logo

سرمقاله قدس/ سیمای امام کاظم(ع) از منظر امام رضا(ع)

منبع
قدس آنلاين
بروزرسانی
سرمقاله قدس/ سیمای امام کاظم(ع) از منظر امام رضا(ع)

قدس آنلاین/ « سیمای امام کاظم(ع) از منظر امام رضا(ع) » عنوان روزنامه قدس به قلم دکتر مرتضی انفرادی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

​​​​​​​بیستمین روز از ماه ذی‌الحجه مصادف است با ولادت امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام و جانشین پیامبر گرامی اسلام(ص). درباره امام موسی بن جعفر(ع) در منابع اسلامی مباحث بسیاری زیادی وجود دارد و در مورد بزرگی ایشان روایات متعددی از معصومان(ع) آمده است.
امام رضا(ع) نیز در مورد پدر بزرگوارشان احادیثی فرموده‌اند که ویژگی‌های ایشان را تبیین کرده‌اند. در روایتی که شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهداه آورده، زکریا بن آدم نقل می‌کند از امام رضا(ع) شنیدم که ایشان فرمودند: «کَانَ أَبِی مِمَّنْ تَکَلَّمَ فِی الْمَهْدِ» یعنی  پدرم از کسانی بود که در گهواره سخن گفت.
عالم آل‌محمد(ع) در روایاتی دیگر به جنبه‌های شگفت‌انگیز علمی امام موسی بن جعفر(ع) اشاره می‌کنند. چنان‌که در تاریخ  آمده هیچ کسی در مباحث علمی توان برابری با امام کاظم(ع) را نداشت و در این زمینه سرآمد تمامی عصر و روزگار بود. آن حضرت داناترین مردم به دین و کتاب خدا و در دانش و علم به معنای واقعی کلمه وارث رئیس مکتب جعفری یعنی پدرشان امام جعفر صادق(ع) بودند. این موضوع آن‌قدر برای اهل علم واضح و مبرهن است که در علوم حدیث به امام کاظم(ع) دو لقب عالم و فقیه را داده‌اند. در همین زمینه علی بن اسباط از اصحاب و یاران امام رضا(ع) می‌گوید: خدمت امام رضا(ع) بودیم که صحبت از پدر ایشان به میان آمد؛ آن حضرت در مورد پدر گرامی‌شان فرمودند: «کَانَ عَقْلُهُ لَا یُوَازِنُ بِهِ الْعُقُولُ» هیچ کدام از عقول هم‌سطح و هم‌وزن با عقل امام کاظم(ع) نیست. 
در روایتی نقل شده در بحارالانوار امام رضا(ع) می‌فرمایند: روزی موسی بن جعفر(ع) مشغول صحبت با پدرشان بودند، آن‌قدر زیبا سخن گفتند که امام صادق(ع) فرمودند: یَا بُنَیَّ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَکَ خَلَفاً مِنَ الْآبَاءِ وَ سُرُوراً مِنَ الْأَبْنَاءِ وَ عِوَضاً عَنِ‏ الْأَصْدِقَاءِ.

امام رضا(ع) درباره سیره عملی امام کاظم(ع) درمورد اهمیت مشورت و همفکری تأکید دارند و می‌فرمایند: ایشان به موضوع مشاوره بسیار توجه داشتند؛ حتی از نظرات بردگانِ سیاه‌پوست نیز استفاده می کردند «وَ رُبَّمَا شَاوَرَ الْأَسْوَدَ مِنْ سُودَانِهِ فَقِیلَ لَهُ تُشَاوِرُ مِثْلَ هَذَا قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى رُبَّمَا فَتَحَ لِسَانَهُ» و در همین زمینه به نظرات کارشناسی بردگان عمل کرده و در برخی مواقع، در باغبانی و زراعت به مشاوره آن‌ها توجه می‌فرمودند: «رُبَّمَا أَشَارُوا عَلَیْهِ بِالشَّیْ‏ءِ فَیَعْمَلُ بِهِ مِنَ الضَّیْعَةِ وَ الْبُسْتَانِ»‏.
امام موسی کاظم(ع) در مورد امتداد خط نبوت و امامت نیز با معرفی فرزندشان امام رضا(ع) به عنوان امام و پیشوای مسلمانان، مسیر هدایت را مشخص کردند و براساس روایتی نقل شده در بحارالانوار فرمودند: اِبْنِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى فَهُوَ وَصِیِّی وَ صَاحِبُ الْأَمْرِ بَعْدِی‏. آن حضرت در کاظمین و در زمینی که خودشان خریده بودند، دفن شدند و هم‌اینک حرم مطهرشان سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر مشتاق از سراسر جهان است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar