logo

سرمقاله آفرینش/ نبود ساختار یکپارچه در صنعت گردشگری سلامت

منبع
آفرينش
بروزرسانی
سرمقاله آفرینش/ نبود ساختار یکپارچه در صنعت گردشگری سلامت

آفرینش/ « نبود ساختار یکپارچه در صنعت گردشگری سلامت » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

علیرغم انتقادات و بی توجهی ها به حوزه درمان و بهداشت کشور باید از باب انصاف بیان داشت که نظام سلامت کشورمان نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان از کارایی و کیفیت بالایی برخوردار است.
این کیفیت سبب توجه به مسئله "گردشگری سلامت" در کشورمان گردیده است. چرا که پتانسیل های بسیاری در این حوزه وجود دارد که متأسفانه هنوز بالفعل نشده است. البته با همین وضعیت نیز شاهد افزایش توریسم سلامت در برخی حوزه ها هستیم؛ اما برنامه ریزی مشخص و یکپارچه ای در این ساختار وجود ندارد.
گردشگری سلامت ما از نقاط قوت و پتانسیل های نسبتاً خوبی همچون قیمت پائین برخی خدمات تخصصی همچون جراحی، زیبایی، دندانپزشکی، مهارت و تخصص پزشکان ایرانی و کیفیت بالای تجهیزات برخوردار است که این مسئله موجب رضایت توریست های حوزه سلامت است.
این موارد کوتاه گفته شد تا به طور کلی متوجه پتانسیل های موجود دراین عرصه باشیم.

اما مسئله اصلی وجود معضلاتی است که تاکنون حضور بیماران خارجی برای ما منجر به شکل گیری یک صنعت توریسم سلامت با ویژگی های استاندارد نگردیده است. این ناکارآمدی ها را می تواند در چند مورد خلاصه کرد:
 جزیره ای عمل کردن بیمارستان ها
هیچ یکپارچگی و هماهنگی بین بیمارستان هایی که در این حوزه فعالیت می نمایند وجود ندارد و هر بیمارستان به صلاح دید خود عمل می نماید و عدم وجود استاندارهای لازم موجب ایجاد شکاف هویتی برای کشور به عنوان یک برند ملی فعال در حوزه گردشگری سلامت می نماید.
 متغیر بودن قیمت ها در بیمارستان مختلف
همان گونه که در بالا ذکر شد یکی از نقاط قوت ایران در گردشگری سلامت، قیمت مناسب آن است ولی متغییر بودن قیمت در بیمارستان های متفاوت موجب عدم اعتماد پذیری شده است و این صنعت را نزد توریست های سلامت به عنوان یک عامل مخرب جلوه می دهد.
 عدم ثبات در قوانین در حوزه گردشگری سلامت
به دلیل اینکه در توریسم گردشگری هیچ نظارت واحدی وجود ندارد و قوانین توسط تمامی ارگان های زیربط به صورت یکپارچه وضع نمی شود بنا به زمان و پر رنگ شدن هر سازمانی قوانین تغییر می نمایند و این عدم ثبات بسیار آزار دهنده است.
 حضور دلالان در بیمارستان ها و فرودگاه ها
به دلیل اینکه هیچ سازمانی به صورت جدی بر این صنعت نظارت ندارد و از طرفی پر درآمد بودن آن موجب شده است که دلالان این عرصه را به دست بگیرند و با هدف کسب درآمد بیشتر این حوزه را به هر سمتی که تمایل دارند سوق دهند.
 عدم وجود همکاری بین بخش های مختلف
به دلیل تمامی مواردی که در بالا اشاره شد هیچ رابطه درست و حساب شده ای بین هتل ها و آژانس های مسافرتی و بیمارستان ها و خدمات بعد از عمل وجود ندارد و همین عدم همکاری موجب ریزش تعداد گردشگران و توریسم سلامت در کشور می گردد.
درمجموع باید به این موضوع توجه داشت که رونق صنعت گردشگری سلامت نیاز به هماهنگی هایی در چرخه خدمات دهی از بدو ورود توریست ها تا لحظه خروج آنها دارد. درصورت عدم ایجاد توازن در این چرخه مسلماً نباید انتظار داشت کشورمان جایگاهی متناسب با چشم اندازهای ترسیم شده در این حوزه کسب نماید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره