نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

بایدن هنوز تماسی با نتانیاهو نداشته است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بایدن هنوز تماسی با نتانیاهو نداشته است

ايسنا/ روزنامه عبري‌زبان اورشليم پست فاش کرد که رئيس جمهور منتخب آمريکا با رهبران کشورهاي جهان تماس برقرار کرد اما نخست وزير رژيم صهيونيستي در ميان آنها نبود.

به گزارش سايت الميادين، روزنامه عبري‌زبان اورشليم پست نوشت، جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا با رهبران کانادا، مکزيک، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه، ژاپن و ناتو تماس برقرار کرد اما با بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي تا شامگاه يکشنبه پس از گذشت ۱۱ روز از انتصاب بايدن در پست رياست جمهوري آمريکا تماس برقرار نکرده است.
اين روزنامه همچنين نوشت، مئير بن شابات، مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي سومين شخصي است که از جيک ساليوان، همتاي آمريکايي خود تماس تلفني دريافت کرد؛ گابي اشکنازي، وزير خارجه اين رژيم، دوازدهمين شخصي است که با وزير خارجه آمريکا يک روز پس از انتصابش در اين پست تماس تلفني داشت.
طبق نوشته اين روزنامه عبري‌زبان، دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام کرد که درخصوص تماس‌هاي تلفني آتي اظهارنظر نمي‌کند.
در همين راستا، روزنامه اورشليم پست فاش کرد، عدم برقراري تماس تلفني ممکن است نشان دهنده اولويت‌هاي جو بايدن باشد که در سايه شيوع ويروس کرونا بيشتر محلي هستند و آمريکا در سال‌هاي اخير به صورت روزافزون تلاش داشته خودش را از خاورميانه جدا کند.
اين روزنامه نوشت، اين امر همچنين در شرايطي رخ مي‌دهد که مقامات رژيم صهيونيستي نياز مبرم به برقراري تماس با دولت بايدن در مورد نگراني‌هاي خود در مورد طرح اعلام شده رئيس جمهور جديد براي پيوستن به توافق هسته‌اي با ايران را احساس مي‌کنند.
روزنامه مذکور فاش کرد، آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا و ساير مسئولان در دولت جو بايدن اعلام کردند که آنها قبل از ايران با همپيمانان آمريکا در منطقه از جمله "اسرائيل" گفت‌وگو خواهند کرد اما هنوز براي مذاکره خيلي زود است.
طبق نوشته اين روزنامه عبري‌زبان، زماني که باراک اوباما، رئيس جمهوري سابق آمريکا تصدي اين پست را برعهده گرفت، قبل از تماس با ايهود اولمرت، نخست وزير آن زمان رژيم صهيونيستي با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين تماس گرفت اما بنيامين نتانياهو سومين رهبري بود که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري سابق آمريکا با آن تماس گرفت و اين امر نشان دهنده روابط مستحکم ميان دو طرف بود.
در همين رابطه، رئيس حزب مرتس در فيسبوک نوشت، بايدن با دقت گفت‌وگو با نتانياهو را بررسي مي‌کند. نتانياهو اکنون ميوه‌هاي فاسد اختلاف خود با دموکرات‌ها را درو مي‌کند.
وي در ادامه افزود، رژيم صهيونيستي بايد روابط خود با دموکرات‌ها و دولت جديد را بهبود ببخشد و به ارزش‌هاي دموکراسي، مساوات و برابري و صلح بازگردد.
مايکل اورين، سفير سابق رژيم صهيونيستي در آمريکا نيز تصريح کرد، نتانياهو و بايدن نهايتاً با يکديگر گفت‌وگو خواهند کرد و نتانياهو در آخر به واشنگتن خواهد رفت.
وي در خصوص تماس‌هاي تلفني بايدن گفت در اين امر پيامي وجود دارد.
اورين همچنين عنوان داشت، نتانياهو پس از گذشت حدود ۱۲ ساعت و زماني بيشتر از رهبران ديگر پيروزي بايدن در انتخابات رياست جمهوري آمريکا را به وي تبريک گفت و در واقع او در پيامش نگفت که بايدن، رئيس جمهور منتخب است و از ترامپ گفت و در مقابل اين امر، بهايي وجود دارد که بايد آن را پرداخت.
اورين در سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ طي دوره رياست جمهوري اوباما، سفير آمريکا بود و بايدن نيز معاون رئيس جمهور بود.
وي گفت، بعيد است نتانياهو و بايدن همان اختلافات شخصي متقابل که روابط با اوباما را مسموم کرده بود، داشته باشند، ممکن است رابطه آنها مانند گذشته دوستانه نباشد اما مانند نتانياهو و اوباما روابط بسيار بدي نخواهند داشت.
   

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar