logo

سرمقاله شهروند/ حج ابراهیمی؛ برائت از جلادان غزه 

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
سرمقاله شهروند/ حج ابراهیمی؛ برائت از جلادان غزه 

روزنامه شهروند/ « حج ابراهیمی؛ برائت از جلادان غزه » عنوان یادداشت روزنامه شهروند به قلم سردبیر غلامحسین اسلامی‌فرد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
١) مراسم الهی و سیاسی حج، این میعادگاه روحانی و سراسر نور و یادگار معنوی دین مبین اسلام برای مسلمین و عالم بشریت، با وقوف در عرفات و سپس مشعر و انجام اعمال عید قربان برگزار می‌شود. حج به‌عنوان نماد عارفانه‌ترین لحظات فردی در میان آیین‌های عبادت خداوندی و در عین حال اجتماعی‌ترین آنها امسال شرایط خاصی داشت. مراسم برائت از مشرکین با شکوه در صحرای عرفات برگزار شد. حجاج ایرانی با فریادهایی علیه آمریکا و اسرائیل حمایت خود را از مظلومان غزه بیان داشتند و جهانیان را به تلاش برای پایان دادن به وحشیگری‌ها و کودک‌کشی صهیونیسست‌ها فراخواندند.
٢) رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین جهان در پیامی به حجاج که حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، قرائت کرد حج را عامل قوت قلب مسلمین و هراس دشمنان دانستند و تأکید کردند برائت از جلادان غزه فراتر از حج‌گزاران و موسم حج به مسلمانان جهان تسری یابد.
براساس فرمایش رهبرانقلاب، بایستی حجّاج مؤمن، چه ایرانی و چه غیرایرانی، از هر جا که هستند، بتوانند این منطق قرآنی را به همه دنیای اسلام منتقل کنند. امروز فلسطین به این احتیاج دارد؛ به پشتیبانی دنیای اسلام احتیاج دارد. بله، جمهوری اسلامی منتظر این و آن نماند و نمی‌مانَد، لکن اگر چنانچه دست‌های قوی ملّت‌های مسلمان و دولت‌های مسلمان از اطراف بیایند و همراهی بکنند، تأثیرش خیلی بیشتر می‌شود؛ دیگر این حالت رقّت‌بار مردم فلسطین این‌جور ادامه پیدا نمی‌کند؛ این وظیفه است.
براساس رهنمود‌های امام خمینی (ره) نیز اعلان برائت در حج، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان برای ادامه نبرد با کفر و شرک و بت‌پرست‌ها است و به شعار هم خلاصه نمی‌شود که سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه و سازماندهی جنود خدای تعالی در برابر جنود ابلیس و ابلیس‌صفتان است و از اصول اولیه توحید به شمار می‌رود و اگر مسلمانان در خانه ناس و خانه خدا از دشمنان خدا اظهار برائت نکنند، پس در کجا می‌توانند اظهار نمایند؟ و اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیا نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟

اعلان برائت، مرحله اول مبارزه و ادامه آن، مراحل دیگر وظیفه ما است و در هر عصر و زمانی جلوه‌ها و شیوه‌ها و برنامه‌های متناسب خود را می‌طلبد و باید دید که در عصری همانند امروز که سران کفر و شرک همه موجودیت توحید را به خطر انداخته‌اند و تمامی مظاهر ملی و فرهنگی و دینی و سیاسی ملت‌ها را بازیچه هوس‌ها و شهوت‌ها نموده‌اند چه باید کرد.
٣) گام نهادن در مشعر و بیتوته در عرفات و وقوف در منی، حرارت دل‌ها را برای برادری و اخوت میان همه مسلمانان از هر مذهب و مسلکی آماده می‌کند. آمادگی الهی برای کنار گذاشتن اختلافات و چنگ زدن به «حبل‌الله» همین همبستگی و با هم بودن است و اعلام انزجار از دشمنان اسلام است که از ذات سیاسی حج خبر می‌دهد. اساسا پذیرش حاکمیت الهی و رد حاکمیت طاغوت اساس و بنیانی سیاسی دارد. حج ابراهیمی نیز اعلام و بلکه فریاد پذیرش حاکمیت الهی است و بر طرد حاکمیت طاغوت که ارتباط وثیقی با شیطان دارد، تأکید می‌ورزد. دین اسلام از مسلمانان می‌خواهد که بر حاکمیت الهی گردن نهند و از حاکمیت طاغوتی و غیرالهی دوری بجویند. این دستوری الهی و آیین مسلمانی ماست.
 ٤) حجاج ایرانی، به‌عنوان شهروندان جمهوری اسلامی، یعنی کشوری که پرچمدار و منادی وحدت و برادری بین همه مسلمانان عالم و بازگشت به اسلام ناب محمدی است، علاوه بر حج‌گزاردن به بهترین نحو و بهره‌مندی از برکات معنوی آن، باید به نکات و مشکلات برادران دینی نیز التفات داشته باشند. حج نمادیی از اعلام همبستگی و هم‌پیمانی مسلمانان جهان در کنار عبادت و خود‌سازی‌ و بهره‌گیری از معنویت حرمین شریفین است.
 ٥) با پایان مراسم حج، حجاج ایرانی مدینه اول خود را برای بازگشت به میهن اسلامی آماده می‌کنند. حجاج که توفیق زیارت حرمین شریفین را پیدا کرده‌اند باید در تمام مراحل زندگی خود آثار معنوی و روحانی حج را زنده نگهدارند و در تمام گفتار و رفتار‌شان شئون یک حاجی ایرانی را بجا آورند.
 در روایتی پیامبر گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سفارش کرده است: پیش از ورود حاجی به خانه‌اش او را دیدار کرده، بر او سلام و با او مصافحه نمایید و از وی بخواهید تا برای شما آمرزش جوید، زیرا او خود آمرزیده است.
 امام سجاد علیه‌السّلام مردم را به شتافتن برای سلام دادن به حج‌گزاران و مصافحه و تکریم آنان دعوت می‌کرد تا در پاداش حاجیان سهیم گردند.
 در روایت‌هایی، حاجیان و عمره‌گزاران در زمره مهمانان خدا دانسته شده‌اند.
خداوند تمام مشتاقان و شیفتگان زیارت حرمین شریفین را برای انجام سفر حج توفیق عنایت کند،انشاالله.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar