برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شماری از نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان می‌مانند

منبع
فارس
بروزرسانی
شماری از نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان می‌مانند

فارس/ روزنامه انگليسي «تلگراف» به نقل از يک سرباز ناشناس سابق سرويس هوايي ويژه اين کشور گزارش داده تعداد کمي از اين نيروها (SAS) که يک واحد نيروهاي ويژه ارتش انگليس هستند، بعد از خروج نيروهاي غربي از افغانستان، در اين کشور مي‌مانند. 

به گزارش خبرگزاري «اسپوتنيک»، اين نظامي سابق مدعي شد نيروهاي سرويس هوايي ويژه انگليس به نيروهاي افغانستاني آموزش خواهند داد و در کنار آن‌ها به عنوان مشاور حضور خواهند داشت. 

وي افزود هنوز مشخص نيست تا چه زماني نيروهاي ويژه انگليس به مأموريت خود در افغانستان ادامه خواهند داد. 

او در ادامه گفت: تا زماني که (حضور را) ارزشمند ببينند نيروها را در آنجا حفظ خواهند کرد. در حال حاضر آنجا جاي مطلوبي نيست. مردم ترسيده‌اند و حق هم دارند. 

تلگراف همچنين به نقل از يک منبع نظامي ناشناس ارشد گزارش داده «بوريس جانسون» نخست‌وزير انگليس قرار است در اين خصوص در جلسه شوراي امنيت ملي انگليس که امشب برگزار مي‌شود، رسماً تصميم‌گيري کند. 

اين منبع گفت: وظيفه ما است که طيف وسيعي از گزينه‌هاي مختلف را در اختيار دولت قرار دهيم. 

اين اظهارات بعد از آن بيان شده که منابعي دفاعي روز جمعه به روزنامه «گاردين» گفته بودند خروج آخرين نيروهاي انگليس از افغانستان قرار است در چند روز آينده تکميل شود. 

وزارت دفاع انگليس هم گفته بود «لندن مشغول گفت‌وگوهاي در جريان با آمريکا و متحدان بين‌المللي خود در خصوص آينده حمايت ما از افغانستان است». 

روزنامه ديلي‌ميل پيشتر گزارش داد که تمام نظاميان انگليس خاک افغانستان را پس از ۲۰ سال ترک خواهند کرد و گزارش رسانه‌هاي انگليسي حاکي از آن است که اکثر نيروهاي اين کشور بي سر و صدا از افغانستان خارج شده‌اند.

اواسط ماه آوريل، «جو بايدن» رئيس‌جمهور ايالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهريور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامي نيروهاي ائتلاف را از افغانستان خارج مي‌کنند.

يک مقام‌ آمريکايي که خواست نامش فاش نشود، به سي‌ان‌ان گفته که پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامي آمريکايي را براي محافظ از سفارتخانه آمريکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظاميان خارجي از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوري که اخيراً «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان در واکنش به خبر خروج نظاميان آمريکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظاميان آمريکايي و ناتو از بگرام حمايت و استقبال مي‌کند».

روز جمعه (۱۱ تيرماه)، «جنيفر گريفين» خبرنگار حوزه «امنيت ملي» در شبکه «فاکس نيوز» در پيامي توييتري از خروج نيروهاي آمريکايي از پايگاه هوايي بگرام افغانستان خبر داد. پايگاه هوايي بگرام در ۲۰ کيلومتري جنوب کابل واقع شده و بزرگ‌ترين پايگاه نظامي ايالات متحده در افغانستان بوده است. اين پايگاه همچنين پايگاه اصلي نيروهاي خارجي، فرماندهي و عمليات هوايي طي دو دهه گذشته بوده و روساي‌جمهور آمريکا در هنگام بازديد از افغانستان در اين پايگاه اقامت داشته‌اند.

ايالات متحده و ديگر کشورهاي عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمريکا، به افغانستان حمله نظامي کردند و از آن زمان، حضور نظامي و اشغالگري آنها در افغانستان ادامه داشته است.


بعد از توافق فوريه ۲۰۲۰ آمريکا و طالبان و امضاي «توافقنامه صلح» بين دو طرف، روند خروج نظاميان آمريکايي و متحدان اين کشور از افغانستان شروع شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر