نماد آخرین خبر

پزشکیان، توسعه و فیلترینگ اینترنت

منبع
اعتماد
بروزرسانی
پزشکیان، توسعه و فیلترینگ اینترنت

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مهدی زارع| دکتر مسعود پزشکیان که در رقابت برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه 15‌مهر آماده می‌شود در پاسخ به یکی از مخاطبانش در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد.»
در ماه‌های اخیر و به ویژه از اوایل سال 1403 یک گرفتاری مهم برای دانشجویان و استادان ایرانی، سرعت و کیفیت اینترنت و فیلترینگ گسترده و اختلال‌های گوناگون شبکه مجازی کشور بوده است. اتصال ضعیف به اینترنت، دسترسی استادان و دانشجویان را به منابع آنلاین و پژوهش دشوارتر کرده است. گاه ساعت‌ها برای انجام یک کار ساده در انتظار کیفیت حداقلی از اتصال به اینترنت صرف می‌شود و فیلترینگ گاه حتی دسترسی و جست‌وجو در سایت‌های کاملا مجاز و صرفا علمی را نیز با مشکل و کندی گسترده و بسیار اعصاب خردکن مواجه کرده است. 
 ضمنا دانش‌آموزانی که اینترنت ضعیفی دارند و فقط از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، در تکمیل تکالیف و مهارت‌های دیجیتال عملکرد و یادگیری بدتری دارند. 
در سراسر جهان، فناوری دیجیتال برای توسعه اقتصادی حیاتی تلقی می‌شود. تجزیه و تحلیل بانک جهانی در سال 2012 نشان داد «افزایش 10درصدی در پهنای باند ثابت باعث افزایش 1.35 درصدی در تولید ناخالص داخلی سرانه برای کشورهای در حال توسعه و افزایش 1.19 درصدی برای کشورهای توسعه‌یافته شده است.» اینترنت و فناوری دیجیتال نقش خود را در کل اقتصاد گسترش داده است. مرکزیت اینترنت در زندگی اجتماعی و اقتصادی اخیرا سازمان ملل متحد را به تصویب قطعنامه‌ای در حمایت از «ترویج، حفاظت و بهره‌مندی از حقوق بشر در اینترنت » سوق داد.
دانش‌آموزانی که اینترنت پهن باند در خانه داشته‌اند، علاقه بیشتری به مدرسه داشته‌اند و کمتر تکالیف خود را ناتمام رها می‌کردند. دانش‌آموزان دارای مهارت‌های دیجیتال قوی، به‌ویژه مهارت‌های رسانه‌های اجتماعی، ممکن است در آزمون‌های استاندارد عملکرد بهتری داشته باشند. 
پیشرفت روزافزون فناوری، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم و تلفن‌های هوشمند، نیاز بازار به کارمندان دورکار را دو چندان کرده است. ابزارهای ارتباطی در حال توسعه، نحوه ارتباط و انجام کارها را برای تیم‌های دورکاری بیش از پیش تسهیل کرده‌اند.
دورکاری شیوه جدیدی برای کار کردن نیست؛ بلکه این روش از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به کار می‌رفته و نتایج موفقیت‌آمیز آن نیز به اثبات رسیده است. مزایای دورکاری را می‌توان از سه جنبه فردی (کاهش در هزینه و زمان مسافرت، بهبود فرصت‌های کاری، اختلال کمتر در زندگی خانوادگی و توازن بین زندگی کاری و خانوادگی، انعطاف در کار، ایجاد کار برای معلولان) سازمانی (کاهش هزینه و بهبود بهره‌وری شغلی کارکنان و سازمان) و اجتماعی (کم کردن آلودگی، کاهش ترافیک، فرصت‌های کاری وسیع‌تر و تجدید حیات اقتصادی)، مورد توجه قرار داد. تا پایان سال ۲۰۱۶، تقریبا یک چهارم نیروی کار امریکا به صورت دورکاری مشغول کار بودند و تعداد نیروهای دورکار (بدون احتساب افراد خوداشتغال) از سال ۲۰۰۵ تا امروز دو برابر شده است. البته از ابتدای سال 2020 در دنیا و به ویژه از ابتدای سال 1399 در کشور خودمان، و در زمان همه‌گیری کرونا، این شیوه به صورت فراگیر در کشور ما نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته همزمان با فیلترینگ همواره در این مدت با چالش‌های بزرگ و ناراحت‌کننده برای کاربران ایرانی همراه بوده است. 
بهترین مزیت دورکاری این است که شما از هر جایی می‌توانید کارهای خود را انجام بدهید و به جای طی مسیری مشخص برای رسیدن به شرکت و میز کار خود؛ در خانه، حیاط، کافه، رستوران، کنفرانس یا حتی هواپیما کارتان را انجام بدهید.
نگارنده امید دارد تا درصورتی که دکتر پزشکیان رییس‌جمهور شود، به صورت جدی در گسترش فضای مجازی و توسعه زیرساخت مربوطه در ایران اقدام کند. مشکلات مربوط به فیلترینگ برای کاربران ایرانی برطرف شود و فرصت‌های شغلی برخط از همین طریق در کشور ما نیز مانند همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گسترش یابد. بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروی کار در دهه پیش رو باید در این بخش به کار مشغول شوند و این موضوعی است که باید با توسعه زیرساخت مربوط و سرمایه‌گذاری متناسب در دولت چهاردهم مورد حمایت قرار بگیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره