انتقاد شدید سید حسن نصرالله از اتحادیه عرب

منبع
بروزرسانی
انتقاد شدید سید حسن نصرالله از اتحادیه عرب
دبيرکل حزب‌الله لبنان با انتقاد شديد از موضع اتحاديه عرب در برابر رژيم صهيونيستي تاکيد کرد که اگر لبناني‌ها منتظر کمک اتحاديه عرب مي‌ماندند، اکنون شهرک‌هاي صهيونيستي در «جبل لبنان» ساخته شده بود. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني شبکه العالم، «سيد حسن نصرالله» در بخشي از سخنان خود در اجتماع بزرگداشت روز شهيد در لبنان با اشاره به سير تحولات تاريخ 30 سال گذشته اين کشور و مقاومت در برابر اشغالگران، خطاب به مردم کشورش گفت: «نگاهي به محيط اطراف خود بيندازيد و ببينيد بر سر آن‌ها چه گذشته است. غزه هنوز آماج حملات هوايي رژيم صهيونيستي است و ده‌ها تن از مردم هر روز شهيد و زخمي مي‌شوند.» وي گفت: «در اين وضعيت اتحاديه عرب چه مي‌کند، اگر ما منتظر ياري اين اتحاديه مي‌مانديم، اکنون شاهد ساخته شدن شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين در جبل لبنان بوديم.» وي با زير سوال بردن موضع سازمان همکاري اسلامي و کشورهاي عربي در ارتباط با موضوع لبنان، فلسطين و غزه تاکيد کرد: «آن چه امروز در غزه مي گذرد، آزموني دشوار براي کشورهاي بهار عربي است. اين کشورها و جنبش‌هاي اسلام‌گرا و آزادي‌خواه چه برخوردي در پيش خواهند گرفت، اين يک آزمون دشوار است.» وي همچنين باطرح اين پرسش که در برابر حمله دشمن صهيونيستي به سودان واکنش اتحاديه عرب و شوراي امنيت چه بود و عکس‌العمل جهان در برابر کشتار مسلمانان ميانمار فقط به صدور بيانيه خلاصه شده است، افزود: «آمريکايي‌ها از مردم و واکنش ملت‌ها بيمناک هستند؛ اما هيچگاه از واکنش دولت‌ها و رژيم‌ها نترسيده‌اند. اتحاديه عرب براي غزه و سودان و ميانمار چه کرده است.» سيد حسن نصرالله عزت، اقتدار و پيروزي را تنها در تکيه ملت‌ها به قدرت خودشان و همياري و همدلي دانست و تاکيد کرد: «حمايت از اراضي، سيادت و حاکميت و موجوديت لبنان تنها از لبناني‌ها بر مي آيد و اين کار را کسي جز مقاومت، ارتش و مردم لبنان انجام نخواهد داد، به همين سبب گزينه مقاومت و سلاح مقاومت، گزينه‌اي انساني و اخلاقي بوده و کنار گذاشتن آن به مثابه ديوانگي و خودکشي و زير پا گذاشتن وظيفه و ارزش‌هاي انساني است.» وي افزود: «نکته دومي که با نگرشي به تاريخ 30 ساله لبنان به دست مي‌آيد، اين است که امروزه ميز گفت‌وگويي در لبنان وجود دارد که در آن راهبرد دفاعي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. همه مي دانيم که شرايطي خاص سبب شکل گيري کميته گفت‌وگوي اوليه و همچنين کميته گفت‌وگوي کنوني شد.» دبيرکل حزب الله لبنان از برخي تلاش‌ها براي حذف گروه‌هاي مقاومت از روند گفت‌وگوي ملي و تحريم مذاکرات انتقاد کرده و گفت که ما با آغوش باز پذيراي همه گروه‌ها در مذاکرات هستيم و گروه‌هايي که شهيد داده و براي لبنان مبازره کرده‌اند، بايد پاي ميز مذاکره راهبرد دفاعي بنشينند. وي با اشاره به اتهام‌زني عليه حزب‌الله درباره ترور «وسام الحسن» مدير اطلاعات امنيت داخلي لبنان افزود: «کساني که از همان ابتدا حزب‌الله را به قتل الحسن متهم کردند، چه هدفي را دنبال مي‌کنند، اگر اين افراد از کساني باشند که درباره پيشينه ارتباطشان با اسرائيل سخن گفتم، به نظر شما هدفشان از متهم کردن حزب‌الله چيست و آيا دليلي براي اين اتهام دارند.» سيد حسن نصرالله ادامه داد: «عجيب اين است که آنها از همان ساعت اوليه گفتند که هيچ کس نبايد بگويد که عامل اين انفجار اسرائيل است، آن‌ها به دفاع از اسرائيل متعهد هستند، بنابراين بر چه اساس مي‌خواهند ما را متهم کنند، برخي بر اين باورند که ما بايد شکايت کنيم اما مشکل اين است که اگر بخواهيم به داوري و قضاوت چشم بدوزيم بايد 50 سال منتظر باشيم.»