نماد آخرین خبر

اعتراضات خلاقانه میانماری‌ها با تخم‌مرغ‌های عید پاک

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اعتراضات خلاقانه میانماری‌ها با تخم‌مرغ‌های عید پاک

ايسنا/ مخالفان حاکميت نظامي در ميانمار امروز يکشنبه تخم مرغ عيد پاک را تبديل به سمبل اعتراضاتشان کرده و بعد از گذراندن شبي همراه با مراسم‌ روشن کردن شمع به ياد کشته‌هاي اعتراضات ضد کودتاي اول فوريه، تصاويري از تخم‌مرغ‌هايي حاوي شعارهايشان منتشر کردند.

به نقل از خبرگزاري رويترز، گروه فعال موسوم به انجمن کمک به زندانيان سياسي ميانمار که ناظر بر تلفات و بازداشتي‌هاي رخ داده در جريان اعتراضات از زمان سرنگون شدن دولت منتخب آنگ سان سوچي، رهبر غيرنظامي اين کشور توسط ارتش بوده، اظهار کرد، تعداد کشته‌هاي اعتراضات به ۵۵۷ تن افزايش يافته است.

اين گروه خاطرنشان کرد: مردم در سراسر برمه (ميانمار) به اعتصاب کردن با هدف پايان دادن به ديکتاتوري و براي دموکراسي و حقوق بشر ادامه مي‌دهند.

به رغم وقوع کشتارها، معترضان ميانماري هر روز و اغلب در گروه‌هاي کوچک در شهرهاي کوچک بيرون ميريزند تا بازگشت حاکميت نظامي به کشورشان بعد از يک دهه گامهاي آزمايشي به سمت دموکراسي را رد کنند. همچنين مردم شبها نيز با روشن کردن شمع تجمع مي‌کنند.

انجمن کمک به زندانيان سياسي ميانمار اعلام داشت، ۲۶۵۸ نفر در بازداشت هستند که اين شامل چهار زن و يک مرد مصاحبه کننده با يک تيم خبري شبکه سي.ان.ان طي چند روز قبل در خيابانهاي شهر يانگون مي‌شود. يک سخنگوي سي.ان.ان گفت اين شبکه از گزارشها درباره بازداشتهاي رخ داده بعد از بازديد اين تيم مطلع است.

اين سخنگو گفت: ما در حال فشار وارد کردن به مقامها براي دريافت اطلاعات در اين خصوص و آزادي امن هر گونه بازداشتي هستيم.

مخالفان حاکميت نظامي ميانمار همچنين به اجراي يک کمپين نافرماني مدني و اعتصابات پرداخته و رو به هماهنگ ساختن اقدامات في البداهه و خلاقانه آورده‌اند؛ اقداماتي که روز يکشنبه شامل تخم مرغهاي مخصوص عيد پاک شد.

پيامهاي آنها روي اين تخم مرغها شامل اين جملات بود: "ما بايد پيروز شويم"، "انقلاب بهاري" و "مينگ اونگ هلينگ برو بيرون" (اشاره به مينگ اونگ هلينگ، رهبر خونتاي نظامي حاکم بر ميانمار).

ارتش ميانمار نيز کمپينش را براي کنترل جريان اطلاعات و تنظيم پيام راه انداخته است.

اين ارتش به تامين کنندگان اينترنت دستور قطع اينترنت بي سيم از روز جمعه را داده که سبب محروم شدن اکثر مشتريان از دسترسي به اينترنت شده هر چند که برخي پيامها و تصاوير هنوز در اينترنت پست شده و به اشتراک گذاشته مي‌شوند.

مقامهاي ميانمار همچنين براي حدود ۴۰ چهره مشهوري که با حاکميت نظامي مخالفت کرده‌اند از جمله اينفلوئنسرهاي شبکه‌هاي اجتماعي، خواننده‌ها و مدلها با استناد به يک قانون مربوط به تحريک مخالفت در نيروهاي مسلح حکم بازداشت صادر کرده‌اند.

اين اتهام که از سوي رسانه‌هاي دولتي و در برنامه‌هاي خبري عصرگاهي اعلام شد مي‌تواند تا مجازات سه سال زندان را در پي داشته باشد.

يکي از اين متهم شده‌ها يک وبلاگ نويس به نام تورينگ هلينگ وين است که به رويترز گفت، از مشاهده اينکه در تلويزيون او را به عنوان يک مجرم معرفي کرده‌اند شوکه شده و زندگي مخفيانه را در پيش گرفته است.

اين در حالي است که آنگ سان سوچي همچنان در بازداشت به سر مي برد و با اتهاماتي روبرو شده که مي‌توانند مجازات ۱۴ سال حبس را براي او در پي داشته باشند.


در عين حال کودتاي چند وقت پيش ميانمار جرقه درگيري‌هاي ارتش با شبه نظاميان اقليت قومي حامي خودمختاري را که از جنبش دموکراسي خواهي حمايت کرده‌اند، زده است.

يکي از اين گروه‌ها به نام اتحاديه ملي کارن که در سال ۲۰۱۲ توافق آتش بس امضا کرده بود شاهد وقوع اولين حملات هوايي ارتش عليه نيروهايش بعد از بيش از ۲۰ سال بوده و گفته که بايد از خودش در برابر حمله دولت دفاع کند.

اين گروه گفته که در مدت اخير بيش از ۱۲۰۰۰ روستايي به خاطر حملات هوايي از خانه‌هايشان فرار کرده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar