logo

تأکید علما بر حفظ شأن ملت

منبع
شرق
بروزرسانی
تأکید علما بر حفظ شأن ملت

شرق/متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم دیروز در سفری به قم میهمان علما و آیات عظام این شهر بود که ماحصل این دیدارهای صمیمی، تأکید چهره‌های دینی بر تخصص‌گرایی و مشارکت مردم در انتخابات برای عبور از بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فعلی بود. در دیدارهای دیروز نقد شرایط سخت فعلی، چالش مفاسد اقتصادی و ناامیدی مردم به‌خصوص جوانان در رأس توجهات علما قرار داشت. البته این نگرانی‌ها در یک‌ سال اخیر بارها تکرار شده بودند و در دیدارهایی که در یک سال اخیر برخی مسئولان عالی‌رتبه با علما داشته‌اند، شاهد انتقاد علما از وضعیت موجود بوده‌ایم و بارها علما از انتظارشان برای بهبود اوضاع با کمک متخصصان و دوری از سیاسی‌کاری برای بهبود شرایط اقتصادی سخن گفته و از شرایط نابسامان حکمرانی گله داشته‌اند، اما در این سال‌ها تلاشی کارساز برای عبور از بحران‌ها اتخاذ نشده و حتی نامزدهای فعلی جریان اصولگرا که خود جزء مسببان شرایط فعلی هستند در مقام نقد روزهای ناخوش ایران سخن می‌گویند و در مقام مطالبه‌گری فراموش کرده‌اند برخی تصمیمات آنها در امور اجرائی چنین شرایطی را رقم زده است. از این‌رو دیدار صمیمانه دیروز با تنها نامزد خارج از جریان یکدست‌شده قدرت اجرائی کشور اهمیت دوچندان داشت و همراه شد با بیان انتظارات علما از نامزد ریاست‌جمهوری چهاردهم که راه سختی برای جلب اعتماد افکار عمومی در پیش دارد. آیت‌الله جوادی‌آملی صبح دیروز در دیدار مسعود پزشکیان بیان کرد: «مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم‌». او در ادامه افزود: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها، بلکه تمام مردم ایران؛ چون شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیاست، بزرگ است. شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستانی می‌بینید برخلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، لذا شأن این مردم بزرگ این نیست که کمیته‌امدادی اداره شوند! ایشان بیان داشتند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما زمین و آسمان را برای شما مسخّر کردیم، (سَخَّرَ لَکُمْ ما فی السّماوات و ما فی الاَرض) چیزی در عالم نیست مگر مسخّر شما باشد. بشر کمبودی ندارد، شما با فهم، عالم را اداره کنید و استفاده کنید و اداره جهان در هیچ کجای عالم با فشار ممکن نیست، بلکه با مِهر اداره می‌شود! آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه مردم ستون دین هستند، گفت: در فرهنگ قرآن، ملتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملت فقیر است.

فقیر به معنای گدا نیست، فقیر به کسی می‌گویند که ستون‌فقراتش شکسته است و ملتی که ستون‌‌فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد و نمی‌تواند روی پای خود بایستد، لذا باید با ایجاد اشتغال و کار، فقرزدایی کرد و با سروسامان دادن به اقتصاد، کاری کرد تا این ستون محفوظ بماند و ملت بتواند روی پای خود بایستد. او ابراز کرد: در دین اسلام آمده است که شما حق ندارید حتی یک حیوان را به دروغ و فریب و نیرنگ به سمت خود بکشانید، وقتی دین ما حتی اجازه فریب و دروغ به حیوان را نمی‌دهد به طریق اولی اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد. آیت‌الله آملی با تأکید بر اینکه باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود، بیان کرد: جامعه اگر ببیند که مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آنها نیز قانون‌مندانه رفتار می‌کنند و به قانون احترام می‌گذارند و لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم.

عهدتان با مردم احیای قانون و احیای آزادی باشد
در ادامه دیدارهای مسعود پزشکیان با علمای قم، این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به دیدار آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی رفت. آیت‌الله بیات‌زنجانی استقبال مردم از پزشکیان را لطف خدا خواند و گفت: ما مردم ایران را نمی‌شناسیم؛ ایرانیان اهل علم‌اند، اهل فضل‌اند، اهل فقه‌اند، اهل هنرمند، وفادارند و... ما این مردم را نمی‌شناسیم. این مرجع تقلید در ادامه، از سه خصوصیت پزشکیان سخن گفت؛ اول اینکه صادق هستید. مردم از شما بی‌صداقتی ندیده‌اند. دوم پاکدست هستید. ما شما را به تدین می‌شناسیم. او با تقدیر از تخصص‌گرایی پزشکیان گفت: در نظر من تخصص از تدین بالاتر است. اینکه گفتید از کارشناسان استفاده می‌کنید، ما را بیشتر به شما امیدوار کرد. روی این حرف بایستید. آیت‌الله بیات‌زنجانی یکی از مهم‌ترین کارهای کشور را اجرای کامل قانون اساسی دانست و افزود: من نمی‌گویم قانون اساسی قرآن خداست، نمی‌گویم هیچ ایرادی ندارد اما باید قانون اساسی را احیا کنیم. معتقدم اجرای کامل همین قانون اساسی بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند. آیت‌الله بیات‌زنجانی، دو گمشده امروز جامعه ایران را چنین برشمرد: قانون و آزادی. این مرجع تقلید خطاب به پزشکیان گفت: عهدتان با مردم احیای قانون و احیای آزادی باشد. آیت‌الله بیات‌زنجانی ابراز امیدواری کرد پزشکیان پیروز انتخابات هشتم تیر ١۴٠٣ باشد.

۴ قانون داریم که اگر پیاده شوند، ریشه فساد در این کشور می‌خشکد

مسعود پزشکیان همچنین در ادامه سفر دیروز خود در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم حاضر شد. در این نشست، آیات ایازی، شفیعی، یوسفی و قاضی‌زاده به نمایندگی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، نقطه نظرات خود درباره انتخابات پیش‌رو را بیان کردند. پافشاری بر تخصص‌گرایی، پرهیز از عصبانیت، ادامه مشی اخلاقی، عهدبستن با مردم برای بیان همه مشکلات و از‌جمله سنگ‌اندازی‌ها، اعلام برنامه‌های دولت برای استفاده از ظرفیت زنان، همگراکردن همه اجزای حاکمیت برای حل مشکلات مردم، تجدیدنظر در اجزای بی‌کیفیت و کم‌کیفیت برنامه هفتم توسعه از جمله نکات مورد اشاره استادان حوزه و دانشگاه بود.

یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم
مسعود پزشکیان نیز گفت: در دنیای امروز نمی‌شود میلیاردها تومان پول جابه‌جا کرد، زمین‌خواری کرد یا قاچاق کرد. اگر این اتفاق می‌افتد یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم. او به تجربه خود در نایب‌رئیس مجلس دهم اشاره کرد و افزود: فکر می‌کردم باید قانون بنویسیم که با فساد مبارزه کنیم اما دیدم به اندازه کافی قانون داریم، اراده مبارزه با فساد نداریم.

حمایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه فرصتی مغتنم است

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش، حمایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از خود را مغتنم خواند و گفت: اگر مردم اعتماد کردند، آنچه از علم و تجربه در اختیار دارم به کار می‌گیرم تا گرهی از گره‌های زندگی‌شان باز کنم.

ان‌شاءالله با حضور شما در این رقابت‌ها، مردم به آینده امیدوار شوند
مسعود پزشکیان در سفر به قم با آیت‌الله یثربی، عالم برجسته و مرجع تقلید، دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله یثربی با ابراز خرسندی از دیدار با پزشکیان، گفت: ان‌شاءالله مشارکت در انتخابات پیش‌رو از ۶٠ درصد فراتر برود. این عالم برجسته، به شهیدشدن بهترین جوانان این کشور برای دفاع از آب و خاک و ناموس وطن اشاره کرد و ادامه داد: ان‌شاءالله با حضور شما در این رقابت‌ها، مردم به آینده امیدوار شوند. آیت‌الله یثربی گفت: نباید بگذاریم این مردم که زحمات زیادی برای انقلاب و حفظ نظام کشیدند، آزرده‌خاطر و دلزده باشند.

ستاد من از هر‌کسی که علاقه، ایده و توان کمک دارد، استقبال می‌کند
در این دیدار مسعود پزشکیان با آیت‌الله یثربی، برخی از حضار و به‌ویژه چند نفر از طلاب، فعالیت‌های تبلیغاتی ستاد پزشکیان را نقد کرده و آن را ناکافی دانستند. پزشکیان در پاسخ به این نقد گفت: من بدون حزب و گروه به میدان آمده‌ام و امیدم به مردم است. پزشکیان ادامه داد: ستاد من از هر‌کسی که علاقه، ایده و توان کمک دارد، استقبال می‌کند. شما [منتقدان] هم بیایید و گوشه‌ای از کار را بگیرید.

جوانان کشور را از حیرت نجات دهید
در ادامه برنامه‌های دیروز، مسعود پزشکیان با آیت‌الله کریمی‌جهرمی هم دیدار و گفت‌وگو داشت. آیت‌الله کریمی‌جهرمی کار برای رضای خداوند را اصل دانست و گفت: اگر خداوند را یاری کنید، خداوند هم شما را نصرت می‌دهد و اگر لغزشی در قدم شما باشد، جلوی آن را می‌گیرد. وی رهاندن حیرت‌زده‌ای از حیرت را یکی از بزرگ‌ترین عبادات خواند و گفت: در ایران امروز ما جوانان ما دچار حیرت شده‌اند و برای ازدواج، برای معیشت و کار آبرومند خود حیران هستند. این مرجع تقلید ادامه داد: جوانان دچار حیرانی روح هستند و نسل حیرت‌زده از لحاظ اخلاقی دچار مشکل شده است. آیت‌الله کریمی‌جهرمی به حیرت‌زدگی اقتصادی جوانان اشاره کرد و گفت: عزیزانی که در مصدر امور قرار می‌گیرند، باید برای حیرانی جوانان و بلکه همه ملت فکر اساسی کنند.

اصلاح بر مبنای حق و عدالت
حسن ختام سفر دیروز به قم هم دیدار مسعود پزشکیان با آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی بود. پزشکیان هدف خود از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را «اصلاح» بر مبنای اصول «حق و عدالت» عنوان کرد و گفت: من نمی‌بینم در دعواهای ما در دولت و مجلس، خدمت به مردم اصل باشد. او ادامه داد: آنچه امام و شهدا برای ما به یادگار گذاشتند، تلاش برای حل مسائل مردم بود اما ما به بیراهه رفتیم. سیدحسن خمینی نیز مسئله اول کشور را مسئله اقتصادی و معیشت خانوار و مشکلات اجتماعی پیامد آن عنوان کرد و افزود: بسیاری از این مشکلات هم ریشه در سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد. نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ادامه داد: جز یک انتخابات پرشور با حضور اقشار گوناگون مردم، نمی‌توانیم در مذاکره با طرف‌های خارجی امتیازی بگیریم.

آیت‌الله خمینی مهم‌ترین شرط برای عبور از مشکلات را تشکیل یک دولت مقتدر با پشتوانه قوی مردمی دانست و گفت: در دهه 60 توان کارشناسی کشور به مراتب کمتر از اکنون بود اما مشکلات را بهتر حل می‌کردیم، چون به تعبیر امام «همه با هم» بودیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره