نماد آخرین خبر

افشای اسناد محرمانه درباره برنامه حمله هسته‌ای آمریکا به چین

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
افشای اسناد محرمانه درباره برنامه حمله هسته‌ای آمریکا به چین

باشگاه خبرنگاران/ براساس اسناد محرمانه منتشر شده، آمريکا تصميم داشت حمله هسته‌اي به شهر‌هاي مرکزي چين را در اولويت دفاعي خود قرار دهد.
 
به نقل از ديلي ميل، اسناد محرمانه منتشر شده نشان مي دهد آمريکا در دهه ۵۰ ميلادي به دنبال استفاده از سلاح هسته اي عليه چين بودند. 

بر اين اساس، مقامات آمريکايي در ۱۹۵۸ ميلادي ترديد داشتند که بتوانند با سلاح‌هاي متعارف از متحد خود تايوان در مقابل چين دفاع کنند. آنها بدين منظور و براي پيش بيني حملات تلافي جويانه اتحاد جماهير شوروي سابق در قبال اين حمله تصميم گرفتند گزينه هسته‌اي را انتخاب کنند.

اين اطلاعات که توسط "دانيل الزبرگ"، تحليلگر نظامي سابق آمريکا منتشر شده است نشان مي‌دهد آمريکا در آن زمان و براي دفاع از چين تايپه يا همان تايوان و از ترس پاسخ اتمي متحدان چين تصميم داشت گزينه حمله هسته‌اي به چين را انتخاب کند.

الزبرگ در تشريح اين اسناد محرمانه گفت: سالهاست درباره بحران تايوان و اختلافات آن با چين در حال تحقيق هستم و اين اسناد را همزمان و در طول اين سال‌ها بار‌ها بررسي کرده، ولي تاکنون آن‌ها را فاش نکرده بودم.

وي در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر که چين و آمريکا بار ديگر وارد تنش‌هاي سياسي و اقتصادي شده اند تصميم گرفتم برخي از اين اسناد را به صورت طبقه بندي شده منتشر کنم.

براساس اين اسناد محرمانه، مقامات نظامي و امنيتي آمريکا تصميم گرفته بودند در صورت تشديد اختلافات چين با تايوان براي حل بحران و دفاع از شريک خود در منطقه از تسليحات هسته‌اي استفاده کنند.

ژنرال ناتان توئينينگ، رئيس وقت ستاد مشترک ارتش آمريکا اعلام کرده بود واشنگتن براي اينکه موفقيت خود در اين درگيري را تضمين کند قرار بود از سلاح‌هاي هسته‌اي عليه چين استفاده نمايد.

در اين اسناد محرمانه آمده است اگر اختلافات چين با تايوان در آن زمان حل و فصل نمي‌شد، آمريکا قرار بود به شهر‌هاي مرکزي چين از جمله شمال شانگهاي حمله هسته‌اي کند.

پکن بيش از ۴ دهه است بر سر مالکيت حوزه درياي چين جنوبي و نيز جزيره تايوان با واشنگتن اختلاف دارد. آمريکا درياي چين جنوبي را جزو آب‌هاي بين المللي مي‌داند و حق رفت و آمد خود در اين آب‌ها را محفوظ مي‌داند اما چين هرگز اين موضوع را نپذيرفته است.

متفکران رئاليست در آمريکا بر اين باورند ظهور چين در آسيا بزرگترين تهديد امنيت ملي اين کشور است. استراتژيست هاي آمريکايي همچون جان مرشايمر، سردمدار رئاليسم تهاجمي بر اين باورند درياي چين جنوبي، درياي ژاپن و نيز جزيره تايوان سه منطقه اي است که احتمال جنگ ميان آمريکا و چين بر سر آنها وجود دارد. با اين حال، ظهور تسليحات هسته اي عاملي بازدارنده تلقي مي شود که مانع از گسترش جنگ به صورت سنتي همانند آنچه در دو جنگ جهاني رخ داد مي شود. به همين دليل جنگ احتمالي آمريکا و چين محدود خواهد بود اما رئاليست ها بر اين باورند واشنگتن بايد همان سياست مهاري که عليه شوروي سابق اعمال کرد را عليه پکن اجرايي کند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره