برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
بین الملل

تداوم نگرانی دموکرات‌ها از برتری ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تداوم نگرانی دموکرات‌ها از برتری ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

ایرنا/ تارنمای آمریکایی نوشت: دموکرات‌ها همچنان نگران هستند چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، واجد شرایط گزینش در انتخابات سال ۲۰۲۴ است.

هیل افزود: دموکرات هایی که تا پیش از این بر این باور بودند که ترامپ صلاحیت انتخاب شدن را ندارد، اکنون ممکن است مجبور شوند برای تحقق این باور خود، به شخصیت و عملکرد او در گذشته به جای سیاست های واقعی اش امید ببندند.
ترامپ ممکن است برای بسیاری از رای دهندگان آمریکایی، گزینه محبوبی برای پیروزی در انتخابات سراسری نباشد. دو بار استیضاح، میراث به جا مانده از حمله ۶ ژانویه (۱۷ دی) به کنگره آمریکا و طرح چهار کیفرخواست علیه او می تواند شانس رئیس جمهوری پیشین آمریکا را برای پیروزی در انتخابات آینده کاهش دهد.
این تارنمای آمریکایی افزود: اما مساله قابل ذکر این است که در سه موضوع جنجال برانگیز که کشور با آن مواجه است، یعنی سقط جنین، مهاجرت و جنگ اوکراین، ترامپ یا در حال تغییر مواضع خود برای سازگار شدن بیشتر با شرایط فعلی اسن یا نظر افکار عمومی در جهت رویکرد او تغییر کرده.
برخی از دموکرات ها نگران رضایت خاطر هم حزبی های شان از شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات در صورتی که رقیب او ترامپ باشد، هستند. این در حالیست که با توجه به چالش هایی که رئیس جمهوری کنونی آمریکا با آن مواجه است این میزان رضایت آنها نگران کننده است.
هنک شینکف (Hank Sheinkopf) استراتژیست دموکرات ها از ایالت نیویورک در این زمینه گفت: جرم و جنایت در سراسر کشور افزایش یافته، اقتصاد بر خلاف آنچه بایدن ادعا می کند در وضعیت ضعیفی قرار دارد. بایدن رئیس جمهور پیری قلمداد می شود و کامالا هریس (معاون او) واقعا محبوبیتی ندارد. اگر انتخابات همین فردا برگزار می شد، ترامپ پیروز بود.
به نوشته هیل، ترامپ در نظرسنجی های جمهوریخواهان با فاصله زیاد جلو است و محبوبیت ران دسانتیس رقیب جدی او و فرماندار جمهوریخواه فلوریدا همچنان رو به کاهش است.
این گزارش افزود: بارزترین فاکتور تمایل ترامپ برای حفظ برتری در انتخابات، موضع او درباره قانون سقط جنین است. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا –دستکم تاکنون- از تایید درخواست‌ها برای اعمال ممنوعیت از سوی دولت فدرال در خصوص سقط جنین خودداری کرده است.
موضوع سقط جنین یکی از مناقشه برانگیز ترین مسائل در سیاست آمریکا است و نامزدهای ریاست جمهوری وعده لغو یا تحکیم آن را می دهند. این موضوع در انتخابات پیش روی آمریکا حائز اهمیت است.
در مقابل، ترامپ ممنوعیت سقط جنین در هفته ششم بارداری را در ایالت فلوریدا که مورد حمایت ران دسانتیس است، «اشتباهی فاحش» توصیف کرده است.
رو علیه وید (Roe versus Wade) حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین بود که در آن این دادگاه حکم داد که قانون اساسی آمریکا از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی حمایت می کند.
ترامپ ظاهرا امیدوار است که اقداماتش در معرفی سه قاضی دیوان عالی که در ژوئن ۲۰۲۲ رای سال ۱۹۷۳ را نقض کردند، اکثریت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه مخالف سقط جنین را در کنار او نگه دارد. دموکرات ها در مقابل به پیروزی خود از زمان لغو این قانون اشاره می کنند.
دموکرات ها نگران سوء استفاده ترامپ از تبعات سیاسی این تصمیم به نفع خود هستند.
مساله دیگر مهاجرت است. موج عظیم رویارویی با مهاجران در مرز جنوبی در دوران ریاست جمهوری بایدن یک آسیب‌پذیری واقعی برای دموکرات‌ها است. تصمیم فرمانداران جمهوری خواه در ایالت های جنوبی، از جمله دیسانتیس و گِرگ ابوت فرماندار تگزاس برای انتقال مهاجران به شهرهای شمالی نیز اهمیت جدیدی به این موضوع بخشیده است.
روز جمعه، آمارهای تازه منتشر شده درباره ماه آگوست (مرداد) نشان داد که که تقریبا ۲۳۳ هزار برخورد مهاجران و ماموران گمرک و گشت مرزی و در مرز جنوبی رخ داده است که به نظر می رسد بزرگترین آمار ثبت شده در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) است.
این درحالیست که تیم بایدن با مشکلاتی در داخل حزب دموکرات مواجه است از جمله این که اریک آدامز شهردار دموکرات شهر نیویورک هشدار داده که بحران مهاجرت می تواند شهر او را «نابود» کند.
مطمئنا برخی از رای دهندگان مخالف لفاظی های ترامپ درباره «ساخت دیوار مرزی» هستند و این موضوع برای آنها بسادگی قابل قبول نیست اما نشانه های هشدار دهنده ای نیز درباره بحران مهاجرت برای دموکرات ها بروز کرده است.

مساله مهاجرت یکی از نقاط ضعف بایدن در نظرسنجی ها است و نظرسنجی مورنینگ کانسالت که اوایل سال جاری انجام شد نشان داد که رای دهندگان عملکرد ترامپ در این زمینه را ترجیح می دهند.
یک استراتژیست دموکرات که خواست نامش فاش نشود، گفت هر کسی که فکر می کند ترامپ نمی تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ پیروز شود، احمق است.
وی به موضوعاتی مانند تورم، نگرانی درباره سن بایدن و مساله مهاجرت اشاره و تاکید کرد بحران مهاجرت در ایالت های مختلفی به دلیل تعداد فزاینده افرادی که از مرزها عبور می کنند مشاهده می شود.
هیل نوشت: بعید است که جنگ اوکراین در انتخابات ۲۰۲۴ نقش بسیار محوری داشته باشد، زیرا سیاست خارجی به ندرت بر انتخابات تسلط پیدا می کند، مگر این که خود نیروهای آمریکایی در مسیر آسیب قرار گیرند.
اما تردید ترامپ درباره حمایت نامحدود از اوکراین اکنون مخاطبان بیشتری نسبت به آغاز این جنگ دارد.
نظرسنجی اخیر سی ان ان/ اس اس آر اس نشان داد که اندکی بیش از نصف مردم آمریکا (۵۵ درصد) مخالف تخصیص کمک های بیشتری از سوی کنگره به این کشور اروپای شرقی هستند و اکثریت کمتری (۵۱ درصد) گفتند که آمریکا به اندازه کافی به اوکراین کمک کرده است. تنها ۴۸ درصد عنوان کردند که کشورشان باید کمک بیشتری ارائه دهد.
هیل افزود: ابهامات بسیاری درباره وعده مبهم ترامپ برای پایان دادن جنگ اوکراین تنها ۲۴ ساعت، در صورت پیروزی اش در انتخابات وجود دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه هفته پیش با سی ان ان از ترامپ خواست اکنون این دیدگاه خود را علنا مطرح کند و فرصت را از دست ندهد.
به نوشته این رسانه آمریکایی با تمام این تفاسیر روشن است که موضع ترامپ درباره اوکراین به مرحله ای نرسیده که به عاملی برای رد صلاحیت او نزد بسیاری از رای دهندگان آمریکایی تبدیل شود.
هیل نوشت: البته نقاط ضعف ترامپ بسیار است. او با خود هرج و مرج را به دنبال می آورد و منتقدانش وی را تهدیدی وجودی برای خود دموکراسی در آمریکا می دانند. با این حال، ترامپ در نظرسنجی ها شانه به شانه بایدن رقابت می کند.

کارشناس علوم راهبردی دموکرات که خواست نامش فاش نشود، گفت مشخص است که راهبرد دموکرات ها این است که رای دهندگان هرگز به کسی که برای او کیفرخواست صادر شده رای نمی دهند اما پاسخ من این است که این موضوع بستگی دارد که مسائل تا چه اندازه بد و ناخوشایند باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره