logo

ایران گزارش داد: شگفتی رسانه‌های خارجی از مراسم تشییع رئیس جمهور

منبع
ايران
بروزرسانی
ایران گزارش داد: شگفتی رسانه‌های خارجی از مراسم تشییع رئیس جمهور

ایران/متن پیش رو در ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

برگزاری مراسم تشییع پیکرهای دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و دیگر همراهان‌شان در میان انبوه جمعیت سوگواری که خود را از نقاط مختلف تهران به میدان انقلاب رسانده بودند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.


روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» در گزارش خود از این مراسم، به اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکرهای شهدای خدمت اشاره کرد و از تعداد زیادی از مقامات ارشد و سران کشورهای خارجی نام برد که بعدازظهر دیروز در مراسمی برای گرامیداشت یاد و خاطره سید ابراهیم رئیسی در تهران حضور به هم رساندند. این روزنامه با بیان اینکه جمعیت کثیری از مردم ایران تمامی خیابان‌های مرکز تهران را برای شرکت در این مراسم پر کردند و حمایت خود را از دولت نشان دادند، به گزارش خود اضافه کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این مراسم حضور یافته است.


خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس هم با انتشار ویدیو اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، مراسم تشییع دکتر رئیسی و دیگر همراهان او را در سانحه سقوط بالگرد مورد توجه قرار داد. آسوشیتدپرس با تیتر «مقام معظم رهبری ایران و رئیس حماس در مراسم تشییع رئیس‌ جمهور ایران» گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه تهران بر پیکر شهدا نماز اقامه کرد. تابوت‌ها با پرچم جمهوری اسلامی ایران پوشیده شده بودند و عکس شهدا نیز روی آنها بود. بی‌بی‌سی جهانی نیز نوشته است که جمعیت زیادی در مراسم اصلی تشییع رئیس جمهور فقید ایران در پایتخت گرد هم آمده‌اند. تصاویر تلویزیونی خیابان‌های تهران را مملو از عزادارانی به تصویر می‌کشد که بسیاری از آنها تصویر آیت‌الله رئیسی یا پرچم ایران را در دست دارند. روزنامه دیلی‌میل انگلیس نیز مراسم تشییع پیکر آقای رئیسی و همراهانش را با تیتر «حضور ده‌ها هزار نفری مردم در خیابان‌های تهران» بازتاب داد و خبرگزاری «رویترز» و «ایندیپندنت» نیز مراسم تشییع پیکر شهید دکتر رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و همراهان در تهران را به صورت زنده پوشش دادند.
 
میلیون ها نفر در خیابان ها
«آنچه رسانه‌های غربی درباره رئیسی در ایران گفته‌اند، دروغ است. درگذشت او ضایعه‌ای برای همه جهان است»؛ این اظهارات خبرنگار انگلیسی ریچارد مدهرست است که دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در تهران حضور داشت. او با انتشار تصاویری از حضور گسترده مردمی و با اشاره به حضور مقامات خارجی در مراسم روز گذشته در تهران، درباره مشاهداتش در پیامی در ایکس نوشت «در مراسم تشییع رئیس‌جمهور رئیسی در تهران حضور دارم. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند.»
خبرگزاری فرانسه هم به حضور گسترده مردم تهران در مراسم تشییع و نماز شهید «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران و همراهان او پرداخت. در گزارش این خبرگزاری آمده است: ایرانیان به خیابان‌ها آمدند تا در مراسم تشییع و نماز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و همراهان او شرکت کنند که روز یکشنبه، جان خود را در یک سانحه سقوط بالگرد از دست دادند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که مردم ایران با به دست گرفتن تصاویر رئیس‌جمهورشان به خیابان‌های تهران آمدند تا به مراسم تشییع پیکر او و هیأت همراه وی بپیوندند. در میان رسانه‌های عربی هم، الجزیره در گزارشی مکتوب با ارائه جزئیاتی درباره برنامه‌های این مراسم عنوان کرد که جمع زیادی از مقامات ارشد و سران کشورهای خارجی برای گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید ایران بعدازظهر چهارشنبه در تهران حضور داشتند.
شبکه المیادین نیز با پوشش گسترده این مراسم نوشت: جمعیت میلیونی در مراسم تشییع شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان شرکت کردند. این شبکه در گزارشی نوشت که تهران با حضور گسترده مردمی و رسمی دکتر رئیسی و همراهانش را بدرقه و امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر شهدا نماز میت خواند. در این گزارش به حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و شیخ  نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان هم اشاره کرد.
شبکه یمنی «المسیره» هم در گزارشی به مشارکت گسترده مردم در مراسم تشییع شهید رئیسی و امیرعبداللهیان پرداخت. این شبکه در گزارشی نوشت که میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران شرکت کردند.
رسانه‌های دیگر از جمله ریانووستی، اسپوتنیک و راشا تودی روسیه، سی‌ان‌ان ترک  و... هم به طور گسترده مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت را پوشش دادند.

CNN: تراژدی بود
شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن اقدام به پخش مستقیم مراسم تشییع شهدای خدمت، شهادت دکتر رئیسی را یک تراژدی خواند. سی ان ان بخش بامدادی خود را به پخش مراسم تشییع  اختصاص داده بود و «فردریک پلتن» خبرنگار این شبکه خبری بطور مستقیم از تهران مراسم را گزارش کرد. وی به حضور پرشور و گسترده مردمی در این مراسم اشاره کرد.
تارنمای آلمانی دویچه وله نیز با تیتر «تهران مراسم تشییع (آیت الله) رئیسی را برگزار می کند» مراسم دیروز را پوشش داد و با درج تصاویری از مردم عزادار که پوسترهایی از رئیس جمهوری شهید را در دست داشتند، نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران پیش از تشییع پیکر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران و همراهانش اقامه نماز کرد. این گزارش نوشت: بعد از اقامه نماز جمعیت حاضر تلاش کردند به سوی تابوت های حامل (آیت الله) رئیسی و همراهانش بشتابند. سپس تابوت‌ها بر دوش مردمی که شعار می دادند «مرگ بر امریکا» تا ساختمان دانشگاه تهران حمل شدند. دویچه وله در ادامه به غم و اندوه یاران رئیس جمهور شهید نیز پرداخت و نوشت: «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران هنگام مراسم اشک می‌ریخت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره