نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

شکاف در اردوگاه دموکرات‌ها

منبع
اعتماد
بروزرسانی
شکاف در اردوگاه دموکرات‌ها

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

احسان پناه‌بر| نیویورک‌تایمز به نقل از افرادی که در چند ماه گذشته یا بیشتر همراه بایدن بوده‌اند و از نزدیک رفتار و برنامه‌های او را زیر نظر داشته‌اند، گزارش کرد به نظر می‌رسد وقفه‌های شناختی مکرر و آشکارتر او طی مناظره روز پنجشنبه با دونالد ترامپ، روز به روز نگران‌کننده‌تر می‌شود. دموکرات‌هایی که از عملکرد نگران‌کننده جو بایدن در مناظره شوکه شده‌اند، در روز دوم جولای از رییس‌جمهور ایالات متحده خواستند تا در مورد آمادگی روانی خود شفاف باشد. به نظر می‌رسد بایدن به‌طور رسمی با اولین درخواست از طرف خود برای کناره‌گیری از انتخابات روبه‌رو شد. برخی حامیان بایدن، پس از رویارویی تلویزیونی او با ترامپ که در آن بایدن رشته افکار خود را از دست داد، تردیدهای فزاینده‌ای در مورد نامزدی این مرد 81 ساله دارند. به نظر ترس از سن و وضعیت شناختی او اردوگاه دموکرات‌ها را وارد تنش فزاینده‌ای کرده است. 

لوید داگت، نماینده مجلس نمایندگان، اولین قانونگذار دموکرات بود که علنا از بایدن خواست تا راه را برای نامزد دیگری باز کند و گفت که امیدوار است رییس‌جمهور تصمیم دردناک و دشواری را برای کناره‌گیری اتخاذ کند. نانسی پلوسی، نماینده برجسته حزب دموکرات و رییس سابق مجلس نمایندگان نیز گفت که «مشروع» است که بپرسیم آیا فاجعه مناظره بایدن نشان‌دهنده مشکلی عمیق‌تر و بیش از یک حادثه کوتاه‌مدت است یا خیر؟ بایدن از زمان افتضاح خود در مناظره پنجشنبه قبل، مصاحبه زنده‌ای انجام نداده است، اما او در 5 جولای با شبکه‌ ای‌بی‌سی امریکا مصاحبه خواهد کرد. در 2 جولای، او خستگی ناشی از سفرهای بین‌المللی را عامل شکست مناظره خود دانست. بایدن در سخنرانی در جمع‌آوری کمک‌های مالی خود گفت که به واسطه سفرهایش به دور دنیا کمی قبل از مناظره آنچنان هوشیار نبود. او اعتراف کرد که به حرف دستیاران و مشاورانش در رابطه با سختی مناظره گوش نداد و به اندازه کافی خود را آماده آن رویداد نکرد. بایدن خود را عامل اصلی شکست در مناظره دانست. او گفت که بر اثر خستگی ناشی از سفرهای مکرر و کار در کاخ سفید روی صحنه مناظره تقریبا خوابش برده بود و هوشیاری ذهنی لازم را نداشت. 

بایدن از 5 تا 9 ژوئن برای بزرگداشت ورود متفقین در سال 1944 به فرانسه سفر کرد، به ایالات متحده بازگشت و سپس برای اجلاس گروه7 به ایتالیا پرواز و پس از آن از ایالت کالیفرنیا دیدن کرد. او سپس برای چند روز استراحت و آماده شدن برای مناظره به محل اقامت ریاست‌جمهوری برگشت. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در 2 جولای گفت بایدن درخواست‌ها در مورد نیاز او به آزمایش شناختی را رد کرده است و گفت که رییس‌جمهور هفته آینده در خلال نشست سران ناتو در واشنگتن نشستی خبری برگزار خواهد کرد. به نظر می‌رسد کاخ سفید در تلاش است وضعیت رییس‌جمهور امریکا را عادی جلوه دهد.

اختلاف داده‌های نظرسنجی بین رییس‌جمهور و سلف جمهوری‌خواهش ماه‌هاست که کم‌ بوده و ترامپ برتری جزیی را نشان می‌دهد. به عقیده ناظران، کارزار بایدن برای اولین مناظره غیرمعمول دچار اشتباه شد. آنها به این امید بودند بتوانند در حالی که هنوز زمان وجود دارد، به سبد رای خود تکانی دهند و تا فرصت هست، در رقابت دست بالا را داشته باشند. اما این طرح نتیجه معکوس داد. شلدون وایت هاوس، سناتور دموکرات به سی‌ان‌ان گفت که عملکرد رییس‌جمهور در جریان مناظره 90 دقیقه‌ای که بیش از 50 میلیون امریکایی آن را تماشا کردند، «بسیار وحشتناک» بود و همین مساله جایگاه بایدن را در میان دموکرات‌ها و رای‌دهندگان متزلزل کرده است. جارد گلدن، نماینده دموکرات متمایل به محافظه‌کاران نیز در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز معتقد است که نمایش ضعیف بایدن غافلگیرکننده نبود. نتیجه این انتخابات برای من ماه‌هاست که مشخص است: در حالی که قصد ندارم به او رای بدهم، دونالد ترامپ پیروز خواهد شد. کاخ سفید اعلام کرد بایدن در 3 جولای با فرمانداران دموکرات دیدار خواهد کرد.

یکی از نمایندگان دموکرات کنگره، پریتزکر، سناتور ایالت ایلینویز به سی‌ان‌ان توضیح داد که فرمانداران خواسته‌اند طرح کناره‌گیری بایدن از نامزدی دموکرات‌ها را مستقیما از خود رییس‌جمهور بشنوند. او گفت: در حال حاضر، جو بایدن نامزد ما دموکرات‌هاست و من 100 درصد موافق حمایت از او در مقام نامزدی سمت رییس‌جمهوری هستم، مگر اینکه خود او تصمیم دیگری بگیرد. او به سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم همه ما در حال بحث درباره بهترین راه رو به جلو هستیم. به نظر برخی ناظران، پویایی بایدن از سال گذشته به این سو به‌طور قابل توجهی کندتر شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، چندین ماه است که رییس‌جمهور که چندین بار در انظار عمومی زمین خورده است، استفاده از پله‌های بلند هواپیمای خود را متوقف کرده و راه پله‌ای کوتاه‌تر و پایدارتر را ترجیح می‌دهد. او همچنین پیاده‌روی خود را با دستیارانش در کاخ سفید کوتاه‌تر کرده است و همواره اطرافیان او مراقبند دوربین‌ها بر گام‌های گاها معلق او در راه رفتن تمرکز نکنند. بایدن که همواره مستعد گاف‌های لفظی بوده، از ژانویه 2022 نشست خبری طولانی مدتی برگزار نکرده است و اکثر تعطیلات آخر هفته را بدون برنامه رسمی در یکی از ویلاهای خود در دلاور می‌گذراند. کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور، یکی از رقبای اصلی برای جایگزینی بایدن در صورت خروج او از رقابت‌ها، در 2 جولای گفت که به عنوان معاون او افتخار می‌کند. او گفت ما یک بار ترامپ را شکست دادیم و دوباره او را شکست خواهیم داد.
در همین راستا سی‌ان‌ان با بخشی از مقام دموکرات فعلی و سابق، حامیان مالی و متحدان دیرینه بایدن درباره وضعیت او گفت‌وگو کرده است. بسیاری از این افراد می‌گویند که قبلا گفته‌اند رییس‌جمهور امریکا باید از کارزار خود کناره‌گیری کند، تصمیمی که برخی از آنها فکر می‌کنند او باید این هفته آن را اعلام کند. چند دموکرات به سی‌ان‌ان گفتند که آنها از رفتن مستقیم پیش بایدن و اعلام درخواست رسمی خود از او خودداری کرده‌اند، به این امید که او خودش این تصمیم بگیرد. اما این افراد، در بحبوحه شرایطی که نشان می‌دهد بایدن هیچ گامی برای بررسی جدی نگرانی‌های فزاینده برنداشته است، به سی‌ان‌ان گفتند که صبر آنها تمام شده است. دستیاران بایدن و سخنگوی کارزار او به رویترز گفتند که او قرار است آخر هفته به ایالت‌های نوسانی و حساس سفر کند. این امر نشانه‌ای از این است که بایدن برنامه‌ای برای تغییر مسیر خود ندارد. روز سه‌شنبه، ‌ای‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که بایدن با جورج استفانوپولوس، مجری این شبکه، برای اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از مناظره روبه‌رو خواهد شد. 
به گزارش سی‌ان‌ان، این امیدواری وجود داشت که خانواده رییس‌جمهور در ابتدا او را متقاعد کنند که کناره‌گیری کند. با این حال، در جلسه خانوادگی بایدن یکشنبه در کمپ دیوید، آشکار شد که خانواده رییس‌جمهور در مورد تصمیم او برای ادامه مبارزات انتخاباتی خود گرد هم آمدند و کارکنان را به خاطر اقدامات نادرست مقصر دانستند. یکی از مقامات ارشد دموکرات که در گذشته علنا از بایدن حمایت کرده گفت که بایدن باید کناره‌گیری کند. او گفت: کلمه‌ای که درباره بایدن باید گفت این است: لجباز و سرسخت. اطرافیان بایدن سعی می‌کنند به او فضایی بدهند تا بفهمد چه فاجعه‌ای رقم زده است. او گفت: در حالی که کارزار بایدن اصرار داشت که این مناظره تنها «شب بدی» برای رییس‌جمهور 81 ساله بوده است، دموکرات‌هایی که می‌خواهند او کناره‌گیری کند، می‌گویند که این  حادثه یک‌بار نبوده که بتوان آن را اصلاح کرد. یک مقام ارشد دموکرات با اشاره به عملکرد ضعیف اوباما در اولین مناظره خود در برابر رقیب جمهوری‌خواه میت رامنی در سال 2012 گفت: اوباما کم تجربه بود و به سرعت خود را بازسازی کرد، اما بایدن به نظر می‌رسد مشکلات بنیادی ذهنی دارد. 
به عقیده برخی دموکرات‌ها، اگر این تنها حادثه ممکن بود، بایدن می‌توانست از این اتفاق جان سالم به در ببرد. یک مقام ارشد دموکرات کنگره گفت، اما این تنها حادثه نخواهد بود. مایک کویگلی، نماینده ایالت ایلینویز، سه‌شنبه به کاسی هانت در برنامه «صبح امروز» در سی‌ان‌ان گفت: باید با خودمان صادق باشیم که این فقط یک شب وحشتناک نبود. او باید درک کند، چیزی که شاهدش هستیم صرفا محدود به چهار سال فعالیت در کاخ سفید محدود نخواهد شد، بلکه سنا و مجلس نمایندگان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بر اساس نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان که از سوی موسسه SSRS انجام شد، سه چهارم رای‌دهندگان ایالات متحده می‌گویند که حزب دموکرات برای تصدی ریاست‌جمهوری در سال 2024 با شخصی غیر از رییس‌جمهور جو بایدن شانس بهتری دارد. میزان محبوبیت او نیز پس از عملکرد متزلزل در اولین مناظره کارزار ریاست‌جمهوری امسال به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور در فاصله قابل توجهی از ترامپ در تقابلی فرضی قرار دارد: 47 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام ‌شده از ترامپ حمایت می‌کنند، 45 درصد از هریس. این نتیجه‌ نشان می‌دهد که تحت چنین سناریویی رهبر مشخصی برای دمکرات‌ها برای پیروزی بر ترامپ وجود ندارد. نمایش اندکی اساسی‌تر هریس در برابر ترامپ حداقل تا حدی بر حمایت گسترده‌تر زنان (50 درصد رای‌دهندگان زن از هریس در مقابل ترامپ در مقابل 44 درصد برای بایدن علیه ترامپ حمایت می‌کنند) و مستقل‌ها (43 درصد هریس در مقابل 34 درصد بایدن) وابسته است. در روزهای اخیر از چندین دموکرات دیگر به عنوان جانشین بالقوه بایدن نام برده شده است. این نامزدهای احتمالی شامل گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، (48 درصد ترامپ به 43 درصد نیوسام)، وزیر راه و ترابری بایدن، پیت بودجج، (ترامپ 47درصد در مقابل بودجج 43درصد) و فرماندار میشیگان، گرچن ویتمر، (ترامپ 47درصد در مقابل ویتمر 42درصد) هستند. همه این تحولات در حالی است که کارزار انتخاباتی بایدن تاکید کرده است که او از رقابت خارج نخواهد شد. در حالی که برخی خودی‌های دموکرات به‌طور خصوصی در مورد امکان جایگزینی او بحث کرده‌اند، ناظران به دموکرات‌ها هشدار می‌دهند هر مسیری به جلو از نظر لجستیکی دشوار و از نظر سیاسی پرمخاطره خواهد بود.



 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره