نماد آخرین خبر

نگرانی از کودتایی جدید در ترکیه

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
نگرانی از کودتایی جدید در ترکیه

باشگاه خبرنگاران/ ۱۰۳ افسر بازنشسته نيروي دريايي ترکيه با تصميم دولت براي اجراي پروژه کانال استانبول که درياي سياه را به درياي مرمره متصل مي‌کند، مخالفت کردند.

به نقل از العربي الجديد، شب گذشته ترکيه با اقدام ۱۰۳ افسر بازنشسته نيروي دريايي اين کشور در صدور بيانيه براي ابراز مخالفت با پروژه کانال استانبول که درياي سياه را به درياي مرمره به موازات تنگه بسفر متصل مي‌کند، شب داغي را سپري کرد.

اين افسران تلاش‌هاي دولت در اين راستا را خروج نيرو‌هاي مسلح و نيروي دريايي اين کشور از ارزش‌ها خود و مسيري که مصطفي کمال آتاتورک طراحي کرده بود به حساب آورده و ضمن تهديد دولت خطالب به مردم ترکيه اعلام کردند: اخيرا صحبت از کانال آبي استانبول و لغو توافقنامه‌هاي بين‌المللي ازجمله توافقنامه مونترو مربوط به تنگه‌ها به ميان آمده است که اين نگراني ما را برانگيخته است.

اين بيانيه مي‌افزايد: تنگه‌هاي دريايي ترکيه مهمترين گذرگاه‌هاي آبي جهان هستند و در گذشته براساس توافقنامه چندجانبه بين‌المللي اداره شده است. توافقنامه مونترو ترکيه را منع کرده است تا در صورت آغاز هر جنگي، در کنار طرفي قرار گيرد و اين توافقنامه در جنگ جهاني دوم حق بي‌طرفي را به ترکيه داد؛ بنابرين نبايد هيچ اقدامي برخلاف توافقنامه مونترو انجام شود.

آن‌ها همچنين از ايجاد هرگونه تغيير در قانون اساسي ترکيه اظهار ناخرسندي و تاکيد کردند که شعار ارتش، ضرورت تداوم عمل به قانون اساسي بدون هيچ تغيير است.

اين اقدام افسران بازنشسته با واکنش فوري دولت و حزب توسعه و عدالت مواجه شد و فخرالدين آلتون، رئيس اداره ارتباطات رياست‌جمهوري در توييتر نوشت: مردم در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ به دوست و دشمن نشان دادند که کودتاچيان را چگونه سرجايشان نشاندند؛ پس حد و مرز خودتان را بشناسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره