نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

داستان ترامپ یک ترور کم داشت

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
داستان ترامپ یک ترور کم داشت

عصر ایران/متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 رضا غبیشاوی| دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور روز شنبه به هنگام سخنرانی انتخاباتی، مورد هدف حمله مسلحانه قرار گرفت اما جان سالم به در برد. به همین بهانه می توان به چند نکته اشاره کرد

 ترور جذاب است
ترور ترامپ به لحاظ رسانه ای هم جذاب است (علاوه بر اهمیت) . همه ارزش های خبری را دارد. حادثه ، جذابیت، برخورد، شهرت، غیرعادی و شگفت انگیز، دربرگیری، تازگی، خبر منفی و ... .  

ترور ترامپ، رسانه های امریکا، روزنامه نگاران و خبرنگاران امریکا و عکاسان خبری امریکا را دوباره در صدر نگاه ها و توجه های جهانی قرار داد. دوباره مردم را مقابل رسانه ها میخکوب کرد. ترور ترامپ به رونق رسانه های امریکا و به تعداد مشتریان آنها افزود.

ترامپ بعد از اینکه هدف ترور ناموفق قرار گرفت با چهره خون آلود در حلقه محافظان دیده می شود

تصویر شجاعت و نترسی
ترامپ در این حادثه، شجاعت خود را نشان داد یا اینکه بهتر بگوییم چهره نترس و شجاعی از خود به تصویر کشید.
 با اینکه هنگام شنیدن صدای گلوله به سرعت به زیر تریبون خزید و نشست اما از هوش نرفت و غش نکرد. نشانه ای از ترس و هول و ولع در او دیده نشد.

با اینکه مورد اصابت گلوله قرار گرفت زخمی شد؛ با وجود اینکه محافظان دور او حلقه زدند و تلاش کردند ترامپ را بپوشانند اما او صورت خونی اش را از حلقه محافظان خارج کرد؛ روبه دوربین ها و طرفدارانش، مشت گره کرده خود را نشان داد و پیام قدرت خود را به رخ کشید. عکس های منتشر شده از ترامپ در این حالت، تصویر مثبتی از او ارائه می دهد به ویژه در برخی عکس ها، پرچم امریکا نیز بر بالای سر ترامپ در حال اهتزار است.


شانس
هدف قرار دادن ترامپ مصداق ضرب المثلی است که می گوید خطر از بیخ گوشش عبور کرد. واقعا هم اینگونه شد. گلوله به گوش ترامپ اصابت و صورت او را خونی کرد. فاصله ترامپ میان مرگ و زندگی تنها چند سانتی متر بود. اگر گلوله چند سانتی متر آن طرف تر اصابت می کرد حالا با ترامپ کشته شده روبه رو بودیم.

زندگی یعنی شانس و استفاده کردن از شانس های زندگی. ترامپ شانس آورد. همین. خوش شانسی ترامپ خود را در فاصله چند سانتی متری نشان داد. خوش شانسی ترامپ در چند گلوله ای که از کنار او رد شدند و به او اصابت نکردند خود را نشان داد.

ترامپ بعد از اینکه هدف ترور ناموفق قرار گرفت با چهره خون آلود در حلقه محافظان دیده می شود

 ترور، در خدمت ترامپ
این حادثه به سود ترامپ است. کمکی است که از آسمان به ترامپ رسید. اگر کمترین شک و تردیدی درباره پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا وجود داشت با این ترور و تصاویری که از او پخش شد حالا به یقین می توان وی را پیروز انتخابات بعدی و رئیس آینده ایالات متحده دانست. زیرا این ترور بر شهرت، اعتبار، وجهه و قدرت او افزود. این ترور، طرفداران ترامپ را در حمایت از او و تایید او  مصمم تر و جدی تر می کند.

بخش عمده حامیان ترامپ در امریکا، افراد مذهبی یا متدین مسیحی هستند. نجات از مرگ حتمی، اعتبار ترامپ را نزد چنین افرادی چند برابر افزایش می دهد.

هیچ کس به اندازه ترامپ از ترور خوشحال نیست

هیچ کس به اندازه ترامپ از ترور خوشحال نیست. این ترور قطعه گمشده پازل داستان ترامپ است که امروز تکمیل شد. او قبلا قطعه 4 سال حضور در کاخ سفید را به دست آورده بود اما همچنان جای 4 سال دوم حضور در کاخ سفید خالی مانده است.

از همه نظر ، این ترور، سود کامل برای ترامپ است. حالا ترامپ دوباره به صدر اخبار برگشت و این بار برخلاف قبل، با خوشنامی . حالا ترامپ برای ساعت های طولانی تنها خبر شبکه های خبری ماهواره ای جهان است. از زمان ترور تا بیش از 12 ساعت ، بسیاری از شبکه های جهان از جمله بی بی سی جهانی، برنامه های عادی خود را قطع کردند و بر ترور ترامپ متمرکز شدند. و چه چیز بهتر از این. مطمئنم ترامپ الان سایت های خبری و شبکه های اجتماعی را ورق می زند و از اینکه خبر او، خبر یک رسانه هاست ذوق می کند و در پوست خود نمی گنجد. علاوه براین، ترامپ تیتر یک و عکس یک روزنامه های امریکا را هم از آن خود کرد و چه چیز بهتر از تبلیغات مجانی.

سوژه ترامپ
ترامپ یک چهره رسانه ای و شومن است. او برخلاف دیگر کاندیداها، از ریاست جمهوری و تبلیغات انتخاباتی به خودی خود لذت می برد. از این که به هر دلیل مثبت و منفی، مطرح و به سوژه اول رسانه ها تبدیل شود؛ استقبال می کند و چه چیزی بهتر و اکشن تر از ترور. هم مورد هدف قرار گرفت هم زخمی و خون آلود شد هم جان سالم به در برد و مهمتر از همه اینها، تیتر یک رسانه ها و شبکه های اجتماعی در سراسر جهان شد.

 این ترور بیشترین خدمت را به ترامپ کرد و می کند. چرا؟ چون: به شهرت او اضافه کرد. به اعتبار او افزود. ترامپ را دوباره به خبر اول امریکا و جهان تبدیل کرد.

علاوه بر همه اینها، او را در جایگاه مظلوم قرار داد و همدردی و هم احساسی شمار زیادی از انسان ها را در امریکا کسب کرد. حقانیت او را نزد طرفدارانش اثبات کرد. هم اکنون او چهره ای است که از مرگ عبور کرده . همه اینها به سبد رای ترامپ اضافه می کند.

این حادثه ترور، جایگاه ترامپ را در افکار عمومی از مدافع خشونت به قربانی خشونت تغییر داد. و چه هدیه ای بزرگتر از این. ترامپ بعد از تشویق حامیان خود به خشونت و حمله به ساختمان کنگره امریکا و حمایت از آنان، حالا با چهره ای خون آلود در نقطه مقابل خشونت ضدجمهوری خواهان قرار می گیرد.

برای ترامپ، سوژه بودن و در صدر اخبار بودن مهمترین از محتوای سوژه و خبر است. به همین دلیل وقتی محاکمه شد. بازداشت موقت شد؛ وقتی برای اولین بار عکس های او به هنگام بازداشت موقت، منتشر شد؛ وقتی ماموران، اسناد محرمانه را در اقامتگاه او بازرسی کردند همه اینها به دور از محتوای مثبت ومنفی، "سوژه ترامپ" را تقویت کردند و به شهرت و جذابیت ترامپ افزودند.  ترامپ تلاش می کند همیشه "سوژه ترامپ" داغ و مورد علاقه و پیگیری مردم باشد.

حادثه نشست سران کنفرانس اسلامی در تهران
این ترور یادآور حادثه مشابه به هنگام برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی (اعضای سازمان کنفرانس اسلامی) در سال 76 در تهران است. به هنگام سخنرانی سران کشورها به دلیل انفجار ناگهانی یک پرژوکتور در سقف سالن، صدایی مهیب و شبیه انفجار ایجاد شد. در واکنش، سران کشورها و مقامات و حاضران در سالن به تصور شلیک یا انفجار به سرعت به زیر میز رفتند تا در امان باشند اما دو نفر نترسیدند؛ سر جای خود ماندند و زیرمیز نخزیدند. حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه و یاسر عرفات رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین.

از ترور حجاریان تا شینزو آبه ژاپن
  2 سال قبل در همین ماه ( 17 تیر ماه 1401) نخست وزیر سابق ژاپن (شینزو آبه) هنگام سخنرانی انتخاباتی (شبیه موقعیت ترامپ)، از سوی جوان مسلح مورد هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

در هر دو حادثه روسای سابق کشور ، ترور شدند. در هر دو حادثه گلوله اول به خطا رفت اما برای شینزو آبه، گلوله دوم به هدف خورد و باعث مرگ او شد اما گلوله دوم، به گوش ترامپ اصابت و گرچه صورتش را خون مالی کرد اما جانش سالم ماند.

در ژاپن، اشتباه محافظان کار دست نخست وزیر سابق داد و باعث شد مهاجم با تفنگ دست ساز بتواند از فاصله اندک، در شلیک دوم، به هدف بزند و جان آبه را بگیرد. در امریکا هم خطای محافظان دست مهاجم را برای شلیک به سمت رئیس جمهور سابق باز گذاشت اما واکنش به موقع نیروهای امنیتی در کشتن مهاجم، بدشانسی مهاجم در عبور چند سانتی متری گلوله دوم از کنار مغز ترامپ و شاید و واکنش سریع ترامپ در نشستن روی زمین و زیر تریبون،  به دادش رسید.

اگر شینزو آبه ژاپنی هم بعد از شلیک اول، به زمین می نشست یا روی زمین دراز می کشید الان زنده بود و تماشاگر ترور نافرجام ترامپ.

نقل است که سعید حجاریان هم به هنگام ترور در 22 اسفند 1378، وقتی اسلحه را در مقابل خود دید به رسم آموزش های چریکی، چند سانتی متری روی انگشتان پای خود ایستاد و همین باعث شد گلوله نه به مغز که به فک و صورت او اصابت کند و از مرگ قطعی نجات یافت. گرچه زمین گیر شد و از زندگی و رفت و آمد عادی معاف اما همچنان می خواند و می نویسد.

سعید حجاریان به هنگام ترور به "تئورسین اصلاحات"  شهره بود. مدیرمسوول روزنامه صبح امروز بود. همان روزنامه ای که روز ترور ، ویژه نامه 2 صفحه ای چاپ کرد که با تیراژ یک میلیون نسخه ای رکورد شکست. فردای آن روز هم تیتر یک روزنامه شد: "شلیک به مغز متفکر اصلاحات" .

سعید عسکر - صفحه اول روزنامه صبح امروز در روز بعدی ترور سعید حجاریان



او در آن زمان، نائب رئیس شورای شهر تهران بود و ترور در مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران (پارک شهر) صورت گرفت. مهاجم هم به مانند دو مهاجم حادثه شینزوآبه و ترامپ، جوان بود و مثل مهاجم ترامپ، با انگیزه سیاسی دست به ترور زد.

سعید عسکر که در زمان شلیک با اسلحه کمری روسی "ماکروف" به صورت حجاریان تنها 20 سال داشت بعد از محاکمه جنجالی به 15 سال زندان محکوم شد اما زندان را تمام نکرد؛ عفو خورد و آزاد شد. حجاریان هم قاتل ناکامش را بخشید. مهاجم به سمت ترامپ هم تنها 20 سال داشت با این تفاوت که در شلیک نیروهای امنیتی کشته شد و کارش به دادگاه نرسید.

روزنامه صبح امروز ، در روز ترور سعید حجاریان (مدیرمسوول روزنامه) ویژه نامه تک برگی منتشر کرد


3 انگیزه متفاوت قاتلان در سه حادثه ژآپن، امریکا و ایران هم قابل مقایسه و بررسی است. مهاجم شینزو آبه، دلیل قتل را نقش آبه در ورشکستی مالی مادرش اعلام کرده بود. او گفته بود مادرش به دلیل اهدای پولهایش به کلیسایی که با شینزوآبه در ارتباط است ورشکست شده است. مهاجم ترامپ اما از از اعضای حزب جمهوری خواهان و مخالف ترامپ بود. عکس ماجرای حجاریان که جوان متنفر از جناح اصلاحات، دست به ترور زد. دو ترور اخیر سیاسی اند.

ترور سران سابق با اسلحه گرم رخ می دهد خواه در ژاپن باشد که اسلحه غیرمجاز یافت نمی شود و مهاجم مجبور شد خود با لوله آب، سلاح گرم بسازد... خواه در آمریکا که تنها کشور "سلاح مجاز" جهان است و مردم عادی می توانند سلاح گرم داشته باشند.

با این حال نمی توان از ترور نوشت و یادی از ناصرالدین شاه نکرد که او هم 171 سال قبل با سلاح گرم مورد هدف قرار گرفت اما شانس یارش نبود و گلوله به سینه او نشست و کشته شد. میرزا رضای کرمانی، ناصرالدین شاه را کشت تا نقطه پایانی باشد بر ادامه سلطنت ناصری. تا شاید به زعم او ، با تحمیل مرگ، کشور را از بن بست خارج کند و مسیر تغییرات سیاسی باز شود. تغییراتی که در دوره پادشاه بعدی (مظفرالدین شاه ) در قالب انقلاب مشروطه رنگ واقعیت گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره