logo

از کارشناسان بپرسید

منبع
صبح نو
بروزرسانی
از کارشناسان بپرسید

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 6 نامزد زیر ذره‌بین؛ البته زیر ذره‌بین مردمی که تصمیم دارند در انتخابات شرکت کنند و طبق نظرسنجی‌هایی که مراکز معتبر صورت می‌دهند، میزان مشارکت در انتخابات در حال افزایش است. چرا که تصمیم مرددین شرکت در انتخابات برای حضور بیشتر می‌شود.
برنامه‌های تلویزیونی، کنش‌گری‌ها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین حضور میدانی 6 نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یعنی محمد باقر قالیباف روسای مجلس یازدهم و دوازدهم، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسعود پزشکیان وزیر دولت اصلاحات، مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، علیرضا زاکانی شهردار تهران و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید در دولت سیزدهم در معرض قضاوت و بررسی مردم قرار دارد.
اصلاح طلبان که حالا بر خلاف انتخابات‌های گذشته از انزوا و قهر سیاسی فاصله گرفتند پس از احراز صلاحیت مسعود پزشکیان نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس دوازدهم شورای اسلامی و وزیر بهداشت دولت اصلاحات گرد او جمع شده‌اند و تلاش دارند با حضور و ورود افرادی همچون محمد جواد آذری جهرمی اکت‌ها و رفتارهای مسعود پزشکیان را بهبود بخشند و با ایجاد کمپین‌ها و گاها ارتش سایبری پنهان و خاموشی که در دولت قبل طراحی شده نبض شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به نفع پزشکیان در دست گیرند.
رفتارها و صحبت‌های مسعود پزشکیان در صداوسیما، فضای مجازی و دیدارهای چهره به چهره همه را سردرگم کرده است. حتی سنخیت و تناسب افرادی که امروز به مسعود پزشکیان در قالب اعضای ستاد فعالیت دارند و مشاورانی که به مسعود پزشکیان نزدیک هستند نیز درست مشخص نیست و یک بلاتکلیفی عجیبی را سپری می‌کند.در شرایطی که اکنون کشور در آن قرار دارند، اقتصاد و معیشت دو مسئله مهم و حیاتی مردم به شمار می‌رود و تجربه نشان داده که جامعه در خصوص این دو موضوع سر سوزنی با کسی مماشات نخواهد کرد. مسئله ای که به نظر می‌رسد پاشنه آشیل نامزد اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات باشد. البته این فک تاریخی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که در بطن کلی اصلاحات، اقتصاد کاملا بلاتکلیف است؛ از لیبرال‌ها تا سوسیال‌ها.
حال حضور مسعود پزشکیان در برنامه «میزگرد اقتصادی» ویژه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در شبکه یک سیما با حضور دو کارشناس اقتصادی خود بر شعاع تعجب‌ها افزود. تحلیلگران اقتصادی به فکر فرو رفته‌اند که چگونه دو کارشناسی که یکی از لحاظ گرایش اقتصادی راست و دیگری چپ محسوب می‌شود با هم قابل جمع زدن خواهند بود!؟

مشاوران اقتصادی پزشکیان چه کسانی هستند؟
احمد میدری، متولد سال ۱۳۴۲ در آبادان و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته اقتصاد است. او در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است و فعالیت به عنوان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره ششم از حوزه انتخابیه آبادان و همچنین فعالیت به عنوان پژوهشگر در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت‌های پنجم و ششم در کارنامه سوابق او وجود دارد.حسین عبده تبریزی متولد سال ۱۳۳۰ در تهران و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته امور مالی و بانکداری از مدرسه‌ی عالی بازرگانی منچستر است. در کارنامه سوابق او در کنار تدریس دروس مالی در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، علامه‌ی طباطبایی و دانشگاه امام صادق(ع)، فعالیت به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، عضویت در شورای عالی بورس (۱۳۹۷-۱۳۹۲)، مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت هشتم، مدیرعاملی چندین شرکت در خوزه سرمایه گذاری و همچنین ریاست هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین وجود دارد.

جای خالی حل مساله
جدای از این همه تفاوت در مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان، عدم تسلط نامزد اصلاح‌طلبان در مسائلی چون اقتصاد، فرهنگ و امنیت است. اصلاح‌طلبانی که تا دیروز شهید جمهور رئیسی را به باد انتقاد می‌گرفتند که فاقد تخصص برای اداره امور کشور است امروز خود دور نامزدی حلقه زده‌اند که در بهترین حالت فقط می‌تواند وزیر بهداشت باشد! اینکه موفق یا ناموفق عمل کند بحث دیگری است. 
البته همین مسئله در مورد نامزد مورد حمایت آنها در سال های 92 و 96 نیز صادق است. حسن روحانی معروف به شیخ اعتدال که در دولت خود همه مقدرات و امورات کشور را به برجام گره زده بود که به اعتقاد کارشناسان سیاسی در بهترین حالت او می‌توانست یک وزیر امور خارجه باشد؛ البته ناموفق.

پزشکیان در میزگرد اقتصادی چه گفت؟
«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه، در میزگرد تخصصی اقتصادی شبکه یک در بیست دقیقه ابتدایی سخنان خود در رابطه با دیدگاه‌های اقتصادی خود اظهار داشت: «دیدگاه اعتقادی من نسبت به وضعیت موجود و جایی که باید برویم و روشی که باید به آنجا برویم و دلیل نرسیدن به آن مطرح می‌کنم.»
وی عنوان کرد: «حضرت علی(ع) از افرادی نام می‌برد که هیچکدام پایدار نیستند مگر با تاجران و صاحبان صنعت. اگر همین نگاه را بپذیریم و قوانین و مقررات را بر این اساس تنظیم کنیم، به جایگاه درست خواهیم رسید. طبق آمار از وضعیت موجود، شاخص‌های مهم اقتصادی کشور به استناد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران، بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۰۲ همت رسیده، بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر شده و به ۸۱۸ همت رسیده است.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «تورم طی سه سال همواره بالای ۴۰ درصد بوده و رشد اقتصادی ما منفی بوده است. رشد ۵۷ درصدی اقتصادی مختص به نفت بوده است. وضعیت ارز ترجیحی به گزارش رئیس کل بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد دلار فروخته شده و نزدیک هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده شده است.» 
پزشکیان خاطرنشان کرد: «وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارگران نمی‌توانند خانه بگیرند و کارمندان نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند. همه ناراضی هستند و اگر جلوی این گرفته نشود ما مشکل خواهیم داشت. قرار نبود تورم و مشکلات کمر مردم را خم کند.» 

پزشکیان گفت: «وقتی عده‌ای کارشناس در سیستم هستند اما کارشناس نیستند و کالا دو ماه و یکسال و… در گمرک معطل می‌شود، وقتی وزارت صنعت هر روز یک بخشنامه صادر می‌کند و تولید کننده نمی‌داند چه خاکی به سر کند، کار به جایی نمی‌برد. ما دنبال کارشناس نگشتیم و آدم‌هایی سر کار بودند که این کاره نبودند. من جراح را برای اقتصاد بگذارید کار را قطعاً خراب می‌کنم.» این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «آدم‌های مسئول بلد نبودند کار کنند، بعد به جای مذاکره و جلب سرمایه‌گذار، کار دیگر می‌کنند و حتی سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم و بخواهیم انرژی و تورم و اصلاح ساختاری انجام دهیم، مجبوریم عده‌ای را به خیابان بریزیم. سرمایه گذار خارجی می‌تواند جلوی فشار را بگیرد.» وی اضافه کرد: «اگر به دنبال حل مشکل هستیم در مقررات و سرمایه گذاری و… باید نگاه خود را عوض کنیم. ما در این مملکت داریم مغزها را فراری می‌دهیم. ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال قابل افزایش است. ما فیلتر کردیم و بستر مهاجرت را فراهم کردیم و اجازه دادیم مغزها از داخل کشور بروند. باید مقررات را اصلاح کنیم تا وضعیت تغییر کند. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم. اگر این کار را نمی‌کردیم و اجازه رشد می‌دادیم، وضعیت تغییر می‌کرد.»
پزشکیان با بیان اینکه من متخصص نیستم، گفت: «اما بر اساس اصلاحاتی که در دنیا صورت گرفته، ما اگر قانون را اجرا کنیم قانون باید مسیر را مشخص کرده باشد. هر تغییری سه اصل دارد. اینکه چه کسی مسئول است و چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. مجلس قانون می‌نویسد اما هر کس کار خود را می‌کند. قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت.»
وی تاکید کرد: «حضرت علی(ع) می‌گویند من در برابر فلان کار گردن خود را گرو می‌گذارم. من اگر به قانون عمل کنم کسی از من نمی‌پرسد چرا به فلان امر عمل نکردید. ما از وزیر پرسیدیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟ دو سال در نوبت بود و نوبت به پاسخ نرسید، چون مدام داشتند قانون می‌نوشتند و تصویب می‌کردند. مشکل این است ما یقه آدم‌هایی که بلد نیستند را بگیریم و از او بپرسیم اینجا چه کار می‌کنید. ما مدیر بیمارستان داریم که درست عمل نمی‌کند و مردم را ضد انقلاب می‌کند و از آن طرف فوق‌العاده مأموریت می‌گیرد.» پزشکیان با بیان اینکه هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا هر ناترازی بخواهیم انجام دهیم باید مردم را آماده کنیم، تصریح کرد: «بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. چطور می‌شود این کار را کرد؟ من نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم. کارشناس‌ها بحث می‌کنند و تجربه بین‌المللی را در نظر می‌گیرند و شرمساری نان‌آور را لحاظ می‌کنند.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «دیدگاه من کارشناسی است. باید با مشورت کردن و کار کارشناسی تصمیم گرفت. ما اگر نقشه درست داشتیم باید یک روزی به جای درست می‌رسیدیم. خوابیدیم و بدون کارشناسی در طرح دو فوریتی کارهای زیادی کردیم. مسلمان و مؤمن حرف ثابت و پایدار می‌زند.»
وی افزود: «در مملکت اگر فقط یک نفر نسخه بنویسد، می‌شود همین وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.» پزشکیان خاطرنشان کرد: «اگر فقط بخواهیم در سیستم اداری مداخله کنیم امکان ندارد به توقعی که انتظار داریم در سیستم اداری دست پیدا کنیم. ما نمی‌گوییم با اسرائیل دوست شویم اما می‌توانیم با کشورهای دیگر مذاکره کنیم که نمی‌کنیم.چه لزومی داشت سفارت عربستان و انگلستان را تخریب کنیم و آبروی خود را ببریم. ما به جای تنش‌زدایی دنبال تنش‌زایی هستیم.» وی خاطرنشان کرد: «ما نمی‌توانیم برای همه شاخ و شونه بکشیم و بعد سیستم اداری را اصلاح کنیم. قرار بود دولت بزرگ نشود اما همه بزرگ کردیم. وقتی خودمان پایبند به آن چه می‌نویسیم نیستیم چطور آنچه انباشته شده را یک دفعه اصلاح کنیم. اینکه با خود فکر کنیم یک عده خاص می‌فهمند و بقیه ضدانقلاب و اجنبی و … هستند صحیح نیست.» این نامزد انتخابات اضافه کرد: «اگر در همین چشم‌انداز با افراد تعهد ببندیم تا کارشناس‌ترین روی کار بیاید، ما قطره قطره به تغییر دین پیدا خواهیم کرد. اگر به شایستگان پست و مقام بدهیم سرمایه‌های مادی و مغزهای ما نمی‌روند. باید به مغزها و سرمایه‌گذارها احترام بگذاریم و بپذیریم بدون صنعت و تولید همه اینها باد هوا است.» آل اسحاق در ادامه تاکید کرد: «شما باید یک هدف و تارگت مشخص به عنوان رئیس دولت داشته باشید. شما مردمی کردن را به چه معنایی می‌دانید؟ ذهنیت شما در خصوص پایان دوره اول شما حدس و دیدگاهتان در مورد میزان مالکیت مردم چقدر است؟ برای اینها چه نقشه‌ای دارید که نیروهای ذی‌نفع بازدارنده نشوند؟» پزشکیان پاسخ داد: «سیاست‌های اجزا نشده این بلا را سر مردم آورده است. اینکه من چه خواهم کرد با توجه به ۳۰ سال سابقه، معتقدم بر اساس شواهد باید تصمیم‌گیری صورت گیرد. اگر کسی شواهد بیاورد، صاحب فرآیند است. اگر بدون شواهد بپذیرم خیانت کرده‌ام. باید به کارشناس بسپاریم و معتقد باشیم که هر کاری روش خود را دارد.» وی در ادامه تصریح کرد: «اگر کسی تقوا و ابزار تصمیم‌گیری درست داشته باشد کار درست پیش خواهد رفت.»

از کارشناسان بپرسید
صحبت های مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما قابل تامل است. او در این میزگرد سعی دارد که نداشتن ایده در اقتصاد و مدیریت کشور را در این جمله خلاصه کند: «من توهم تخصص ندارم.» همین مسئله واکنش تحلیلگران و کاربران را به دنبال داشته است. یکی از کاربران شبکه اجتماعی نوشته است: «تخصص مهم نیست ولی تا حدی آدم باید صاحب نظر باشد و شناخت داشته باشد.» 
یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است: «کسی از رئیس‌جمهور توقع تخصص در تمام امور عالم - از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و دیپلماسی- را ندارد ولی «مدیریت/خط مشی گذاری» که کارکرد رئیس‌جمهور است یک تخصص است. که به نظر می رسد ایشان در این بخش مشکل دارد.» حال تمام تلاش اصلاح طلبان این است که بر روی این ضعف بزرگ روتوش کشیده و در جامعه اینگونه القای کنند که نامزد مورد حمایت ما کارشناس محور است و جامعه نخبگانی را اینگونه فریب بدهند که پزشکیان آمده این خلاها را با حضور شما اساتید دانشگاه پُر کند!

 
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره