نماد آخرین خبر

حال و هوای دمشق در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حال و هوای دمشق در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

ايرنا/ انتخابات رياست جمهوري سوريه در داخل اين کشور قرار است چهارشنبه پنجم خرداد برگزار شود . سه نامزد تاييد صلاحيت شده،از ۲۶ ارديبهشت تبليغات انتخاباتي خود را آغاز کرده و با نزديک شدن به زمان سکوت انتخاباتي ،فعاليت نامزدها و طرفداران آن ها در مناطق مختلف اين کشور، به اوج خود رسيده است.

بنا بر روز شمار انتخاباتي در اين کشور عضو محور مقاومت، روز سه شنبه اين هفته سکوت انتخاباتي شروع مي شود و نامزدها از اين زمان اجازه تبليغات ندارند.

بر اساس اعلام مقام هاي سوري ،۵۱ نفر و از جمله هفت زن براي نامزدي در اين انتخابات ثبت نام کردند اما تنها سه نفر واجد شرايط براي نامزدي تشخيص داده شدند؛ "بشار اسد" رييس جمهوري کنوني ،"عبدالله عبدالله" و "محمود مرعي" (نامزد مخالفان دولت ساکن داخل سوريه) سه نامزد تاييد صلاحيت شده در اين انتخابات هستند.

مشاهدات ميداني خبرنگار ايرنا در دمشق حاکي از آن است که هر سه نامزد و طرفداران آن ها در سطحي گسترده اقدام به تبليغات و چسباندن بيلبوردها و پوسترهاي خود کرده اند.نکته قابل توجه در اين تبليغات اين است که محمود مرعي در تبليغات انتخاباتي و در پوسترهايش خود را نامزد گروه هاي مخالف دولت ساکن در داخل معرفي کرده است.

يکي ديگر از نکات قابل توجه در اين تبليغات اين است که بسياري از مردم و شرکت ها و گروه ها با هزينه شخصي اقدام به تبليغات براي نامزدهاي مورد حمايت خود کرده و صراحتا در پوسترها و بيلبوردها نام خود يا شرکتشان را نيز ذکر کرده اند اما کمتر مشاهده مي شود که نامزدها يا طرفداران آن ها اقدام به انتشار پوسترهاي تبليغاتي در کاغذهاي قطع کوچک کرده باشند و تبليغات نامزدي هم بر ديوارها و جاهاي ديگر که چهره زشتي در شهرهاي ايجاد مي کند، مشاهده نمي شود.

چسباندن پوستر نامزدها به خودروها و جولان دادن در شهر نيز از ديگر روش هاي تبليغاتي حاميان نامزدها است که اين امر بيشتر در ميان جوانان مشاهده مي شود.

يکي ديگر از روش هاي تبليغاتي ،نصب چادرهايي توسط ستادهاي تبليغاتي نامزدها است که در جاهاي مختلف پايتخت خودنمايي مي کند. اين تبليغات با موسيقي محلي و پوشيدن لباس هاي محلي سوري همراه است و جلوه اي زيبا به اين انتخابات بخشيده است.

بسياري از مردم سوريه اعتقاد دارند ميزان مشارکت مردم در اين دوره از انتخابات بيشتر از سال ۲۰۱۴ خواهد بود. "وسيم العدوي" کارشناس رسانه سوري (۲۸ ساله) در گفت و گو با ايرنا گفت، پيش بيني مي شود مردم در اين دوره از انتخابات حضور پرشور و گسترده تري داشته باشند.

وي بهبود شرايط امنيتي را يکي از علل اقبال بيشتر مردم براي شرکت در اين انتخابات دانشت و گفت، اوضاع امنيتي کنوني در سوريه با چند سال پيش بسيار متفاوت است و امنيت در بيشتر مناطق سوريه حاکم است و مردم ترس و نگراني از گروه هاي تروريستي و تهديدهاي آن ها ندارند.

فاطمه( ۳۲ ساله) کارمند نيز امنيت در کشور را بسيار ارزشمند دانست و گفت، مردم اوضاع کنوني را بسيار بهتر از اوايل بحران در سال ۲۰۱۱ و انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۴ مي دانند و به نظر مي رسد اقبال بيشتري براي شرکت در اين انتخابات از خود نشان دهند.

کاهش پست هاي ايست بازرسي در دمشق و اطراف آن و حرکت آزادانه مردم و همچنين جنب و جوش در بازارها حکايت از حاکم بودن امنيت بر پايتخت اين کشور پس از گذشت ۱۰ سال سخت است ، اين روزها هيچ گونه ترس و وحشتي در چهره هاي مردم از گروه هاي تروريستي مشاهده نمي شود هرچند آن ها خرابي هاي زيادي در اين کشور به بار آورده اند و مرتکب جنايت هاي بسيار فجيعي شده اند.

سوري ها طي روزهاي آينده با برگزاري انتخابات رياست جمهوري که نامزدهاي آن از چند حزب مختلف اند، بار ديگر به تحکيم پايه هاي دمکراسي در داخل خاک کشورشان مي پردازند و بصورت عملي به کشورهايي که انتخابات و دمکراسي در آن بسيار کم رنگ است، ثابت مي کنند که اجازه نمي دهند کسي غير از مردم کشورشان براي آن ها تعيين سرنوشت کند.

سوريه اکنون با کوله باري از  تجربه ۱۰ سال نبرد با تروريست هايي از پنج قاره جهان، در آستانه برگزاري دومين انتخابات رياست جمهوري از زمان بحران در آن است و قطعا با برقراري امنيت در جاي جاي اين کشور آينده درخشاني در انتظارش خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره