه براي پايين آوردن تب و تاب سياسي، از طريق نتايج است نه لفاظي، به ويژه با تصويب بسته کمک کرونايي ۱.۹ تريليون دلاري که بايدن به عنوان گام نخست در تثبيت اقتصاد، بازگشايي مدارس و سرعت دادن به روند واکسيناسيون سراسري پيشنهاد داده است.
برخلاف ساير روساي جمهوري تازه منتخب، بايدن جمعيتي براي حمايت از خود ندارد. در عوض وي در شرايطي که شهر واشنگتن به اردوگاهي مسلح شبيه است و با وجود خيابان هاي خالي از مردم به واسطه خطر ناآرامي داخلي و کوويد–۱۹، سوگند ياد مي کند.
«داگلاس برينکلي» مورخ رياست جمهوري در دانشگاه آمريکايي رايس تحليف بايدن را با تحليف آبراهام لينکلن در سال ۱۸۶۱ مقايسه کرد، زماني که ايالات متحده در آستانه جنگ داخلي بود و رئيس جمهوري جديد در معرض تهديد ترور شدن قرار داشت. وي گفت: بوي خشونت در هوا به مشام مي رسد.
همچنين،   بايدن در شرايط مساعدتري در مقايسه با ترامپ وارد کاخ سفيد مي شود. طبق نظرسنجي رويترز/ايپسوس، ميزان محبوبيت بايدن در حال حاضر ۵۳ درصد است در حالي که ميزان محبوبيت ترامپ زماني که به قدرت رسيد، ۴۶ درصد بود.
به گفته «مو اليتي» مدير اجرايي موسسه خدمات عمومي و سياست دانشگاه جورج‌تاون، اخبار خوب براي بايدن اين است که اکثريت مردم آمريکا از وي مي خواهند روابطي سازنده با کنگره برقرار کند.
ترامپ که مهارت اندکي در حوزه سياست داشت و با روند قانونگذاري آشنايي نداشت، اغلب از تعيين اولويت هايش در مذاکرات خودداري مي کرد. وي تلاش مي کرد قدرت دولت را براي دستيابي به اهداف سياسي اش مهار کند.

اما بايدن ۳۵ سال عمرش را در منصب سناتوري از ايالت دلاور خدمت کرد، قبل از اينکه هشت سال در دولت باراک اوباما رئيس جمهوري سابق آمريکا معاونت وي را برعهده داشته باشد.
با اين حال، بايدن بايد با وجود اکثريت محدود دموکراتيک در مجلس نمايندگان و سنا مبارزه کند، امري که فضاي مانور وي را کم مي کند.
در مجلس نمايندگان آمريکا، نانسي پلوسي رئيس اين مجلس از طرف جمهوريخواهان تحت فشار قرار مي گيرد تا بسته کمکي را تا حد امکان دور نگه دارد. اما هر اقدام جامعي براي تصويب در سنا به حمايت جمهوريخواهان نياز دارد.

روابط بين بايدن و ميچ مک‌کانل رهبر جمهوريخواهان سنا از همان ابتداي امر آزموده مي شود. به گفته «داگ هي» مقام سابق کميته ملي جمهوريخواه آمريکا، مک‌کانل براي کار با بايدن در زمينه ويروس کرونا، انگيزه دارد.
هي افزود: همه صنايع اعم از گردشگري، هواپيمايي و رستوران ها تعطيل است و اين وضعيت براي عموم مردم ملموس است.
بايدن با داشتن اکثريت اندک دموکرات در کنگره، مجبور است با دقت عمل کند و يک هدف بسيار بزرگ براي بهره برداري در اختيار جمهوريخواهان قرار ندهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره