برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دوترته: از منابع نفتی فیلیپین در دریای چین جنوبی حراست می کنم

منبع
مهر
بروزرسانی
دوترته: از منابع نفتی فیلیپین در دریای چین جنوبی حراست می کنم

مهر/ رئيس جمهور فيليپين اعلام کرد که براي دفاع از آنچه که ادعا مي‌کند منابع نفتي و معدني اين کشور در درياي چين جنوبي است، ناوهاي خود را به اين منطقه مورد مناقشه اعزام مي‌کند.

به نقل از راشا تودي، «رودريگو دوترته» روز دوشنبه در سخناني که تا حدي خطاب به مقامات پکن بود، اعلام کرد که براي دفاع از آنچه که ادعا مي‌شود منابع نفتي و معدني اين کشور در درياي چين جنوبي است؛ ناوهاي خود را به اين منطقه مورد مناقشه اعزام مي‌کند.

وي روز دوشنبه در يک سخنراني گفت: «من کشتي‌هاي خاکستريم را به آنجا مي‌فرستم تا بر يک ادعاي [ارضي] تأکيد کنم». دوترته در ادامه افزود که به منازعه بر سر منطقه ماهيگيري علاقمند نيست، بلکه از «[سهميه] نفت فيليپين» حمايت مي‌کند.

رئيس جمهور فيليپين همچنين خاطر نشان کرد که اعلام عمليات حفاري در درياي چين جنوبي بخشي از توافق اين کشور با چين نيست و وي در آن منطقه به حفاري خواهد پرداخت.

گفته مي‌شود که اعلام اين تصميم از سوي رئيس جمهور فيليپين نمايش احتمالي قدرت نظامي اين کشور است، بخصوص پس از آنکه مخالفان سياسي دولت دوترته به او در مورد مصالحه در برابر پکن آن هم پس از تعدي ادعايي چين به منطقه انحصاري اقتصادي فيليپين هشدار دادند.

اين در حالي است که چين به طور مکرر ادعاها در مورد تعدي به خاک فيليپين را رد کرده و اعلام کرد که تنها خواهان «حراست» از حاکميت سرزميني و حقوق دريايي خود است.

با اين حال، دوترته در سالهاي اخير کوشيده است تا پل‌هايي ارتباطي با پکن برقرار کند و گفته که مي‌خواهد روابط کشورش با چين دوستانه باقي بماند.

گفتني است، در سال ۲۰۱۸ چين و فيليپين يک يادداشت تفاهم در زمينه منابع نفتي و گازي در درياي چين جنوبي امضا کردند و بر طبق آن دو طرف در مورد انرژي در اين منطقه با يکديگر توافق کردند.

با اين حال، اواخر ماه اکتبر دوترته طرح پيشنهادي وزارت انرژي فيليپين براي از سرگيري اکتشاف منابع نفت و گاز در اين منطقه مورد مناقشه را تأييد کرد.

از سوي ديگر، در ماه ميلادي گذشته نيز گزارش‌هايي مبني بر لنگر انداختن ناوگاني از قايق‌هاي چين در تپه دريايي ويتسون که بخشي از مجمع الجزاير اسپراتلي در منطقه انحصاري اقتصادي فيليپين است و با اين حال هر دو کشور نسبت به آن ادعاي ارضي دارند، منتشر شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره