نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

طبل های جنگ میان روسیه و اروپا به صدا در آمد 

منبع
جماران
بروزرسانی
طبل های جنگ میان روسیه و اروپا به صدا در آمد 

جماران/ برخي کارشناسان نظامي هشدار داده اند که تنش ها بين روسيه و اوکراين مي تواند به يک جنگ اروپايي يا حتي جهاني تبديل شود.

به گزارش روزنامه اکسپرس، گفته روسيه هزاران سرباز را به مرز اوکراين اعزام کرده است که اين باعث واکنش هاي بين المللي و دخالت برخي کشورها شده است.

رزمايش ناتو و اوکراين

ستاد نيروهاي مسلح اوکراين روز شنبه اعلام کرد که رزمايش مشترک ارتش اين کشور با نيروهاي ناتو ظرف چند ماه ديگر آغاز مي ‌شود، اقدامي که به احتمال زياد به تشديد تنش با روسيه منجر خواهد شد زيرا مسکو پيش از اين مخالفت خود را با چنين اقدامي اعلام کرده است.
سربازان اوکرايني از سال 2014 تاکنون در حال نبرد با نيروهاي جدايي ‌طلب مورد حمايت روسيه در منطقه «دونباس» هستند، نبردي که بر پايه برآورد دولت کي ‌يف، تاکنون 14 هزار کشته بر جاي گذاشته است.
در بيانيه ستاد نيروهاي مسلح اوکراين گفته شده است که رزمايش مشترک مورد نظر قرار است چند ماه ديگر برگزار شود و بيش از يک‌ هزار نيروي نظامي از حداقل 5 کشور عضو پيمان ناتو در آن شرکت خواهند داشت.
در اين بيانيه آمده است: «در اين تمرينات نظامي به طور ويژه اقدامات دفاعي و به دنبال آن حمله ‌اي براي بازپس ‌گيري مرزهاي کشور و تأمين تماميت ارضي کشور که مورد تعرض يکي از کشورهاي متخاصم همسايه قرار گرفته است، انجام خواهد شد.»
به گزارش شبکه رن. تي. وي روسيه، اين رزمايش در ماه هاي مه و ژوئن(ارديبهشت و خرداد) برگزار مي شود و بزرگترين رزمايش ناتو پس از پايان جنگ سرد است و در آن سناريوي برخورد با روسيه از درياي بالتيک تا درياي سياه و منطقه کريمه تمرين مي شود.

پررنگ‌ تر شدن حضور نيروهاي روسي در شرق اوکراين

پس از آن که روسيه گفت تشديد درگيري ‌ها به شکل جدي در منطقه دونباس ممکن است به «نابودي» اوکراين بينجامد، ناتو نيز روز پنجشنبه از پررنگ‌ تر شدن حضور نيروهاي روسي در شرق اوکراين ابراز نگراني کرد.
اين هفته يک مقام ناتو به خبرگزاري رويترز گفت که کرملين تلاش ها براي کاهش تنش در منطقه را تضعيف مي کند.
اين مقام مسئول گفت: متفقين نگراني هاي خود را در مورد فعاليت هاي گسترده نظامي اخير روسيه در اوکراين و اطراف آن به اشتراک مي گذارند.
«پاول فلگنهاور» تحليلگر مسائل منطقه هشدار داد که حوادث منطقه مي تواند «يک ماهه به يک جنگ تبديل شود».

اين کارشناس گفت: پس از انتشار فيلم جديد تاييد نشده اي که تحرکات نظامي در مناطق «وورونژ، روستوف و کراسنودار» روسيه را نشان مي داد، غرب حق دارد که نگران شود.
فلگنهاور طي مصاحبه اي با رسانه خبري «روس بالت» در روسيه گفت: «اين بحران مي تواند به يک جنگ بين اروپايي يا حتي يک جنگ جهاني  تبديل شود. اما در حال حاضر، بالقوه است. آيا اين اتفاق خواهد افتاد يا نه؟ صبر کنيم ببينيم. در غرب ، نمي دانند چه بايد بکنند.»

هشدار روسيه به ناتو و اوکراين

روز جمعه روسيه به ناتو در مورد اعزام نيرو براي کمک به اوکراين هشدار داد.
کرملين اظهار نگراني کرده که اوکراين آغازگر يک درگيري گسترده ‌تر در منطقه باشد.
«ديميتري پسکوف» سخنگوي کرملين گفت در صورت اقدام ناتو، روسيه «اقدامات تکميلي» انجام خواهد داد.
پسکوف گفت: «بدون شک چنين سناريويي منجر به افزايش بيشتر تنش ها در نزديکي مرزهاي روسيه خواهد شد. البته، اين امر نيازمند اقدامات تکميلي از طرف روسيه براي اطمينان از امنيت آن است.»

او در پاسخ به تقاضاي گزارشگران براي روشنگري بيشتر گفت: «منظورم يک جنگ داخلي است که پيشتر رخ داده است.»

روسيه خواستار اخراج اوکراين از شوراي اروپا شد

در پي کشته و مجروح شدن دو نفر در حمله پهپاد اوکرايني به منطقه اي در دونباس در شرق اوکراين، «ويچسلاو والودين» رئيس دوماي روسيه خواستار اخراج اوکراين از شوراي اروپا شد.
والودين با اشاره به کشته شدن کودکي در جريان حمله پهپاد اوکراين به منطقه الکساندروفکا در حومه شهر دونتسک در شرق اوکراين آن را تراژدي خواند و نوشت: در شرق اوکراين بک تراژدي ديگر به وقوع پيوست اما رسانه هاي اروپايي هيچ خبري از آن نمي دهند.  
وي با بيان اينکه پارلمان اروپا و وزارت خارجه آمريکا هم در مورد کشته شدن کودک در جريان حمله پهپاد اوکرايني نوشت: وزيران خارجه کشورهاي اروپا در اين باره هيچ سخني نمي گويند و تصميمي براي اخراج ديپلمات ها گرفته نمي شود.
رئيس دوماي روسيه خاطرنشان کرد: اين اقدام اوکراين با هماهنگي و موافقت اربابان آمريکايي و سکوت تاييد کننده کشورهاي اروپايي انجام گرفت.
والودين کشورهاي غربي را به اعمال معيارهاي دوگانه در مساله اوکراين متهم کرد که نسبت به حملات ارتش اوکراين به مناطق مسکوني شرق اين کشور واکنشي از خود نشان نمي دهند.  
روز گذشته سازمان پليس جمهوري خودخوانده دونتسک از حمله يک پهپاد ارتش اوکراين به منطقه الکساندروفکا در حومه شهر دونتسک مرکز اين منطقه خبر داد که بر اثر آن کودکي 5 ساله جان خود را ازدست داد و يک نفر هم مجروح شد. 
«ديميترو کولبا» وزير خارجه اوکراين به بي بي سي گفت که شمار نيروهاي روسيه در مرزهاي شمالي با روسيه، در امتداد مرز شرقي و «همچنين در کريمه غيرقانوني اشغال شده» افزايش يافته است.
وي افزود که اوکراين «به دنبال هيچ گونه تشديد تنشي نيست - ما به جنگ نياز نداريم.»
در پاسخ به اين سوال که چرا روسيه ممکن است اکنون درگير جنگ شود، فلگنهاور در پاسخ گفت: «اين سوال را از يک روان شناس بپرسيد. آيا لازم است من در اين باره توضيح دهم؟ واقعيت ها وجود دارد، همه چيز در حال وقوع است.»
اين کارشناس ادعا کرد که همه شرايط ممکن است تا اوايل ماه مه وجود داشته باشد؛ زماني که انتظار مي رود روسيه به مناسبت سالگرد پيروزي در جنگ جهاني دوم، رژه بزرگ ميدان سرخ را برگزار کند.
فلگنهاور گفت که وي مظنون است «تصميم قبلاً اتخاذ شده باشد».
وي افزود: «تهديدها به سرعت در حال افزايش هستند. در رسانه ها زياد بحث نشده است، اما نشانه هاي بسيار بدي را مي بينيم.»

تنش آفريني آمريکا

در حالي که تنش ميان اوکراين و روسيه همچنان رو به افزايش است، جو بايدن رئيس‌ جمهور آمريکا براي نخستين بار با رئيس‌جمهور اوکراين گفت و گو کرد.
جو بايدن و ولاديمير زلنسکي روز جمعه در گرماگرم هشدارهاي مقامات آمريکا و ناتو پيرامون تقويت نيروها در نزديکي شرق اوکراين، گفت و گو کردند.
اين گفت و گوي تلفني به دنبال تقاضاي رئيس‌ جمهور اوکراين براي حمايت هاي بيشتر غرب و دو ماه پس از ورود بايدن به کاخ سفيد صورت گرفته است.
کاخ سفيد گفت که بايدن « بر حمايت ‌هاي بي دريغ آمريکا از حق حاکميت و تماميت ارضي اوکراين در مقابل ادامه تهاجم هاي روسيه، تاکيد کرد.»
پيش از اين، «دومينيک راب» وزير خارجه انگليس گفته بود اين کشور فعاليت هاي نظامي در نزديکي مرز اوکراين را دنبال مي ‌کند.
راب در يک توئيت نوشت: «من امروز در گفت و گو با (ديميترو کولبا وزير خارجه اوکراين) بار ديگر بر مراتب حمايت انگليس از حق حاکميت و تماميت ارضي اوکراين مهر تاييد گذاشتم.»
راب افزود: «ما عميقا از بابت فعاليت ‌هاي نظامي روسيه که اوکراين را مورد تهديد قرار مي ‌دهد نگرانيم.»
در اوايل هفته گذشته چهار سرباز اوکرايني به ‌دست جدايي طلبان در شرق اوکراين کشته شدند. اين واقعه به اين نگراني دامن زده که آتش زير خاکستر طولاني مدت ميان دو کشور بار ديگر شعله‌ ور شود.
يک منبع نزديک به زلنسکي به شبکه «اکسيوس» گفت: «طرف اوکرايني از نتيجه گفت و گوي تلفني بسيار خشنود است و قلبا معتقد است که بايدن به احياي تماميت ارضي و ادغام اوکراين به غرب اولويت مي ‌دهد.»
«آنتوني بلينکن» وزير خارجه آمريکا در بيانيه‌ اي مراتب حمايت واشنگتن را از تماميت ارضي اوکراين «در مقابل ادامه تهاجم ادعايي روسيه» تکرار کرد.
آمريکا حامي اصلي دولت اوکراين است و بارها بر حمايت از اين کشور در برابر روسيه تاکيد کرده است. در همين راستا يک کشتي باري آمريکا روز ششم فروردين ماه جاري با 350 تن تجهيزات نظامي و خودروهاي زرهي براي نيروهاي مسلح اوکراين، در شهر بندري «اوديسه» پهلو گرفت.
نشريه پوليتيکو گزارش داده «مارک مايلي» رئيس ستاد ارتش آمريکا، «لويد آستين» وزير دفاع و «جِيک ساليوان» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد نيز با همتايان اوکرايني خود مذاکره کرده ‌اند.
به دنبال تشديد تنش ها در شرق اوکراين و ادعاي مقام هاي آمريکايي مبني بر تجمع نيروهاي روسيه در مجاورت مرزهاي اين کشور، روساي ستاد ارتش روسيه و آمريکا هم روز پنجشنبه گذشته درباره اين مساله گفت و گوي تلفني کردند.
وزارت دفاع روسيه در بيانيه اي اعلام کرد که «والري گراسيموف» رئيس ستاد کل ارتش اين کشور و «مارک ميلي» رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا در گفت و گويي تلفني در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف مذاکره و تبادل نظر کردند.
باتوجه به ادعاي نظاميان اوکرايني مبني بر تمرکز نيروهاي روسيه در مجاورت مرزهاي شرقي اين کشور، رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا در تماس با همتاي روس خود تلاش کرد تا در اين مورد کسب اطلاع کند.  
گراسيموف در اين مکالمه تلفني در مورد ادعاي طرف اوکرايني توضيحاتي به همتاي آمريکايي خود ارائه کرده است.
رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا با «روسلان خومچاک» فرمانده کل قواي اوکراين نيز گفت و گو کرده است.
خومچاک سه روز پيش در صحن پارلمان اوکراين آنهايي را که «جدايي طلبان تحت حمايت روسيه» خواند، متهم به نقض آتش بس مورد توافق در ژوئيه 2020 در شرق اوکراين کرد.
وي مدعي شد که 26 سرباز اين کشور از ابتداي سال 2021 تاکنون توسط جدايي طلبان کشته شدند که 4 تن از آنها در هفته گذشته با گلوله تک تيرانداز به قتل رسيده اند.
خومچاک گفت که فدراسيون روسيه به سياست تهاجمي عليه اوکراين ادامه مي دهد.
«دميتري سوسلُف» معاون مرکز مطالعات جامع اروپايي و بين المللي مدرسه عالي اقتصاد دانشگاه تحقيقات ملي روسيه و کارشناس باشگاه گفت و گوي بين المللي والداي گفت: روسيه و ناتو در مقايسه با روابط مسکو و واشنگتن، وارد روابطي مقابله جويانه‌ تر خواهند شد، چون روسيه هيچ زمينه همکاري با ناتو ندارد.
طبق ادعاي وي، نيروهاي مسلح روسيه از مناطق مختلف در نزديکي مرزهاي مشترک با اوکراين به منظور حفظ آمادگي جنگي و انجام رزمايش حضور يافته اند. 
خومچاک ادامه داد: مسکو 32 هزار و 700 نيرو در «جزيره کريمه» مستقر کرده است، در حاليکه افسران اين کشور 28 هزار نيروي جدايي طلب مستقر در شرق اوکراين را فرماندهي مي کنند. 
سوسلف گفت: «من فکر مي‌ کنم روابط روسيه با ناتو در مقايسه با روابط روسيه و آمريکا، مقابله جويانه‌ تر و منفي‌ تر خواهد بود. تعامل روسيه و آمريکا هنوز فضايي براي دستور کاري مثبت و برخي عناصر همکاري، با آنکه حداقل است، مانند کنترل تسليحات، قطب شمال، آب و هوا و برخي زمينه‌ هاي ديگر، باقي مي ‌گذارد و روسيه تاکيد مي ‌کند آماده همکاري با آمريکا در خصوص اين مسائل است.»
وي افزود: «در خصوص ناتو، هيچ دستور کار مثبتي وجود ندارد، بلکه دستور کارِ مقابله جويانه غالب است. در همين حال، ناتو براي مقابله با روسيه در اقيانوس اطلس برنامه ريزي مي ‌کند و اجلاس اخير شوراي آتلانتيک شمالي دليلي آشکار بر اين مسئله است.»
اين کارشناس تاکيد کرد رزمايش‌هاي ناتو به طور مشخص، ضد روسي هستند. علاوه بر اين، سوسلف گفت «شوراي ناتو-روسيه» که سازوکار مهم براي تماس‌ها بين دو طرف است، فلج شده است.
وي خاطر نشان کرد اين در حالي صورت مي‌ گيرد که روسيه خواستار تبديل اين شورا به کانالي براي ارتباط بين ارتش ‌هاي دو طرف براي جلوگيري از حوادث نظامي است، اما ناتو خواستار مطرح کردن مسائل سياسي در اين شوراست و از آن براي حمله به روسيه استفاده ميکند.
سوسلف به تاس گفت روابط بين روسيه و ناتو بدتر خواهد شد. وي افزود از سال 2014، ناتو از بازدارندگي راهبردي به بازدارندگي تاکتيکي در برابر روسيه روي آورده است و در حال آماده کردن سناريو‌هاي مفصل براي رويارويي مسلحانه احتمالي است.
اين کارشناس روس در پايان گفت: «هيچ تهديدي براي جنگي عمدي بين روسيه و ناتو وجود ندارد. علاوه بر اين، بازدارندگي هسته‌ اي هنوز کارآمد است، در نتيجه هيچ تمايلي براي آغاز جنگ براي وارد کردن خسارت، وجود ندارد. با وجود اين، هنوز تهديد منازعه غير عمدي وجود دارد که در حال افزايش است. اين (رويارويي) ابتدا و بيشتر در فضاي سايبري است، جايي که هم ناتو و هم آمريکا از کار عملي در زمينه امنيت سايبري و تدوين مقررات بازي، شانه خالي مي ‌کنند. رويارويي مسلحانه ممکن است بر سر حادثه‌ اي خطرناک روي دهد، چون کشتي‌هاي جنگي و هواپيما‌ها همچنان به کار خطرناک نزديک شدن به يکديگر در دريا و هوا، ادامه مي ‌دهند.»
گفتني است، درگيري‌ ها ميان جدايي ‌طلبان و ارتش اوکراين از ماه ژانويه سال 2021 بار ديگر آغاز شده است. از ماه ژانويه تاکنون 19 سرباز اوکرايني در جبهه شرقي اين کشور در درگيري با شورشيان کشته شده‌ اند. هر دو طرف، ديگري را مسئول نقض توافق آتش ‌بس 20 ژوئيه 2020 معرفي مي ‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره