برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

درگیری نیروهای روس و آمریکایی در حسکه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درگیری نیروهای روس و آمریکایی در حسکه

ايسنا/ پس از بروز اتفاقي جديد در حسکه که نزديک بود به درگيري ميان نيروهاي روس و آمريکايي منجر شود و اتهامات متقابل مسکو و واشنگتن به نقض آتش‌بس و توافقنامه‌هاي امضا شده که همگي يادآور سلسله درگيري‌ها و تعرض متقابل دو طرف در چند ماه گذشته بودند، تاثير و کارکرد کانال‌هاي هماهنگي نظامي دو طرف در مورد جلوگيري از برخورد در مناطق سوريه در معرض آزمايش جدي قرار گرفتند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که يگان‌هاي پليس نظامي آن روز پنج‌شنبه در استان حسکه در شمال شرق سوريه يک کاروان نظامي آمريکايي را که توافقنامه‌هاي کاهش تنش را نقض کرده بود، متوقف کردند.
الکساندر کاربوف، معاون مدير مرکز آشتي روسيه در سوريه (حميميم) در يک گفت‌وگوي مطبوعاتي کوتاه گزارش داد: يک مورد جديد از نقض پروتکل‌هاي توافق کاهش درگيري‌ها از سوي يگان‌هاي نيروهاي مسلح آمريکايي که به صورت غير قانوني در اراضي سوريه حضور دارند، در استان حسکه واقع در شمال شرق سوريه مشاهد شد.
کاربوف اظهار کرد: کاروان خودروهاي نظامي آمريکايي شامل شش دستگاه خودروي زرهي، در مسيري هماهنگ نشده و بدون هيچ اطلاع‌رساني قبلي، از مسير بين‌المللي ام۴ به سمت غرب در حرکت بود.
اين مسؤول نظامي روسيه تاکيد کرد: کاروان توسط خودروي گشتي پليس نظامي روسيه توقيف شده و به سمت جهت مخالف هدايت شد.

وزارت دفاع آمريکا از اظهارنظر در اين خصوص خودداري کرده و جسيکا مک‌نولتي، سخنگوي اين وزارتخانه در پاسخ به سوال خبرگزاري تاس روسيه درباره اين مساله گفت: وزارت دفاع درباره اين موضوع چيزي براي ارائه ندارد.
واشنگتن دو روز قبل نيروهاي روس را به نقض توافق‌هاي مربوط به جلوگيري از درگيري‌ها ميان نيروهاي دو کشور در سوريه متهم کرده بود.
وزارت دفاع آمريکا نيز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود: نيروهاي روس با وجود پايبندي کلي‌شان به توافق‌هاي منع درگيري‌ها با نيروهاي ائتلاف ضد تروريسم، به برخي اقدامات ناقض اين توافق‌ها که نيروهاي ائتلاف را به خطر نمي‌اندازند، دست مي‌زنند.
در گزارش اين وزارتخانه ادعا شده است: در سه ماهه اول سال جاري ميلادي نيروهاي دولت سوريه، نيروهاي ارتش ترکيه، مخالفان سوري تحت حمايت ترکيه و نيروهاي وابسته به ايران دست عمليات‌هايي عليه داعش انجام دادند اما همزمان مانع فعاليت‌هاي ائتلاف و نيروهاي سوريه دموکراتيک شدند.
طبق اين گزارش، نيروهاي دمشق و همپيمانان آنها که با روسيه و ايران در ارتباط هستند، تلاش کردند مانع از فعاليت نيروهاي ائتلاف شوند در حالي که فعاليت‌هاي شبه‌نظاميان سوري وابسته به ترکيه به دليل توجه نيروهاي سوريه دموکراتيک به مبارزه با داعش ادامه يافتند.
اين گزارش و درگيري که پس از آن شکل گرفت، نشانه‌هايي از مشکلات و دشواري‌هاي موجود در راه اجراي توافق عدم درگيري ميان نيروهاي روسيه و آمريکا در سوريه هستند، اين توافق در سال ۲۰۱۵ بلافاصله پس از ورود نظامي روسيه به سوريه، ميان مسکو و واشنگتن به امضا رسيد.
سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه ماه گذشته ميلادي گفته بود: با وجود اختلاف‌نظرهاي بسياري که ميان مسکو و واشنگتن وجود دارند، توافق کانال‌هاي هماهنگي نظامي جهت تضمين عدم وقوع درگيري و برخورد، با دقت و به صورت بسيار موثري در حال اجرا است و روسيه تمايل دارد گفت‌وگو با نظاميان آمريکايي در سوريه را توسعه دهد.
اما تحولات ميداني چند ماه اخيرحاکي از افزايش گسترده موارد درگيري بودند به شکلي که نزديک بود درگيري‌ها ميان نيروهاي دو کشور از يک تعرض به نقاط حضور نيروهاي آمريکايي در نزديکي مسير بين‌المللي ام۴ به سطح يک درگيري مستقيم برسد. خطرناک‌ترين اين حوادث اواخر اوت گذشته رخ داد که هفت سرباز آمريکايي در يک سانحه تصادف با خودروهاي زرهي روسيه زخمي شدند. در ويديوهايي که از اين ماجرا منتشر شدند، خودروهاي زرهي و بالگردهاي روسيه در تلاش براي جلوگيري از پيشروي خودروهاي زرهي آمريکا و موفقيت آنها در خارج کردنشان از منطقه پس از درگيري مستقيم با آنها نشان داد.
طبق گزارش‌هاي روسي، بلافاصله پس از درگيري، آمريکا حضور نظامي خود در شمال شرقي سوريه را از نظر هوايي و زميني تقويت کرد.
برخي رسانه‌ها در اواسط سپتامبر اعلام کردند: فرماندهي نظامي آمريکا رادار سنتينال را مستقر کرده و جنگنده‌هاي روس پروازهاي شناسايي را بر فراز مناطقي که نيروهاي آمريکايي مستقر هستند، آغاز کردند، همچنين خودروهاي زرهي برادلي در منطقه تحت کنترل ارتش آمريکا و يگان‌هاي کرد مستقر شدند.
برخي مسؤولان آمريکايي گزارش دادند: هدف از اين استحکامات کمک به تضمين سلامت و امنيت نيروهاي ائتلاف است و آمريکا به دنبال درگيري با هيچ کشور ديگري در سوريه نيست اما در صورت نياز از نيروهاي ائتلاف دفاع خواهد کرد.
يک منبع نظامي که نخواست نامش فاش شود، گفت: اين اقدام علامتي آشکار براي روسيه جهت پايبندي به عمليات‌هاي مشترک و جلوگيري از خطرات درگيري و همچنين پيامي براي روسيه و ديگر گروه‌ها در خصوص خودداري از اقدامات تحريک‌آميز، غير ايمن و غيرحرفه‌اي در شمال شرق سوريه است.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور سابق آمريکا اوايل سال ۲۰۱۹ که تلاش داشت تمامي نيروهاي خود را از سوريه خارج کند، دستور خروج خودروهاي برادلي از سوريه را صادر کرده بود اما به بهانه حفاظت از چاه‌هاي نفت از اين تصميم منصرف شد.
در مقابل مسکو در چند ماه گذشته نيروهاي آمريکايي را به تحريکات ميداني متهم کرده و بارها اعلام کرد که اقدامات آمريکا در مناطق تحت کنترلش به افزايش افراط گرايي ميان ساکنان منطقه منجر مي‌شود.
همچنين وزارت خارجه روسيه نيروهاي آمريکايي را متهم کرد که با نقض آشکار قوانين بين‌المللي، نفت سوريه را به خارج از اين کشور قاچاق کرده و با فروش آن مردم سوريه را از اين حق محروم مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره