نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

آلمان: چین به‌دنبال تغییر نظم جهانی است

منبع
فارس
بروزرسانی
آلمان: چین به‌دنبال تغییر نظم جهانی است

فارس/ وزير دفاع آلمان در مصاحبه‌اي ضمن استقبال از کنار گذاشته شدن طرح خروج نيروهاي آمريکايي از آلمان گفت، چين به‌دنبال تغيير در نظم جهاني است.

وزير دفاع آلمان در مصاحبه با نشريه «آراِن‌دي»، درباره تغيير دولت آمريکا گفت:‌ «سياست‌خارجي آمريکا قابل اتکا تر شده است. آمريکايي‌ها دوباره در حال هماهنگي بهتر با شرکاي خود هستند. با اين حال حتي در دولت [جو] بايدن، اولويت‌هاي سياست خارجي در مسائلي همچون حوزه اقيانوس هند-آرام باقي خواهد ماند. همچنين واضح است که با وجود اينکه آمريکا شيوه متفاوتي را در پيش گرفته، تقسيم مسئوليت‌ها در ناتو بدون تغيير خواهد ماند».
او با استقبال از توقف خروج نيروهاي آمريکايي از آلمان گفت: «لويد آستين [وزير دفاع آمريکا] و جو بايدن گفته‌اند که طرح ترامپ را کنار گذاشته‌اند. خروج گسترده سربازان آمريکايي از آلمان از روي ميز کنار گذاشته شده است».
کارن‌باوئر ضمن اعلام افزايش ۲.۵ ميليارد يورويي بودجه دفاعي آلمان گفت: «پيش از هر چيز، مسئله امنيت و منافع خودمان مطرح است. هرگز قرار نبوده به آمريکا لطفي کنيم. بايد امنيت خود را حفظ کنيم. با پيشرفت تکنولوژي در شکل تهديدات ترکيبي که جنبه منطقه‌اي نيز دارند،  چالش‌ها رو به افزايش هستند، براي مثال نگاهي به رفتار روسيه کنيد. به‌طور هم‌زمان، تقابل سيستمي با چين رو به افزايش است. شايد بزرگ‌ترين تهديدات از نوع ترکيبي (دولتي و غير دولتي) هستند که از داخل کشور نيز انجام مي‌گيرند. آلمان کم‌وبيش با حملاتي مواجه بوده که مي‌توانند به روسيه مرتبط باشند. اگر مي‌خواهيم در امنيت و رفاه زندگي کنيم بايد بر روي امنيت سرمايه‌گذاري کنيم».
وزير دفاع آلمان در حمايت از اقدامات تحريک‌آميز نيروي دريايي آمريکا در درياي جنوبي چين گفت: «در مورد ژاپن نيز بسيار مهم است که در کنترل محدوديت‌هاي تسليحاتي کره شمالي مشارکت داشته باشيم».
کارن‌باوئر درباره مواضع آلمان در قبال چين گفت: «مي‌خواهم چين را همان‌طور که هست ببينم. چين شريک تجاري و اقتصادي بسيار مهم ما بوده و خواهد ماند. ما نمي‌توانيم بدون کمک چين به وظايف بشر نظير مقابله با تغييرات اقليمي عمل کنيم. از سوي ديگر چين يک چالش راهبردي و سيستمي است».
او در ادامه گفت: «روسيه برخلاف چين، با زرادخانه‌اي که دارد، درخصوص [تسليحات] هسته‌اي و متداول، تهيديدي بسيار ملموس است. با اين حال چين برنامه جاه‌طلبانه‌اي در نظر دارد تا ارتش خود را به بزرگ‌ترين و مجهزترين ارتش جهان تبديل کند. چين به وضوح مدعي شکل دادن به نظم جهاني به روشي است که خود مي‌خواهد و به‌دنبال مجبور کردن کشورهاي ضعيف به حرکت در مسير مشخصي است. اروپا و غرب نبايد جزو اين کشورهاي ضعيف باشند».
وزير دفاع آلمان درباره خروج نيروهاي کشورش از افغانستان گفت: «هدف من خروج منظم نيروهاي آلماني از افغانستان در کنار شرکايمان است. ما به راه‌حلي سياسي بين طرف‌هاي درگير در افغانستان نياز داريم. وظيفه فعلي ايجاد فضايي براي پيش برد روند صلح استانبول است. اگر همان‌طور که از قبل برنامه ريزي شده در تاريخ ۳۰ آوريل از افغانستان خارج شويم، طالبان انگيزه اندکي براي باقي ماندن بر سر ميز مذاکره خواهد داشت. تمديد مأموريت به‌معناي حضور دائمي ارتش آلمان در افغانستان نيست و لزوما قرار نيست تا ژانويه ۲۰۲۲ در آنجا بمانيم، حتي اگر اين تاريخ، زمان اتمام مأموريت تمديد شده ما باشد. اين مأموريت به ما شانس حمايت از روند صلح و خروج منظم را مي‌دهد».
او درباره دوره انتقالي خروج نيروهاي ناتو از افغانستان گفت: «[وجود] تهديد بزرگ‌تري را [در اين دوره] فرض مي‌کنم. طالبان اعلام کرده اگر نيروهاي غربي بيش از ۳۰ آوريل در اين کشور بمانند، به توافق دوحه پايبند نخواهد ماند. چنين چيزي بدين معنا است که در حال برنامه ريزي خشونت عليه نيروهاي بين‌المللي هستند. ما اين بيانيه را بسيار جدي مي‌گيريم و به‌ همين دليل، در تماس دائم با سربازان افغان هستم. در مشورت با رهبران نظامي، دستور تقويت تدابير محافظتي را صادر کردم. نيروهاي جديد، تسليحات، مهمات و تجهيزات بيشتري را سريعاً به آنجا فرستاديم. محافظت از سربازان‌مان اولويت بالايي دارد».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره