نماد آخرین خبر

ایروان: تعدادی از نظامیان آذربایجان از ارمنستان خارج شدند

منبع
فارس
بروزرسانی
ایروان: تعدادی از نظامیان آذربایجان از ارمنستان خارج شدند

فارس/ 11 روز بعد از اظهارات مقام‌هاي ايروان درباره ورود نظاميان جمهوري آذربايجان به خاک ارمنستان، سخنگوي وزارت دفاع ارمنستان روز يکشنبه (امروز) از بازگشت تعدادي از اين نظاميان به کشورشان خبر داد.

خبرگزاري روسي «تاس» خبر داد، وزارت دفاع ارمنستان روز يکشنبه اعلام کرد تعدادي از نظاميان جمهوري آذربايجان که از ۱۲ ماه مي (۲۲ ارديبهشت) در خاک ارمسنتان حضور داشتند، اين منطقه را ترک کرده و به کشور خودشان برگشتند.
در بيانيه وزارت دفاع ارمنستان آمده است: «بعد از اقدامات تحريک‌آميز انجام شده توسط نيروهاي آذربايجاني در مرز ارمنستان-آذربايجان، اوضاع تقريبا با ثبات است. تا ظهر ۲۳ مي (امروز يکشنبه دوم خرداد) هيچ حوادث و اتفاقاتي ثبت نشده است».
اين وزارتخانه افزود: «اواخر وقت ۲۲ مي (اول خرداد) تعدادي از نيروهاي آذربايجاني که وارد خاک ارمنستان شده بودند، به پُست‌هاي اصلي خودشان (در خاک جمهوري آذربايجان) برگشتند».
وزارت دفاع ارمنستان توضيح بيشتري درباره تعداد دقيق نظاميان جمهوري آذربايجان که از خاک ارمنستان خارج شدند و همچنين شمار نظامياني که هنوز در ارمنستان حضور دارند، ارائه نداد.

چندي قبل، سخنگوي وزارت خارجه ارمنستان با اين ادعا که نيروهاي جمهوري آذربايجان در خاک ارمنستان حضور دارند، از باکو خواست از تشديد تنش خودداري کرده و آن‌ها را خارج کند.
۲۲ ارديبهشت ماه وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرده بود، نيروهاي مسلح جمهوري آذربايجان تلاش کردند «اقدامي خاص» را در ساعات آغازين همان روز در يکي از مناطق مرزي استان «سيونيک» ارمنستان انجام دهند. ساعاتي بعد از آن «نيکول پاشينيان» سرپرست نخست‌وزيري ارمنستان هم گفت که نيروهاي مسلح جمهوري آذربايجان از مرز ارمنستان عبور کرده و تا عمق ۳.۵ کيلومتري در خاک اين کشور نفوذ کرده‌اند.
بعد از گزارش‌ها درباره تنش مرزي ميان دو کشور، «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه در گفت‌وگوي تلفني با پاشينيان بر لزوم رعايت دقيق توافق آتش‌بس که با ميانجيگري روسيه بعد از ۴۴ روز درگيري بين ايروان و باکو بر سر منطقه قره‌باغ کوهستاني به دست آمد، تاکيد کرد.
چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوري آذربايجان و ارمنستان با وساطت روسيه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستاني به توافق رسيدند.  بر اساس اين توافق، ارمنستان موظف شد اراضي اشغالي جمهوري آذربايجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچين را تخليه کرده و کريدوري زميني از نخجوان به جمهوري آذربايجان ايجاد کند.
در مقابل جمهوري آذربايجان نيز متعهد شد ضمن توقف عمليات‌هاي نظامي، کريدور لاچين را (به عرض پنج کيلومتر) ‌براي اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمين کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نيز طي اين مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نيروهاي حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره