برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

جزئیات گفتگوی "بایدن" و "پوتین"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جزئیات گفتگوی "بایدن" و "پوتین"

ايسنا/ کاخ کرملين اعلام کرد که جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا روز سه شنبه در تماس تلفني با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه گفته است که خواهان عادي سازي روابط دوجانبه و همکاري در زمينه کنترل تسليحات، برنامه هسته‌اي ايران، افغانستان و تغييرات آب و هوايي است.

به نقل از يورونيوز، در بيانيه کاخ کرملين همچنين تأييد شده که بايدن ملاقات سطح بالايي با پوتين را پيشنهاد کرده است اما توضيحي درباره پاسخ رهبر روسيه به اين پيشنهاد نداده است.

بيانيه کرملين اضافه کرده که اين تماس به ابتکار واشنگتن صورت گرفته و پوتين نظرات خود را در مورد شرق اوکراين و تشديد درگيري‌ها در اين منطقه بيان کرده است.

کرملين همچنين خبر داده که دو طرف آمادگي خود را براي ادامه گفتگو در مورد مهم‌ترين زمينه‌هاي تأمين امنيت جهاني بيان کرده‌اند که نه تنها منافع روسيه و آمريکا بلکه کل جامعه بين‌المللي را تأمين مي‌کند.

کاخ سفيد اوايل روز سه شنبه از برقراري اين تماس خبر داده بود.

روابط ميان مسکو و واشنگتن به دليل اختلاف در مورد موضوع‌هاي مختلفي مانند بحران اوکراين، سوريه، اتهام‌هاي مربوط به دخالت در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، جاسوسي و حملات سايبري در پائين‌ترين سطح خود قرار دارد.

کاخ سفيد با انتشار اطلاعيه‌اي گفت که در اين تماس همچنين بر عزم آمريکا و روسيه براي تداوم گفت‌وگوي ثبات استراتژيک در مورد کنترل تسليحات و مسائل امنيتي کنوني تاکيد شد.

کاخ سفيد ضمن تاکيد بر اظهارات بايدن مبني بر انجام اقدامات شديد براي دفاع از منافع ملي آمريکا در قبال حملات سايبري و مداخله روسيه در انتخابات، تصريح کرد: بايد بر تعهد بي‌دريغ واشنگتن از حاکميت و تماميت ارضي اوکراين تاکيد کرد. وي از اقدام ناگهاني روسيه در تجمع سربازان در مرز اوکراين و کريمه اشغالي ابراز نگراني کرده و مسکو را به کاهش تنش فراخواند.

کاخ سفيد هدف از تماس تلفني روساي جمهور آمريکا و روسيه را «برقراري رابطه پايدار و قابل پيش‌بيني» با مسکو خوانده و افزود: بايدن به پوتين پيشنهاد برگزاري يک نشست در کشور سوم طي ماه‌هاي آتي به منظور بررسي مسائل پيش رو، داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره