نماد آخرین خبر

انتقاد کرزی از سیاست‌های آمریکا در افغانستان

منبع
فارس
بروزرسانی
انتقاد کرزی از سیاست‌های آمریکا در افغانستان

فارس/ رييس‌جمهور پيشين افغانستان گفت: علي‌رغم اعتراف مقامات آمريکايي مبني بر موجوديت پناه‌گاه‌هاي امن طالبان در خاک پاکستان و حمايت اسلام‌آباد از اين گروه، بازهم در ۲۰ سال گذشته همواره واشنگتن از ارتش پاکستان حمايت کرده است.

کرزي در مصاحبه با نشريه اشپيگل آلمان تاکيد کرد که قدرت‌هاي جهاني، از تقابل دولت جمهوري اسلامي افغانستان و گروه طالبان استفاده مي‌کنند.
به گفته کرزي، کشورهاي قدرتمند مانند آمريکا، روسيه و چين رقابت‌هاي جهاني خود را در درون افغانستان کشانيده و در برابر هم به کار مي‌گيرند.
وي با انتقاد از سياست‌هاي ايالات متحده آمريکا و رويکرد اين کشور در مورد مسايل مربوط به افغانستان گفت که علي‌رغم اعتراف مقامات آمريکايي مبني بر موجوديت پناه‌گاه‌هاي امن طالبان در خاک پاکستان و حمايت اسلام‌آباد از اين گروه، بازهم در ۲۰ سال گذشته همواره واشنگتن از ارتش پاکستان حمايت کرده است.
رئيس‌جمهور پيشين افغانستان تصريح کرد که پاکستان با حمايت از گروه طالبان به دنبال تامين منافع راهبردي خود در افغانستان است.
وي در عين حال تاکيد کرد که پاکستان نمي‌تواند بر افغانستان تسلط پيدا کند، زيرا پيش از اين کشور، قدرت‌هاي خارجي مانند بريتانيا، اتحاديه جماهير شوروي وقت و ايالات متحده آمريکا نتواستند به اين هدف دست يابند.
کرزي خاطرنشان کرد که اسلام‌آباد خواهان قطع رابطه کابل با دهلي نو است، امري که به گفته او امکان‌پذير نيست.
اين رهبر پيشين دولت افغانستان با پرداختن به مسئله خط ديورند، گفت که دو کشور افغانستان و پاکستان مي‌توانند با الگو گرفتن از مدل اتحاديه اروپا، اين معضل را حل کنند.
وي پيشنهاد کرد که خط مرزي ديورند از حالت ثابت خارج شده و تبديل به يک حوزه شود تا از اين طريق ساکنان دو طرف مرز بتوانند بدون محدوديت و کنترل با همديگر ديدار کنند.
حامد کرزي در گذشته نيز از سياست‌هاي پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده است. او زماني در دوران رياست جمهوري خود يک بار اسلام‌آباد را حمله نظامي تهديد کرده بود.
کرزي در اواخر رياست جمهوري خود مخالف سياست‌هاي ايالات متحده آمريکا در قبال افغانستان نيز شد. او بارها واشنگتن را متهم به بي‌ثبات ساختن افغانستان کرده بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره