برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هشدار ارتش صربستان نسبت به هر گونه عملیات ضد صرب در کوزوو

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هشدار ارتش صربستان نسبت به هر گونه عملیات ضد صرب در کوزوو

ایرنا/ رئیس ستاد مشترک ارتش صربستان با اشاره به احتمال وجود اقدامات جدید یکجانبه نیروهای امنیتی کوزوو بر علیه صرب ها، تاکید کرد که نیروهای مسلح ارتش صربستان نسبت به هر گونه اقدامات بر علیه صرب ها در کوزوو واکنش نشان خواهند داد.

رسانه های خبری روز پنجشنبه صربستان گزارش دادند که ژنرال «میلان مویسیلوویچ» در نشست تحلیل وضعیت و توانمندی های نیروی های مسلح ارتش صربستان در سال ۲۰۲۱ میلادی که در آن از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیران دفاع و پلیس صربستان حضور داشتند، گفت که در صورت هر گونه عملیات یک جانبه از جانب نیروهای امنیتی کوزوو در منطقه شمالی "کوزووسکا میتروویتسا"، نیروهای مسلح صربستان می توانند صلح و زندگی آرام و امنیت را برای صرب های کوزوو از راه های مختلف تضمین کنند.

منطقه کوزووسکا میتروویستا در شمال کوزوو قرار دارد که توسط رودخانه "ایبرا" به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده است. ساکنین قسمت شمالی کوزووسکا میترویتسا را صرب ها و قسمت جنوبی آن را آلبانیایی تباران تشکیل می دهند. صربهای کوزوو از حکومت مرکزی صربستان در بلگراد پیروی می کنند.

رئیس ستاد مشترک ارتش صربستان همچنین تاکید کرد که بر اساس قطعنامه ۱۲۴۴ و توافقنامه فنی نظامی "کومانوو، نیروهای ناتو موسوم به "کی فور" تنها نیروهای قانونی برای حفظ ثبات و امنیت در استان جنوبی صربستان هستند.

وی با اشاره به تمامی اسناد و توافق نامه های امضا شده مربوط به تامین امنیت کوزوو، گفت که بلگراد اصرار دارد بر اساس تمامی توافق نامه ها، پلیس و نیروهای امنیتی کوزوو بدون موافقت فرمانده نیروی های "کی فور" وارد منطقه شمال کوزوو نشوند.

وی افزود: در مواردی که نیروهای امنیتی کوزوو با موافقت یا بدون رضایت نیروی های "کی فور" به سمت منطقه شمالی استان جنوبی صربستان یعنی کوزوو حرکت کنند، ارتش صربستان بر اساس توافق نامه ها، اقدامات لازم را در جهت تامین صلح و حقوق مسلم صرب ها برای زندگی کردن اتخاذ می کند.

مویسیلوویچ همچنین به استقرار واحدهایی از نیروی های ارتش صربستان به ویژه نیروهای ارتش برای واکنش سریع در مناطق نزدیک به کوزوو اشاره کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش صربستان با اشاره به رضایت ارتش این کشور از نگرش فرمانده جدید نیروهای کی فور، همکاری با این نیروها را در حال حاضر بدون حادثه جدی که اجرای توافق نامه فنی نظامی قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل را به خطر اندازد، توصیف کرد.

به گزارش ایرنا؛ آلبانیایی‌تبارهای کوزوو بطور یکجانبه در سال ۲۰۰۸میلادی از صربستان اعلام استقلال کردند.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می داند، اعلام استقلال یک جانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

صربستان از اکتبر سال ۲۰۱۲ برای حل و فصل مساله کوزوو، مذاکراتی را با مقامات پریشتینا شروع کرده و این مذاکرات اکنون با وساطت اتحادیه اروپا ادامه دارد.

کوزوو براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال ۱۹۹۹، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به 'کی فور' برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره