برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

رئیس FBI: حمله به کنگره مصداق تروریسم داخلی بود

منبع
فارس
بروزرسانی
رئیس FBI: حمله به کنگره مصداق تروریسم داخلی بود

فارس/ رئيس اف‌بي‌آي در جلسه مجلس سناي آمريکا گفت حمله ششم ژانويه به ساختمان کنگره مصداق تروريسم داخلي بوده و الهام‌بخش افراط‌گرايان تروريست در داخل و خارج از اين کشور شده است.

به نوشته نشريه «پالتيکو»، رِي در جلسه استماع کميته قضايي سناي آمريکا گفت: «من هم مانند شما از خشونت و تخريبي که آن روز شاهد بوديم، وحشت کردم. هنگامي که ديدم شما، رهبران منتخب کشورمان در همين صحن‌ها گرفتار راست‌گرايان شديد، وحشت کردم».
رئيس اف‌بي‌آي در اولين اظهاراتش از زمان حمله به کنگره، از توضيح درباره تحقيقاتي که درخصوص نحوه مرگ «برايان سيکنيک» مأمور پليس کنگره خودداري کرده و گفت هنوز علت آن مشخص نشده است.
در حال حاضر اف‌بي‌آي در حال تحقيق درباره ماهيت ماده‌اي شيميايي است که عوامل حمله به کنگره عليه پليس استفاده کرده بودند. اين تحقيقات نشان داده است که علت مرگ سيکنيک که ششم ژانويه حين حمله به کنگره جان باخت، عوارض ناشي از ضرب و جرح نبوده است.
رئيس اف‌بي‌آي افزود حمله به کنگره الهام‌بخش شماري از افراط‌گرايان تروريست در داخل و خارج از آمريکا شده است و تحقيق درباره مداخله عوامل خارجي براي بهره‌برداري از اين گروه‌ها در جريان است.
وي تأکيد کرد حمله ششم ژانويه مصداق «تروريسم داخلي» محسوب مي‌شود و تحقيقات فشرده‌اي براي شناسايي افراد حاضر در آن در جريان است.
ري همچنين گفت، برخلاف ادعاي «دونالد ترامپ» رئيس جمهور سابق آمريکا و ديگر جمهوري‌خواهان، «هيچ شواهدي» از حضور گروه چپ‌گراي«آنتيفا» در حمله به کنگره وجود ندارد.
او در ادامه گفت، پيش از حمله به کنگره، دفتر حوزه «نورفولک» اف‌بي‌آي گزارشي شامل اطلاعات «خام، تأييد‌نشده و فاقد شواهد کافي» را از محتواي آنلاين ارائه کرده بود که سريعاً به مجريان قانون ابلاغ شد. پليس کنگره و پليس شهر واشنگتن دي‌سي در جلسات استماع پيشين در کنگره گفته بودند به‌دليل قابل تأييد نبودن اين گزارش آن را مطالعه نکرده بودند.
اظهارات ري در حالي صورت گرفته است که با نزديک شدن به تاريخ ادعايي ۴ مارس (۱۴ اسفندماه) که گروه راست‌ افراطي موسوم به «کيواِنان» مي‌گويند ترامپ در اين تاريخ بار ديگر رئيس‌جمهور ايالات متحده خواهد شد، پنج هزار عضو گارد ملي آمريکا در نزديکي کنگره آمريکا در واشنگتن دي‌سي به حالت آماده باش درآمده‌اند.
هفته قبل نيز پليس کنگره آمريکا به دليل دست به دست شدن مطالبي در شبکه‌هاي مجازي مبني بر احتمال حمله مجدد به اين ساختمان در تاريخ چهارم مارس، خواستار باقي ماندن چند هزار نيروي گارد ملي در واشنگتن شد. ششم ژانويه (۱۷ دي) کنگره آمريکا در حال شمارش آراي مجمع گزينندگان (الکترال کالج) براي تاييد نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمريکايي به نتيجه رأي‌گيري در ايالت آريزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آميز برگزار کنند. حاميان ترامپ اما در جمعيت بسيار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگير شدن با نيروهاي امنيتي، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌هاي مختلف آن باز کردند. در جريان اين حمله، پنج نفر از جمله يک نيروي پليس کشته شدند.
شمار زيادي از عاملان حمله به کنگره، افراد سفيدبرترپندار و عضو گروه‌هاي راست‌گراي افراطي از جمله «پسران مغرور» و «وفاداران به سوگند» بودند که تجربه حضور در ارتش آمريکا را نيز در کارنامه داشتند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر