نماد آخرین خبر

گمانه زنی درباره نزدیکی سیاسی بین بارزانی و مقتدی صدر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گمانه زنی درباره نزدیکی سیاسی بین بارزانی و مقتدی صدر

ايرنا/ گمانه زني تازه خبري در عراق از وجود نزديکي سياسي بين مقتدا صدر رهبر جريان صدر و مسعود بارزاني رهبر حزب دمکرات کردستان عراق حکايت دارد.

رقابت احزاب و گروههاي سياسي عراق براي به دست گرفتن قدرت همواره با شدت و ضعف وجود داشته است که در آخرين مورد بطور رسمي باعث روي کار آمدن دولت "مصطفي الکاظمي" به عنوان نخست وزير اين کشور شد که در عراق از او به عنوان مقام انتصابي و نه انتخابي ياد مي شود.

خبرگزاري المعلومه عراق در گزارش ديروز (شنبه) خود اعلام کرد که رايزني بين صدر و بارزاني براي دستيابي جريان صدر به پست نخست وزيري و حزب دمکرات کردستان عراق به پست رياست جمهوري عراق به مراحل پيشرفته و جديدي رسيده است.

طبق اين گزارش، تاکنون ۱۴ نشست بين دو حزب مورد اشاره برگزار شده و حزب دمکرات کردستان عراق آمادگي خود را براي حمايت از صدر به عنوان تنها مرجع سياسي احزاب شيعه و در مقابل مقتدا صدر حمايت از مسعود بارزاني به عنوان مرجع سياسي کردها را اعلام کرده اند.
پيش از اين نيز «جعفر ايمينکي» عضو دفتر سياسي حزب دمکرات کردستان عراق در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ طي اظهاراتي گفته بود که صدر و بارزاني در حال رسيدن به توافق سياسي با همديگر هستند.
وي اضافه کرده بود که اين نزديکي بين دو حزب، به معني اين نيست که در تضاد بين نزديکي سياسي بين ديگر جريان هاي اهل سنت و شيعه عراق است.
وي گفته بود که جريان صدر همانند جريان حکمت ملي به رهبري سيد عمار حکيم و حزب اتحاديه ميهني کردستان عراق نزديک ترين گروه ها به حزب دمکرات کردستان عراق هستند.
در مقابل ائتلاف سائرون مورد حمايت مقتدا صدر در پارلمان عراق تاکنون به طور واضح و روشني وجود ائتلاف سياسي بين بارزاني و صدر را تاييد نکرده است.
«رياض المسعودي» عضو اين ائتلاف پارلماني در اظهاراتي گفته است که راهبرد جريان صدر در مرحله پيش رو تشريک مساعي با جريان هاي سياسي قوي و تشکيل دولت توانمند است.
وي اضافه کرد که از اين رو امکان ندارد که همه جريان هاي سياسي در دولت حضور داشته باشند و در عين حال نيز در معارضه باقي بمانند.
از طرفي توئيتي از مقتدا صدر در ۲۸ فوريه ۲۰۲۱ در فضاي رسانه اي عراق به گردش درآمد که حاکي از آن بود که وي به نوعي از تلاش براي تصدي پست نخست وزيري روي گردان شده است.
صدر در توئيتي طي اين تاريخ اعلام کرد که به دليل وجود اختلافات در داخل خاندان آل صدر احتمالا از مشارکت جريان صدر در انتخابات آينده که قرار است دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود، روي گرداني کند.
با وجود همه اينها صاحب نظران با اشاره به توئيت هاي اخير صدر تاکيد دارند که وي همچنان به مهمترين پست اجرايي کشور در صورت پيروزي در انتخابات آينده، چشم دوخته است.
از اين رو، طرح «اصلاح صنعتي» و «اصلاح کشاورزي» که مقتدا صدر دو روز پيش (جمعه) بعد از تصويب بودجه در پارلمان عراق به عنوان طرح هايي براي حل مشکلات اقتصادي کشور مطرح کرد، بخشي از تلاشش براي رسيدن به پست نخست وزيري ارزيابي شده است.
اين در حاليست که صدر پيش از اين در توئيت هاي خود بيشتر بر جنبه هاي اخلاقي و معنوي توصيه مي کرد و کمتر به مسائل اجرايي کشور مي پرداخت.  

مقتدا صدر تاکنون آشکارا به گروه هايي که ممکن است با آنها در انتخابات آينده يا بعد از پايان انتخابات، ائتلاف تشکيل دهد اشاره اي نکرده، اما به اين نکته معترف است که علاقه مند به حفظ انسجام در داخل ائتلاف سائرون است.
حزب کمونيست عراق به عنوان يکي از مهمترين گروه هاي زير مجموعه ائتلاف سائرون در نتيجه انتقادات شديد صدر از اعتراضات اکتبر، رابطه خود را با اين ائتلاف در پارلمان به حداقل رساند.
در عين حال کارشناسان هرگونه نزديکي بين بارزاني و مقتدا صدر را به دليل سابقه رابطه دو رهبر سياسي با همديگر بعيد نمي دانند به ويژه اينکه در سال ۲۰۱۲ مقتدا صدر و مسعود بارزاني تا مرحله ائتلاف سياسي نيز پيش رفتند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره