برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

توصیه اتحادیه اروپا به باکو و ایروان

منبع
فارس
بروزرسانی
توصیه اتحادیه اروپا به باکو و ایروان

فارس/ اتحاديه اروپا به جمهوري آذربايجان و ارمنستان توصيه کرده با خويشتنداري، اختلافات خود را تنها با مذاکره حل کنند.

به گزارش خبرگزاري «آناتولي» «جوزپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت که وي در تماس‌هاي تلفني با «جيحون بايراموف» وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان و «آرا عيوضيان» همتاي ارمنستاني وي، از هر دو طرف خواست تا حداکثر خويشتنداري را نشان داده و تنش‌ها را کاهش دهند.
وي گفت که مرزها بايد از طريق مذاکره تعيين شود و اتحاديه اروپا از گفت‌وگوهاي فني بين طرفين استقبال مي‌کند.
اين در حالي است که«نيکل پاشينيان» نخست وزير ارمنستان ادعا کرده که برخي مناطق توسط ارتش جمهوري آذربايجان اشغال شده و  به همين دليل تصميم گرفته که از سازمان پيمان امنيت جمعي درخواست کمک کند.
دادستان کل ارمنستان روز پنجشنبه پرونده‌اي جنايي را با موضوع «نقض تماميت ارضي» اين کشور از سوي جمهوري آذربايجان بعد از آن گشود که وزارت دفاع ارمنستان، جمهوري آذربايجان را متهم کرد که نيروهايش را به داخل خاک اين کشور آورده است. باکو تمام ادعاهاي ايروان در اين زمينه را رد کرده است.
چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوري آذربايجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگيري در قره‌باغ کوهستاني با وساطت روسيه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستاني به توافق رسيدند.  بر اساس اين توافق، ارمنستان موظف شد اراضي اشغالي جمهوري آذربايجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچين را تخليه کرده و کريدوري زميني از نخجوان به جمهوري آذربايجان ايجاد کند.
در مقابل جمهوري آذربايجان نيز متعهد شد ضمن توقف عمليات‌هاي نظامي، کريدور لاچين را (به عرض پنج کيلومتر) ‌براي اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمين کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نيز طي اين مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نيروهاي حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar