نماد آخرین خبر

اهمیت جایگاه مسئولیت اجتماعی در رشد کسب و کارها

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
اهمیت جایگاه مسئولیت اجتماعی در رشد کسب و کارها

آخرین خبر/ تا همین دهه قبل اکثر کسب و کارهای بزرگ و کوچک تنها با فروش محصول آن هم به لطف تبلیغات پر رنگ و لعاب محیطی و تلویزیونی خود را گسترش می دادند اما امروزه مباحثی جدید به این وادی وارد گشته است.

اگرچه مبحث برندسازی از قدیم مورد بحث بوده ولی خواسته ها از برندها در زمان های گذشته بیشتر به کیفیت محصول و خدمات توجه داشت ولی کم کم مفاهیمی همچون مسئولیت های اجتماعی و ارزش های اخلاقی نیز در ارزش گذاری برندها وارد گشت.

دیگر مشتریان یک برند از آن تنها یک محصول با کیفیت و زیبا نمی خواهند آنها دوست دارند بدانند در مقابل حمایت آن ها از برند چه اثرگذاری برای زندگی بهتر دریافت می کنند.

اینکه یک سازمان برای تولید محصول خود از منابع طبیعی و محیطی بهره می ببرد آیا نسبت به آلودگی های محیط زیست خود را مسئول می داند. اگر یک کسب و کار ادعا حمایت از افراد را دارد آیا از اقشار آسیب پذیر جامعه پشتیبانی می کند؟
به طور کلی مخاطب می گوید اگر من از برند تو حمایت می کنم ایا زندگی من برای تو مهم است؟
افزایش دانش عمومی جامعه و بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به اثرات زیست محیطی آلودگی های ناشی از تولیدات صنعتی، اهمیت حفظ محیط زیست و همچنین سلامت و ارگانیک بودن محصولات تولیدی باعث شده است که به برندها و شرکت هایی متمایل شوند که این گزینه ها را در شعار و تولیدات خود دنبال می کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR): مفهومی است که به تعهد یک سازمان برای عمل به بالاترین استانداردهای اخلاقی و زیست محیطی در تمام فعالیت های تجاری اش اشاره دارد. این تعهد فراتر از قوانین و مقررات است و شامل مشارکت فعال در بهبود جامعه و محیط زیست نیز می شود. 

سرمایه گذاری و سرلوحه قراردادن این موضوع برای شرکت ها چندین مزیت دربر خواهد داشت که مهم ترین آن ها عبارتند از:

افزایش اعتبار و حسن شهرت برند: مشتریان سازمانی را که متعهد به اصول است بیشتر و راحت تر قبول می کنند و به آن متمایل می شوند. زیرا معتقدند این تعهد در همه زمینه ها اعمال خواهد شد در نتیجه کیفیت و خدمات نیز قابل دفاع است.

ایجاد مزیت رقابتی : CSR (یا مسئولیت اجتماعی شرکتی) می تواند سازمان و شرکت شما را بالاتر رقبایتان قرار دهد. این گونه سازمان ها با این توجه به راحتی می توانند خود را در بازار متمایز کنند و این را در کمپین های تبلیغاتی خود نیز به مخاطب نشان دهند. 

جذب مشتری و وفادار سازی : این مسئولیت اجتماعی عموما به لطف شرکت در کمپین ها ، مراسمات و فعالیت های اجتماعی شکل می گیرند و این یک معرفی مثبت برای یک برند محسوب می شود و این یعنی جذب مشتریان بیشتر و همچنین به دلیل این اثرگذاری مثبت مشتریان بیشتر به برند شرکت وفادار می شوند و در طولانی مدت سوددهی بالاتری نصیب سازمان و شرکت می کنند. 

کاهش هزینه ها: اگرچه در ابتدا استفاده از تجهیزاتی که آلودگی کمتری دارند و یا فعالیت های محیط زیستی به نظر هزینه بر می آیند ولی در طولانی مدت می تواند برای سازمان سوددهی داشته باشند. 

به طور مثال اگر یک شرکت به جای استفاده از برق صنعتی و سوخت فسیلی از تجهیزات خورشیدی بهره ببرد بعد از چند سال بسیاری از هزینه های انرژی خود را کاهش می دهد و یا در بعضی موارد به دلیل فعالیت های زیست محیطی می توانند از معافیت های دولتی در بخش مالیات و هزینه های مشابه برخوردار شوند. 

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) امروزه در خیلی از شرکت های مطرح جهان به عنوان یک امر ضروری در استراتژی های مارکتینگ مورد بررسی قرار می گیرد و برای آن بخشی مجزا تعریف می شود تا بتوانند جایگاه سازمان را به وسیله آن ها افزایش دهند اما در کشور ما تنها تعداد معدودی از سازمان ها این مورد را مدنظر قرار می دهند که امید برآن است سایر سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی نیز این مبحث را در خود جای دهند و بر انجام آن تاکید داشته باشند. 

 


یادداشت: فاطمه محمودی زاوه

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره