برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

موشکی که کابوس صهیونیست ها شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
موشکی که کابوس صهیونیست ها شد

ايرنا/ بامداد پنجشنبه گذشته (دوم ارديبهشت) رسانه هاي رژيم صهيونيستي خبر از انفجار مهيبي در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا" در سرزمين هاي اشغالي دادند، خبري که به سرعت در رسانه هاي منطقه و جهان بازنشر يافت.

اين خبر از آن جهت براي منطقه و جهان حائز اهميت بود که مقامات صهيونيست همواره تاکيد بر امن بودن آسمان سرزمين هاي اشغالي داشتند و با پروپاگانداي (تبليغات سياسي) فراوان ادعا مي کردند که هيچ پرنده اي نمي تواند بدون اجازه آنها وارد فضاي اسراييل شود.   

در دقايق اوليه اين انفجار مهيب، منابع صهيونيستي ادعا کردند که صداي آژير خطر در مناطق اطراف نيروگاه هسته اي "ديمونا" به صدا درآمده که به دليل انفجار يک خمپاره يا راکت بوده است.

اما با گذشت چند ساعت از اين انفجار مشخص شد که واقعه آنگونه که مقامات و رسانه هاي صهيونيستي مدعي شده اند، نبود، بلکه يک موشک با عبور از پنج لايه دفاع هوايي رژيم صهيونيستي در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا" فرود آمده و صداي انفجار آن تا دهها کيلومتر آنطرف تر نيز شنيده شده است.

برخي منابع صهيونيستي همان موقع اعلام کردند که انفجار منطقه "ديمونا" (به دليل صداي مهيب آن) ناشي از حملات راکتي يا خمپاره اي نيست، چراکه اين صداي مهيب در چندين منطقه از جمله «قدس»، «بئر السبع»، «کريات»، «موديعين» و «کرانه باختري» شنيده شده است.

وبگاه عبري زبان «روترنت» نيز به نقل از يکي از ساکنان منطقه ابوقرينات در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا" نقل کرد که «شدت انفجار به حدي بود که خانه‌هاي ما به لرزه درآمد».

از نکات برجسته انفجار مهيب روز پنجشنبه در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا" آن بود که به هيچ وجه صداي آژير خطر در سرزمين هاي اشغالي به صدا در نيامد و صهيونيست هاي ساکن در منطقه پس از اصابت موشک بسيار وحشت زده شدند، زيرا به دليل عدم اطلاع به پناهگاه نرفته بودند؛ هرچند برخي رسانه هاي رژيم صهيونيستي در ابتدا ادعا کرده بودند که قبل از اصابت موشک به صحراي نقب در نزديکي ديمونا صداي آژير خطر به صدا درآمده بود.

يکي ديگر از دلايل وحشت زياد صهيونيست ها از انفجار مهيب روز پنجشنبه در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا"، انفجار يک روز قبل در يک کارخانه پيشرفته توليد انواع موشک در سرزمين هاي اشغالي بود. انفجار مهيب ديگري که منابع صهيونيستي براي سرپوش گذاشتن به آن و بدون اشاره به واقعيت موضوع ادعا کردند که اين انفجار در خلال يک تست در يکي از کارخانه‌هاي توليد سلاح که انواع مختلفي از موشک‌ها را توليد مي‌کند، به وقوع پيوسته است.

 پشت سر هم بودن اين دو حادثه نگراني هاي فراواني هم در بين ساکنين سرزمين هاي اشغالي و هم در بين مقامات رژيم صهيونيستي بوجود آورد.

موشک سوري و تغيير قواعد بازي

جنگنده - بمب‌افکن‌هاي رژيم صهيونيستي با آغاز بحران سوريه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ بطور مستمر مواضع ارتش سوريه و جبهه مقاومت اسلامي را که نيروهاي زميني در جنگ عليه گروه تروريستي «داعش» و ساير تروريست‌ها در عراق و سوريه هستند را بمباران کرده‌اند و عملا به نيروي هوايي تروريست‌ها تبديل شده‌اند.

با ورود بحران سوريه به سال يازدهم خود، نيروي هوايي رژيم صهيونيستي تاکنون دهها بار مناطق راهبردي و پادگان‌هاي ارتش سوريه و جبهه مقاومت اسلامي را بمباران کرده است؛ هدف اين بمباران‌ها يا جلوگيري از پيشروي نيروهاي سوري و جبهه مقاومت اسلامي در نبرد با تروريست‌هاي تکفيري بوده و يا صهيونيست‌ها مواضع مهم ارتش سوريه و جبهه مقاومت اسلامي را هدف قرار داده‌اند.  

البته تا پيش از شکست داعش در سوريه که در آذرماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار سپهبد شهيد «حاج قاسم سليماني» فرمانده سابق نيروي قدس سپاه اعلام شد، بمب‌افکن‌هاي آمريکايي نيز بارها در حمايت از تروريست‌هاي داعشي مواضع جبهه مقاومت اسلامي و ارتش سوريه را بمباران کرده بودند؛ آمريکايي‌ها چندين بار نيز مواضع و پادگان‌هاي سوري را از طريق موشک‌هاي مستقر در ناوهاي خود در درياي مديترانه هدف قرار داده‌اند.

حملات و تجاوزهاي بمب‌افکن‌هاي رژيم صهيونيستي به خاک سوريه بارها از سوي برخي کشورهاي منطقه و شماري از سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي محکوم شده، ولي سران رژيم صهيونيستي به اين حرف‌ها اهميت نمي‌دهند.


در ادامه بمباران و حملات راکتي مواضع ارتش سوريه توسط بمب افکن هاي رژيم صهيونيستي، بامداد پنجشنبه (دوم ارديبهشت) چند فروند جنگنده – بمب افکن اف ۱۶ رژيم صهيونيستي در تجاوزي آشکار اقدام به هدف گيري و شليک چند راکت به سمت خاک سوريه نمودند که ارتش سوريه توانست چند فروند از آنها را رهگيري و نابود کند، ولي چند راکت به اهدافي در نزديکي دمشق اصابت کرد. براساس برخي روايت ها، در همين حين سامانه پدافند هوايي "اس ۲۰۰" سوريه يا به قول غربي ها "سام ۵"، اقدام به رهيگري يکي از بمب افکن هاي رژيم صهيونيستي در فضاي سرزمين هاي اشغالي کرد و با شليک يک فروند موشک زمين به هوا به سمت اين بمب افکن، آن را در موقعيت جدي قرار داد و اين هواپيما براي فرار از دست اين موشک اقدام به ويراژ کرد و به سختي توانست از دست آن فرار کند و اين موشک نيز با عبور از سامانه دفاع هوايي رژيم صهيونيستي در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا" فرود آمد.

البته اين رهگيري در نوع خود دومين رهگيري هواپيماي جنگي رژيم صهيونيستي از سوي پدافند هوايي ارتش سوريه در سه سال گذشته بشمار مي آمد. در سال ۲۰۱۸ نيز سامانه پدافند هوايي "اس ۲۰۰" سوريه که توسط همپيمانان سوريه تقويت و به روز شده بود توانست دو جنگنده - بمب افکن متجاوز "اف – ۱۶" رژيم صهيونيستي را در فضاي سوريه رهگيري و مورد هدف قرار دهد که يک فروند از آن در سرزمين هاي اشغالي سقوط کرد و هواپيماي دوم نيز پس از اصابت موشک در هنگام فرود روي زمين منهدم شد. از همان زمان رژيم صهيونيستي شيوه حمله به خاک سوريه را تغيير داد و حملات هوايي خود را يا از فضاي سرزمين هاي اشغالي و بدون ورود به فضاي سوريه انجام داد و يا اين که هواپيماهاي اين رژيم با ورود به فضاي لبنان اقدام به حمله راکتي به خاک و مواضع سوريه کردند.

حملات بمب افکن هاي رژيم صهيونيستي به سوريه تاکنون خسارت هاي زيادي بجاي گذاشته است. چند ماه پيش بود که کارشناسان مسايل نظامي و سياسي به ارتش سوريه پيشنهاد دادند که راهبرد دفاعي خود را به خارج از مرزهاي اين کشور توسعه دهد؛ از اين رو سامانه پدافند هوايي "اس ۲۰۰" سوريه دوباره با کمک کارشناسان برخي کشورها تقويت شد و اين سامانه که قبل از آن فقط آسمان سوريه را پوشش مي داد، از آن پس فضاي همسايگان خود را نيز زير پوشش برد که نتيجه آن در رهگيري اخير بمب افکن هاي "اف۱۶" رژيم صهيونيستي در فضاي سرزمين هاي اشغالي، براي اولين بار نمود پيدا کرد که با شليک يک فروند موشک پدافند هوايي "اس۲۰۰" به سمت هواپيماي جنگي متجاوز صهيونيستي و اصابت آن پس از طي ۲۵۰ کيلومتر در نزديکي نيروگاه هسته اي "ديمونا"، معادلات سران اين رژيم نيز به هم ريخت و نشان داد که در صورت ادامه تجاوزات صهيونيست ها عليه مواضع ارتش سوريه، جايي در سرزمين هاي اشغالي غير قابل دسترس نيست.

نکته مهم تر اين که مقامات سوري متوجه شده اند که دل بستن به سازمان هاي بين المللي و همچنين دفاع در سرزمين خود، تاکنون نتيجه ملموسي برايشان نداشته و بهترين دفاع کشاندن بازي به زمين حريف مي باشد.

به اعتقاد کارشناسان مسايل منطقه اگر شيوه جديد ارتش سوريه که همان بازي در سرزمين دشمن مي باشد، ادامه يابد مطمئنا رژيم صهيونيستي ديگر نخواهد توانست هر زماني که دلش مي خواهد به مواضع ارتش سوريه و جبهه مقاومت اسلامي حمله کند.

البته کارشناسان مسايل نظامي و سياسي نگران اين موضوع هستند که روسيه به دليل توافقات راهبردي با رژيم صهيونيستي مانع ادامه اين کار شود.       

نکته مهم ديگر اين که، رهگيري بمب افکن هاي رژيم صهيونيستي در فضاي سرزمين هاي اشغالي از طرفي موجب وحشت و نگراني شديد خلبانان اين رژيم شده و از طرف ديگر نشان داده که فضاي سرزمين هاي اشغالي با حضور سامانه پنج لايه پدافند هوايي سوراخ مي باشد و آن طور که مقامات نطامي ارشد صهيونيست همواره مدعي غيرقابل نفوذ بودن فضاي اسراييل بوده اند، اين مساله به هيچ وجه صحت ندارد و فقط بولوف مي باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره