نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

روزنامه نزدیک به قالیباف نوشت: جهاد در برابر تکرار دولت سوم روحانی

منبع
صبح نو
بروزرسانی
روزنامه نزدیک به قالیباف نوشت: جهاد در برابر تکرار دولت سوم روحانی

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فداکاری در لحظات مهم سیاسی کشور یکی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی است که پس از انقلاب همواره مسئولیت‌ها و مأموریت‌های متعددی را عهده‌دار بوده است. سخن ما درباره محمدباقر قالیباف است که در یکی از فرازهای این فداکاری‌ها در سال 96 در مصلای تهران پیشانی شهید جمهور را بوسید و به نفع وی کنار کشید تا شاید شرایطی فراهم شود که دولت دوم روحانی شکل نگیرد. دولت اول روحانی که با برجام و بسیاری از ترک فعل‌ها، معیشت و حتی آب خوردن مردم را به نگاه و خواست غربی‌ها گره زده بود، در نهایت برای ادامه وضعیت خسارت‌بار خود نیاز به گذشتن از یک انتخابات دیگر داشت که با وحدت نیروهای انقلابی کار سختی را باید انجام می‌داد و در نهایت با رأی قابل توجه نامزد جبهه انقلاب توانست به صندلی پاستور برای بار دوم تکیه بزند. در سال 1400 نیز همین رویه را شاهد بودیم و با توجه به حضور شهید جمهور در انتخابات، وی که در آن روزها نیز کرسی ریاست مجلس را در اختیار داشت حاضر به حضور در انتخابات نشد و در نهایت شهید رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم راهی پاستور شد.


ایستاده در میدان جبهه انقلاب
اکنون در شرایطی که سه سال از آن روزها می‌گذرد و علی‌رغم برخی فضاسازی‌ها از سوی کاربران مجازی و حقیقی بلافاصله مسیر انقلابی‌گری خود را در پیش می‌گیرد و بدون فوت وقت و هیچ‌گونه تردیدی، حمایت از جلیلی را اعلام می‌کند تا از ایجاد دولت سوم روحانی جلوگیری کند و این برخلاف رویه‌ای است که برخی از سوپرانقلابی‌ها داشته‌اند و نه‌تنها پروژه تخریب در دستور کار قرار نگرفت، بلکه حمایت برای پیروزی نامزد جبهه انقلاب به‌عنوان هدف بزرگ روی میز گذاشته شد.
قالیباف در مناظره چهارم گفته بود که ستاد آقای پزشکیان، ستاد آقای روحانی است؛ ما نباید به یک دهه قبل و به رشد زیر یک درصد برگردیم. وی همچنین در نشست با جمعی از صنعتگران و بازرگانان تأکید کرد: «دولت روحانی اقتصاد کشور را سالیان سال معطل مذاکرات هسته‌ای کرده بود. قانون اقدام راهبردی دست تیم مذاکره‌کننده را پر کرد. حرف ما این بود که هر توافقی باید انتفاع اقتصادی داشته باشد.»

بلای جان پزشکیان
پزشکیان که در تبلیغات انتخاباتی به صراحت اعلام کرده بود که از هر روشی برای رأی آوردن استفاده خواهد کرد و از همین رو بال‌های روحانی را به‌زعم رئیس دولت تدبیر و امید در ستاد خود دارد، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید خط‌مشی دولت‌های قبلی را پیروی کنید، نظر شما درباره اینکه برخی می‌گویند دولت شما دولت سوم روحانی خواهد بود، چیست؟ گفت: «اصلا غیرممکن است. روش مدیریت روش علمی است، اگر قرار بود روش‌های گذشته اجرا شود، لزومی نداشت من بیایم.»
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد:‌ «از نظر علمی باید در ساختار اداری، نوع خدمات، اولویت‌بندی‌ها و در خیلی شاخص‌های مدیریتی تغییر ایجاد شود.» پزشکیان با تأکید بر اینکه دولت من، دولت پزشکیان است، اظهارکرد: «دولتی که می‌آید، دولت مسعود پزشکیان خواهد بود؛ دولت اول ما، نه دولت ایکس و ایگرگ.»
 حالا در شرایطی که هیچ‌کس دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد، جبهه انقلاب باید با همین روشی که قالیباف در پیش گرفت، یک‌صدا برای پیروزی سعید جلیلی و جلوگیری از دولت سوم روحانی تلاش کند و بیانیه وی در روز گذشته نیز بیانگر ضرورت همین موضوع است. با توجه به حمایت گسترده بسیاری از شخصیت‌های مهم و گروه ها و صنف های مختلف از محمدباقر قالیباف، این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز تداوم حضور جریان انقلابی در نهاد ریاست‌جمهوری باشد و از یک خسران بزرگ در آینده‌ای نه‌چندان دور جلوگیری کند.

زیدآبادی از چه نگران است؟ 
بیانیه قالیباف بلافاصله جبهه مقابل جریان انقلاب را برآشفت تا جایی که احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خودش در واکنش به بیانیه محمدباقر قالیباف در حمایت از سعید جلیلی نوشت: «بیانیه آقای قالیباف از چند جهت تأسف‌بار است.
اول، آقای پزشکیان به‌عنوان شخصیتی غیرتشکیلاتی، اطرافیان حزبی ندارد که بنا باشد به محض ورود او به پاستور، عموم پست‌های دولتی را اشغال کنند. او هنوز همکاران خود را معرفی نکرده و فقط بر مشی اجماعی خود تأکید کرده است. بنابراین آقای قالیباف پیشاپیش از چه نگران است؟
دوم، اگر منظور او از اطرافیان آقای پزشکیان به فرض کسانی مانند محمدجواد ظریف هستند، آیا آنها واقعا از اطرافیان آقای جلیلی که علاوه بر اشتهار به تندروی، حیثیتی هم برای شخص آقای قالیباف در این انتخابات و پیش از آن باقی نگذاشتند، از نگاه رئیس مجلس باعث نگرانی بیشتری هستند؟
سوم، مگر طبق روال قبل، قرار نیست که آقای پزشکیان وزرای خود را از طریق مشورت با مقام‌های ارشد و سپس کسب اعتماد از مجلس به کار گیرد؟ با این مکانیسم دیگر چه جای نگرانی برای آقای قالیباف از همکاران آقای پزشکیان باقی می‌ماند؟
چهارم، آقای قالیباف که ریاست مجلس را به عهده دارد، آیا بهتر نبود با توجه به این جایگاه، بی‌طرفی خود را نسبت به رقابت در دور دوم انتخابات حفظ کند و از همین حالا، شائبه کارشکنی در کار دولت احتمالی آقای پزشکیان را پدید نیاورد؟» این گونه واکنش‌ها از جانب اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که قالیباف در مهم‌ترین زمان بهترین تصمیم را گرفت.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره