logo
برگزیده
بین الملل

آغاز تحقیقات پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا درباره خروج جنجالی از افغانستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آغاز تحقیقات پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا درباره خروج جنجالی از افغانستان

ایسنا/ وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا روند تحقیق و بررسی در مورد نحوه خروج این کشور از افغانستان را آغاز کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی خطاب به کارمندان وزارتخانه که به دست پایگاه خبری هیل رسیده، اظهار کرد: روند تحقیق و بررسی ۹۰ روزه وزارت خارجه آمریکا درباره نحوه خروج از افغانستان به دنبال ارزیابی درس‌های آموخته‌شده از درگیر بودن ما در افغانستان و ارائه توصیه‌هایی برای آینده است.
بلینکن نوشت، این بررسی قرار است بازه زمانی بین ژانویه ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ را پوشش دهد و دنیل اسمیت که ماه ژانویه برای مدت کوتاهی سرپرست وزارت خارجه آمریکا بود، آن را رهبری می‌کند. اسمیت و تیمی از مقامات فعلی و سابق وزارت امور خارجه آمریکا قرار است به اسناد و مدارک مربوطه دسترسی داشته باشند و مجاز به انجام مصاحبه‌های داوطلبانه خواهند بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به پایگاه هیل گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که گزارش نهایی در حالت طبقه‌بندی شده قرار بگیرد تا به این ترتیب بتوان دقیق‌ترین جزئیات یافته‌ها را در آن قرار داد اما تا جایی که ممکن است ما سعی خواهیم کرد در قبال تمامی تلاش‌ها شفاف باشیم.
رابرت لودویک، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای به پایگاه هیل تصریح کرد، پنتاگون در یک تحقیق جداگانه پساعملیاتی درباره این خروج، بازه بین فوریه ۲۰۲۰ تا پایان ماه اوت را پوشش خواهد داد. لودویک گفت که تیم مستقلی که این بررسی را انجام می‌دهد، هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است.
شبکه سی.ان.ان که اولین بار خبر این تحقیق و بررسی را روز سه‌شنبه گزارش کرد، خاطرنشان کرد که بازه‌ای که پوشش داده می‌شود از زمان امضای توافقنامه دوحه آغاز می‌شود. این توافق که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا آن را با طالبان امضا کرد، آغازگر فرآیند پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بود.
لودویک تاکید کرد: متعهد هستیم که بفهمیم چه چیزی در افغانستان موثر بود و چه چیزی کارکرد پیدا نکرد. ما مایلیم این درک را در برنامه‌ریزی‌ها و ارزیابی‌های استراتژیکمان در آینده بگنجانیم.
آمریکا در ۳۱ اوت رسماً نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان داد. اما با خروج نیروهای آمریکایی، طالبان بخش‌های وسیعی از افغانستان را با سرعتی که مقامات آمریکایی را غافلگیر کرد، تصرف کرد. با این حال، آمریکا موفق شد بیش از 124 هزار تن را از افغانستان خارج کند.
دولت بایدن به شدت در مورد این عقب‌نشینی تحت فشار قرار گرفته و تحقیقات متعددی برای ارزیابی آنچه اتفاق افتاد در حال انجام است. همچنین قانون بودجه نظامی سال ۲۰۲۲ آمریکا موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۲۲ که مجلس نمایندگان این کشور روز سه‌شنبه تصویب کرد، تشکیل یک کمیسیون مستقل را برای بررسی جنگ ۲۰ ساله افغانستان، از زمان قبل از تهاجم به رهبری آمریکا به این کشور در نظر گرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره