نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

فعال اصلاح طلب: مهم‌ترین رخداد انتخابات 1403 حضور مشترک پزشکیان و ظریف است

منبع
اعتماد
بروزرسانی
فعال اصلاح طلب: مهم‌ترین رخداد انتخابات 1403 حضور مشترک پزشکیان و ظریف است

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

از منظر جامعه‌شناسی چگونه می‌توان صحبت‌های دیروز مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف در صدا و سیما را تحلیل کرد؟ اثرات عینی این حضور توامان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... چگونه بازتاب پیدا می‌کند؟ تکانه‌های این ترکیب متوازن چه تاثیری در نتایج نهایی انتخابات به جای می‌گذارد؟ این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست، دیروز و پس از حضور مشترک پزشکیان و ظریف در برنامه صدا و سیما، دهان به دهان می‌چرخد. حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس معتقد است که حضور ظریف نشان داد، جریان اصلاحات از چه ظرفیت‌های وسیعی برای جلب‌توجه افکار عمومی برخوردار است و اگر برخی نهادها اقدام به محدودسازی و انسداد این ظرفیت‌ها نکنند، قادر است توجه افکار عمومی برای افزایش مشارکت در انتخابات را به خود جلب کند. جلایی‌پور در عین حال به مساله کاسبان تحریم هم اشاره کرده و آن را ‌ام‌المصائب ایران امروز قلمداد می‌کند. حمیدرضا جلایی‌پور ساعاتی پس از پایان گرفتن اظهارات پزشکیان و ظریف در صدا و سیما مخاطب پرسش‌های گروه سیاسی «اعتماد» قرار گرفت و تلاش کرد به اختصار به آنها پاسخ دهد.

صحبت‌های محمدجواد ظریف در نشست کارشناسی حوزه سیاست خارجی صدا و سیما همراه با مسعود پزشکیان بازخوردهای بسیار زیادی در افکار عمومی ایرانیان داشت. برخی از این حضور با عنوان برگ برنده پزشکیان یاد کرده‌اند شما این حضور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار صحبت موجز و اثرگذاری بود و تا به امروز حضور ظریف، پدیده این روزهای انتخاباتی بوده است. کار مسعود پزشکیان از دعوت از ظریف در صدا و سیما عالی بود. تحلیلی که خالص‌گرایان و افرادی مثل فواد ایزدی که در این میزگرد از سیاست خارجی و روابط ایران و امریکا می‌دهند، تحلیل قابل دفاعی نیست. ولی یازده سال است که صدا و سیما این تحلیل‌‌ها را پخش می‌کند. بعد عده‌ای تصور می‌کنند این تحلیل‌ها حق و هژمون است که واقعا نیست. دکتر ظریف در این میزگرد سیاسی در صدا سیما فقط در ده دقیقه فرصت پیدا کرد و اسکلت این بحث‌ خالص‌گرایان را پایین آورد و به سرعت در فضای مجازی فراگیر (وایرال) شد.

دلیل توفیق ظریف در این گفت‌وگو و مباحثه چه بود؟ برخی معتقدند به دلیل تسلط ظریف در حوزه‌های ارتباطی و مساله دیپلماسی عمومی است که این توفیق شکل گرفته است؟

علت اینکه صحبت محمد جواد ظریف مورد توجه قرار گرفت فقط این نیست که او تعریف جامعی از قدرت سخت و نرم و دیپلماسی عمومی دارد، بلکه ظریف توانست به صورت موجز از قدرت نرم انقلاب در ١٣۶١ و از قدرت نرم امام (در زمانه‌ای که قدرت سخت نظامی نداشتیم) دفاع کند. اشکال بحث خالص‌گرایان این است که بحث‌شان که بنام انقلاب و مقاومت انجام می‌شود، با انقلاب اسلامی سال ۵٧ و انقلاب امام پیوند ندارد. اگر کسی بخواهد حرف‌های این خالص‌گرایان و امثال جناب ایزدی را جدی بگیرد، باید در برابر قدرت امریکا به قدرت روسیه و چین پناه ببرد.

بررسی بحث‌های نامزدهای انتخابات نشان می‌دهد، موضوع تحریم‌ها این روزها به یکی از محورهای رویارویی دو گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلب بدل شده است.‌ هر کدام از گفتمان‌ها تعریف متفاوتی از تحریم و تبعات آن ارایه می‌کنند، زاکانی و جلیلی و هاشمی تحریم‌ها را موضوعی ثانویه و کم اهمیت می‌دانند اما پزشکیان آن را ریشه اصلی مشکلات معرفی می‌کند. نظر شما درباره این دوگانه چیست؟

تحریم‌ها یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی ایران است و پزشکیان به درستی بر این موضوع تاکید کرده است. او به روشنی ارتباط تحریم‌ها را با رنج و درد مردم در زندگی روزمره نشان داد.

برخی معتقدند حضور ظریف را باید مهم‌ترین تکانه انتخابات تا بدین لحظه در انتخابات در نظر گرفت. آیا یک چنین تفسیری مبتنی بر واقعیت‌های عرصه سیاسی و انتخاباتی است؟

درست است. صحبت موجز و متقن روز سه‌شنبه دکتر ظریف در کنار اظهارات دکتر پزشکیان، مهم‌ترین رخداد انتخاباتی این چند روز بوده است. من امیدوارم مردم در انتخابات روزهای آینده مشارکت جدی انجام دهند. اگر میزان مشارکت به شصت درصد نرسد باز ساختمان ریاست‌جمهوری گرفتار این خالص‌گرایان خواهد بود. مهم‌ترین وظیفه کسانی که دلشان به حال کشور می‌سوزد این است که از امروز تا پایان ساعات روز رای‌گیری در جمعه هشتم تیرماه آشنایان خود را ترغیب کنند تا در انتخابات شرکت کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره