برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

شبه‌کودتای سعید در تونس؛ نخست وزیر و رئیس پارلمان برکنار شدند

منبع
فارس
بروزرسانی
شبه‌کودتای سعید در تونس؛ نخست وزیر و رئیس پارلمان برکنار شدند

فارس/ قيس سعيد رئيس جمهوري تونس در اقدامي غيرمنتظره رئيس پارلمان اين کشور و همچنين نخست وزير را از قدرت برکنار کرد و خود کنترل امور را به دست گرفته است.

برخي منابع خبري مي‌گويند که سعيد با کمک ارتش تونس دست به اين اقدامات شبه‌کودتا زده است.

بعد از نشست اضطراري رئيس جمهوري با برخي از مقامات بلندپايه اين کشور، رياست جمهوري تونس در بيانيه‌اي اعلام کرد که قيس سعيد تصميم گرفته اداره امور کابينه را خود برعهده بگيرد و ضمن تعليق فعاليت پارلمان مصونيت سياسي نمايندگان را نيز لغو کرده است. وي در بيانيه خود اين تصميمات را مطابق با اصل 80 قانون اساسي تونس خوانده است. 

به نوشته الجزيره، قيس سعيد به معترضان نيز هشدار داده است که اگر بخواهند با سلاح به مقابله با دولت بپردازند با گلوله به آنها پاسخ داده خواهد شد. هرکسي که به فکر استفاده از سلاح بيافتد نيروهاي امنيتي نيز با گلوله با آنها مقابله خواهند کرد. 

براساس شبکه الجزيره، «راشد الغنوشي» رئيس پارلمان تونس فورا اين اقدامات قيس سعيد را براي سرنگوني انقلاب تونس و همچنين انقلابي عليه قانون اساسي و آزادي اين کشور خوانده است. 

راشد الغنوشي که رئيس بزرگترين حزب سياسي تونس نيز است همچنين اقدامات قيس سعيد را بي پايه و اساس خوانده و گفته است که پارلمان توسط مردم انتخاب شده است و همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و معتبر است. 

در حال حاضر اعتراضاتي نيز در تونس در اعتراض به برکناري «هشام المشيشي» نخست وزير اين کشور در جريان است و ويدئوهاي منتشر شده نشان مي‌دهد که عده اي از معترضان در ميادين اصلي تونس جمع شده‌اند. با اين حال خبرگزاري رويترز گزارش داده است که در کنار مخالفان دولت، حاميان قيس سعيد نيز در خيابانها حضور دارند و تصميمات رئيس جمهور را بهترين تصميمات سياسي از زمان انقلاب اين کشور مي‌دانند. 

نايب رئيس جنبش النهضه تونس در واکنش به تصميمات رئيس جمهوري اين کشور گفته، کاري که قيس سعيد کرد يک کودتاي تمام عيار عليه نهادهاي دولتي است.

وي تاکيد کرده است که اوضاع بسيار ناپايدار و مبهم است و ما تلاش ميکنيم تونس را آزاد و دموکراتيک نگه داريم.

«علي العرائيده» با اشاره به سرنوشت هشام المشيشي نيز گفته، هيچ کس از محل بازداشت وي خبر ندارد و ما اعتقاد داريم که وي در کاخ رياست جمهوري نگهداري مي‌شود.

طي روزهاي گذشته مردم شهرهاي مختلف تونس در اعتراض به سوء مديريت دولت در مبارزه با کرونا و همچنين شرايط سخت معيشتي دست به اعتراضات خياباني زده بودند.

 رئيس جمهور تونس به معترضان هشدار داده بود که جوانان اين کشور به خاطر فقر خود، در اين کشور هرج‌ومرج ايجاد نکنند.

خبرگزاري رويترز اين تحولات را بزرگترين بحران سياسي تونس از زمان انقلاب سال 2011 که به برکناري بن علي منجر شد، خوانده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره